更新日 2016.05.26 | 26 May 2016

展示中 常設展Permanent Collection

マリオット・ディ・ナルド [1394年 - 1424年にフィレンツェで活動]

「聖ステパノ伝」を表した祭壇画プレデッラ:説教する聖ステパノ/ユダヤ法院での聖ステパノ

制作年1408年
材質・技法・形状テンペラ、板
寸法(cm)30 x 57.3
分類絵画
所蔵番号P.1993-0001
「聖ステパノ伝」を表した祭壇画プレデッラ:説教する聖ステパノ/ユダヤ法院での聖ステパノ Predella Panel Representing the Legend of St. Stephen: St. Stephen Preaching / St. Stephen before the High Priest and Elders of the Sanhedrin

作品解説

これら3点の作品は、本来、イタリア中世後期にさかんに制作された大型の多翼祭壇画(ポリプティク)の下部の層をなす「プレデッラ」と呼ばれる部分を構成していた絵である。もともと左から右へ、(3)-(4)-(5)の順で並べられ、一人の聖人の生涯を物語として展開している。マリオットはこの祭壇画を、フィレンツェ近郊のサント・ステーファノ・イン・パーネ聖堂にある世俗同信会の礼拝堂のために、1408年に制作したことが判明している。しかしこの祭壇画は、のちにばらばらに散逸してしまった。同じ祭壇画に由来する他のパネルは、現在アメリカのミネアポリス美術研究所、ポール・ゲッティ美術館、グランド・ラピッズ美術館に所蔵されている。 本作品は、初期キリスト教時代の聖人である聖ステパノの物語を表している。ステパノの生涯は、新約聖書の「使徒行伝」と、中世に著わされた聖人伝「黄金伝説」の中に詳しく記されており、彼はエルサレムのユダヤ法院で説教を行い、キリストを処刑した人々の頑迷をとがめたため、石で打ち殺された。この出来事により、彼はキリスト教の最初の殉教者となった。3点の作品は、建築モティーフあるいは風景モティーフによってほぼ均等に左右の場面に分けられ、合計6つのエピソードを描いている。 (3)-左:ステパノ(青い助祭服を着る)は女たちに囲まれて説教をしている。異教徒の2人の老人がステパノと議論をするが、対抗できない。 (3)-右:ステパノは大勢の老人に囲まれて建物の中にいる。場所は、ステパノが引き立てられたユダヤの法院で、聖者は大祭司と長老たちを論難する。 (4)-左:ステパノは激怒した人々によって石で打たれ、殉教する。 (4)-右:埋葬されるステパノ。 (5)-左:イエルサレムに滞在していた総督の妻ユリアナは、夫の遺骨と誤って、ステパノの遺体を舟でコンスタンティノポリスに運ぶ。その航海の間、悪魔が嵐を起こす。 (5)-右:テオドシウス帝の命により、ステパノの遺体はコンスタンティノポリスからローマに移される。そこで、聖ラウレンティウスの遺体とともに合葬された。 つまり、聖人伝の物語的連作という伝統的なテーマを、ちょうど絵巻物のように横方向に展開させているわけである。生き生きとしたテンペラ絵具の色彩、いまだ中世的な空間構成など、イタリア後期中世の物語画の様式を典型的に示す作例である。とりわけ、3番目の作品に見られる想像力豊かな海景の描写、埋葬の場面に見られる人物たちの性格づけの巧みさは、このパネルを特に魅力的な一品にしている。(出典: 国立西洋美術館名作選. 東京, 国立西洋美術館, 2006. cat. no. 3)

来歴

Lord Spencer Compton; Luisa, Lady Ashburton, and thence by descent; Christie's, London, July 8, 1988, lot 67 (see also Christie's Review of the Season 1988, Oxford, 1988, p. 23); Thos. Agnew and Sons Ltd., London; Purchased by the NMWA, 1994.

展覧会歴

1996
イタリア・ゴシック祭壇画の再構成:マリオット・ディ・ナルドの《聖母戴冠》, 国立西洋美術館, 1996年2月6日-1996年4月7日, cat. no. 8
1999
エルミタージュ美術館所蔵イタリア・ルネサンス美術展─フィレンツェとヴェネツィア: 開館40周年記念特別展, 国立西洋美術館, 1999年3月20日-1999年6月20日, cat. no. 3

文献歴

1992
Agnew's 175th Anniversary: A Supplementary Catalogue of Pictures, Drawings, and Works of Art to Celebrate the Firm's Anniversary, London. 1992 , no. 61.
1996
国立西洋美術館年報. Nos. 27-28 (April 1992-March 1994), 1996, 越川倫明. 新収作品. pp. 9-13, 新収作品一覧. p.73, col. repr.
1999
Eisenberg, Marvin. Postscript to "The Confraternity Altarpiece" by Mariotto di Nardo. Journal of the National Museum of Western Art, Tokyo. No. 3, 1999, pp. 61-63.
2013
国立西洋美術館名作選. 東京, 西洋美術振興財団, 2013, no. 3, col. repr.

Page top

Mariotto di Nardo [Active in Florence, 1394 - 1424]

Predella Panel Representing the Legend of St. Stephen: St. Stephen Preaching / St. Stephen before the High Priest and Elders of the Sanhedrin

Date1408
Materials/Techniquestempera on panel
Size (cm)30 x 57.3
Credit LinePurchased
CategoryPaintings
Collection NumberP.1993-0001
Predella Panel Representing the Legend of St. Stephen: St. Stephen Preaching / St. Stephen before the High Priest and Elders of the Sanhedrin

Mariotto di Nardo was a painter active in Florence from the end of the 14th century until the early part of the 15th century. This work is the lower portion, called the predella, of a triptych altarpiece made for the Pieve di Santo Stefano in Pane in Rifredi, near Florence. Today the altarpiece has been broken up into various parts that are located in far-flung collections, including the Minneapolis Institute of Art, the Paul Getty Museum and the Grand Rapids Art Gallery. This painting depicts the major saint of the early Christian church, St. Stephen. The saint's life is detailed in the New Testament Book of the Apostles and in the Golden Legend, a biography of saints written in the medieval period. St. Stephen was preaching at the Jewish temple in Jerusalem and the hostile crowd who had crucified Christ stoned him to death. This made St. Stephen the first Christian martyr. The three panels that constitute this predella are divided into six episodes, with each panel evenly divided into right and left sections by the introduction of either landscape or architectural elements. (3) Left section: Stephen, wearing blue vestments, is surrounded by women as he preaches. Two heretics argue with Stephen, but they cannot antagonize him. (3) Right section: Stephen stands in a building, surrounded by elders. The setting is the Jewish temple where Stephen argues with the high priest and the elders. (4) Left section: Stephen is stoned by the crowd and martyred. (4) Right section: Burial of St. Stephen. (5) Left section: Giuliana, wife of a senator of Constantinople then in Jerusalem, mistakes the saint's remains for those of her husband and has them put on a ship and carried to Constantinople. During the voyage the ship overcomes a storm sent by devils. (5) Right section: By the decree of Emperor Diogenes, the remains of Stephen are transferred from Constantinople to Rome. There they are buried in a joint grave with the remains of St. Lawrence. Thus, the traditional theme of a series of narratives related to the life of a saint were arranged in a horizontal array, just like a traditional Asian handscroll format painting. The vivid colors of tempera paint and the medieval spatial depictions are typical of the narrative style of the late medieval period in Italy. The richly imaginative scene of the ship at sea on panel (5), and the skill at showing nuanced figural characteristics add to the fascination of this predella.(Source: Masterpieces of the National Museum of Western Art, Tokyo, 2009, cat. no. 3)

Provenance

Lord Spencer Compton; Luisa, Lady Ashburton, and thence by descent; Christie's, London, July 8, 1988, lot 67 (see also Christie's Review of the Season 1988, Oxford, 1988, p. 23); Thos. Agnew and Sons Ltd., London; Purchased by the NMWA, 1994.

Exhibition History

1996
Reconstruction of a Dispersed Altarpiece by Mariotto di Nardo, National Museum of Western Art, Tokyo, 6 February 1996 - 7 April 1996, cat. no. 8
1999
Florence and Venice: Italian Renaissance Paintings and Sculpture from the State Hermitage Museum, National Museum of Western Art, Tokyo, 20 March 1999 - 20 June 1999, cat. no. 3

Bibliography

1992
Agnew's 175th Anniversary: A Supplementary Catalogue of Pictures, Drawings, and Works of Art to Celebrate the Firm's Anniversary, London. 1992 , no. 61.
1996
Annual bulletin of the National Museum of Western Art. Nos. 27-28 (April 1992-March 1994), 1996, Koshikawa, Michiaki. New Acquisitions. pp. 9-13, List of New Acquisitions. p. 73, col. repr.
1999
Eisenberg, Marvin. Postscript to "The Confraternity Altarpiece" by Mariotto di Nardo. Journal of the National Museum of Western Art, Tokyo. No. 3, 1999, pp. 61-63.
2013
Masterpieces: The National Museum of Western Art, Tokyo. Tokyo, The Western Art Foundation, 2013 (Japanese, preface in Japanese and English), no. 3, col. repr.

Page top