国立西洋美術館 The National Museum of Western Art

更新日 2023.12.18 | 18 December 2023

現在は展示していません

  • 共有
    ×
    • twitter
    • facebook
    • line
    • コピー
  • 拡大
  • ズーム
  • 印刷

現在は展示していません。

バルトロメウス・ブレーンベルフ

デフェンテル, 1598年 - アムステルダム, 1657年

Bartholomeus Breenbergh

Deventer, 1598 - Amsterdam, 1657

バラムとろばのいる海浜風景 Coastal Landscape with Balaam and the Ass

制作年 1634年
材質・技法・形状 油彩、板
寸法(cm) 40 x 74.5
署名・年記 左下に署名(モノグラム)、年記: BB fe. A 1634
分類 絵画
所蔵番号 P.1994-0003

バルトロメウス・ブレーンべルフは親イタリア派のオランダ画家の中で、最も早い世代に属す画家である。パウル・ブリルなどローマで活動した北方風景画家の影響を受けながら、古代遺跡を連想させる風景を背景に、宗教主題、あるいは、神話主題をもつ作品を制作した。精緻な描写と洗練された構成を特色とするブレーンべルフの最も重要な風景画は1630年代に生み出された。本作品はこの画家の成熟期の様式を伝える佳品である。主題は旧約聖書『民数記』による。イスラエルの人々がヨルダンの谷に到着したことは、モアブの王バラクを恐れさせた。彼はイスラエルの人々に呪いをかけさせようと魔術師バラムを呼んだ。バラムはろばに乗って出発したが、旅の途中、剣をもった主の使いが現れ、バラムの道をふさいだ。主の使いを恐れたろばは道をそれようとしたが、その姿はバラムには見えなかった。ろばが道をそれていく理由がわからないバラムは、怒りのためにろばを打ちすえようとする(『民数記』22章1-35節)。本作品に描かれるのはまさにバラムがろばを叩こうとする瞬間である。同じ主題がラストマンやレンブラントによっても描かれている。いささか人工的なパノラマ眺望にはマニエリスムの痕跡が感じられるものの、画面全体を満たす光の表現などには新しい感覚がはきりと芽生えている。(出典: 国立西洋美術館名作選. 東京, 国立西洋美術館, 2006. cat. no. 39)

来歴

Richard Feigen, New York; purchased by NMWA, 1995.

文献歴

1990
Duparc, F.; Graif, L. Italian Recollections. Dutch Painters of the Golden Age (exh. cat.), Montreal, Museum of Fine Arts, 1990, under no. 22.
1991
Roethlisberger, M. G. Bartholomeus Breenbergh. New York, 1991, no. 11.
1997
国立西洋美術館年報. Nos. 29-30 (April 1994-March 1996), 1997, 幸福 輝. 新収作品. pp. 14-16, 新収作品一覧. p. 37, col. repr.
2006
国立西洋美術館名作選. 東京, 国立西洋美術館; 東京, 西洋美術振興財団, 2006, no. 39, col. repr.
2009
Masterpieces of The National Museum of Western Art, Tokyo. Tokyo, The National Museum of Western Art; Tokyo, The Western Art Foundation, 2009, no. 39, col. repr.
2013
国立西洋美術館名作選. 東京, 西洋美術振興財団, 2013, no. 53, col. repr.
2018
幸福輝. 国立西洋美術館オランダ絵画・フランドル絵画カタログ. [東京], 国立西洋美術館; 西洋美術振興財団, 2018, pp. 62-63, no. 14, col. repr.

Page top

Currently not on display

Bartholomeus Breenbergh

Deventer, 1598 - Amsterdam, 1657

Coastal Landscape with Balaam and the Ass

Date 1634
Materials and Techniques oil on panel
Size(cm) 40 x 74.5
Inscriptions Signed (in monogram) and dated lower left: BB fe. A 1634
Credit Line Purchased
Category Paintings
Collection Number P.1994-0003

Breenbergh was a member of the earliest generation of Dutch Italianate painters. He was influenced by Paul Brill and other Northern European landscape painters who were active in Rome. His works were set against landscapes reminiscent of sites from antiquity and depicted either religious or mythological scenes. Breenbergh's works are characterized by meticulous brushwork and refined compositions, and his most important landscape works were created in the 1630s. This work superbly presents the artist's mature period style. The subject of this oblong composition depicting a coastal scene comes from the Book of Numbers in the Old Testament: under orders from Balak, king of Moab, the diviner Balaam is going forth to place a malediction on the people of Israel who had arrived in the valley of the Jordan River. Balaam sets out, riding an ass, when a sword-bearing messenger angel from God appears and blocks Balaam's path. The ass sees the angel and is frightened off the path, while Balaam does not see the angel. Balaam, unaware of why the ass had strayed, tries to strike the ass (Numbers 22:1-35). Here the painting depicts that instant when Balaam is about to beat the ass. Pieter Lastman and Rembrandt also depicted this same subject. There are traces of a mannerist touch in the somewhat artificial panoramic view, but the bright light that floods the entire scene shows the clear beginnings of a new sensibility. (Source: Masterpieces of the National Museum of Western Art, Tokyo, 2009, cat. no. 39)

Provenance

Richard Feigen, New York; purchased by NMWA, 1995.

Bibliography

1990
Duparc, F.; Graif, L. Italian Recollections. Dutch Painters of the Golden Age (exh. cat.), Montreal, Museum of Fine Arts, 1990, under no. 22.
1991
Roethlisberger, M. G. Bartholomeus Breenbergh. New York, 1991, no. 11.
1997
Annual bulletin of the National Museum of Western Art. Nos. 29-30 (April 1994-March 1996), 1997, Kofuku Akira. New Acquisitions. pp. 14-16, List of New Acquisitions. p. 37, col. repr.
2006
Masterpieces of The National Museum of Western Art, Tokyo. Tokyo, The National Museum of Western Art; Tokyo, The Western Art Foundation, 2006 (Japanese, preface in Japanese and English), no. 39, col. repr.
2009
Masterpieces of The National Museum of Western Art, Tokyo. Tokyo, The National Museum of Western Art; Tokyo, The Western Art Foundation, 2009, no. 39, col. repr.
2013
Masterpieces: The National Museum of Western Art, Tokyo. Tokyo, The Western Art Foundation, 2013 (Japanese, preface in Japanese and English), no. 53, col. repr.
2018
Kofuku, Akira. Catalogue of Dutch and Flemish Paintings, The National Museum of Western Art, Tokyo. [Tokyo], The National Museum of Western Art, Tokyo; The Western Art Foundation, 2018, pp. 62-63, no. 14, col. repr.

Page top

パーマリンク:https://collection.nmwa.go.jp/P.1994-0003.html

©2022 独立行政法人国立美術館国立西洋美術館

©2022 The National Museum of Western Art, Independent Administrative Institution National Museum of Art