更新日 2024.05.28 | 28 May 2024
現在は展示していません
現在は展示していません。
Adriaen van Utrecht
Antwerp, 1599 - Antwerp, 1652
猟の獲物と野菜のある静物 Still Life with Games and Vegetables
制作年 | 1648年 |
---|---|
材質・技法・形状 | 油彩、カンヴァス |
寸法(cm) | 81.5 x 115.5 |
署名・年記 | 右上、銅製のバケツの上に署名: Adriaen van / Utrecht fe an / 1648 |
分類 | 絵画 |
所蔵番号 | P.1992-0006 |
さまざまな種類の肉、鳥、魚、野菜で溢れんばかりの厨房や市場の光景を描いたアールツェンやブーケラールの伝統を継承するかたちで、17世紀のフランドルにおいては果物や野菜に猟の獲物を描いた静物画や生きた鳥獣を描いた動物画が流行した。アドリアーン・ファン・ユトレヒトはスネイデルスやヤン・フェイトと並ぶこの絵画ジャンルの代表的画家である。画面左側のモリバト、野兎、ガチョウは足を紐で縛られて逆さにつり下げられており、野兎の頭部と両足、ガチョウの頭部はテーブル板にまで達している。画面ほぼ中央にはキジが描かれており、その首と頭部はテーブル板から垂れ下がっている。その右後方には大きな銅製のバケツが描かれ、その上には画家の署名と1648年という制作年が記されている。バケツの手前にはアーティチョークとカボチャが置かれている。全体は暗褐色の色調でまとめられ、フランドル静物画の一般的傾向である強い装飾的性格とは一線を画すものとなっている。(出典: 国立西洋美術館名作選. 東京, 国立西洋美術館, 2006. cat. no. 32)
来歴
Deborah Gage, London; purchased by NMWA, 1993.
展覧会歴
- 1996
- 東京国立近代美術館・国立西洋美術館所蔵作品による 交差するまなざし: ヨーロッパと近代日本の美術, 東京国立近代美術館, 1996年7月20日-1996年9月8日, cat. no. 61
文献歴
- 1996
- 国立西洋美術館年報. Nos. 27-28 (April 1992-March 1994), 1996, 中村俊春. 新収作品. pp. 20-22, 新収作品一覧. p. 69, col. repr.
- 2006
- 国立西洋美術館名作選. 東京, 国立西洋美術館; 東京, 西洋美術振興財団, 2006, no. 32, col. repr.
- 2009
- Masterpieces of The National Museum of Western Art, Tokyo. Tokyo, The National Museum of Western Art; Tokyo, The Western Art Foundation, 2009, no. 32, col. repr.
- 2013
- 国立西洋美術館名作選. 東京, 西洋美術振興財団, 2013, no. 46, col. repr.
- 2014
- ア・ターブル !:ごはんだよ! 食をめぐる美の饗宴(exh. cat.). 津, 三重県立美術館協力会, 2014, cat. no. I-2, col. repr.
- 2018
- 幸福輝. 国立西洋美術館オランダ絵画・フランドル絵画カタログ. [東京], 国立西洋美術館; 西洋美術振興財団, 2018, pp. 92-93, no. 24, col. repr.
- 2021
- 山形で考える西洋美術|高岡で考える西洋美術—「ここ」と「遠く」が触れるとき (exh. cat.). 新藤淳責任編集. 東京, 国立西洋美術館, 2021, pp. 82, 179, cat. no. 2_40 | T2_43, col. repr.
Currently not on display
Still Life with Games and Vegetables
Date | 1648 |
---|---|
Materials and Techniques | oil on canvas |
Size(cm) | 81.5 x 115.5 |
Inscriptions | Signed and dated upper right on copper bucket: Adriaen van / Utrecht fe an / 1648 |
Category | Paintings |
Collection Number | P.1992-0006 |
The still life genre flourished in 17th century Flanders. Artists of this period continued to paint scenes of kitchens and markets overflowing with food, like those done during the latter half of the 16th century by artists such as Aertsen, as they also developed the genre by adding game, fruit and similar items to these scenes. Adriaen van Utrecht, along with Frans Snyders and Jan Fyt, is known as one of the major painters of this genre. A wood pigeon, a hare and a goose are seen hanging upside down on the left side of this painting. The hare's head and two forelegs, and the head of the goose hang onto the tabletop. A pheasant is in the center of the composition, with its head and neck hanging off the front of the table. A large copper bucket is placed to the right of the pheasant and the artist's signature and the painting's date of 1648 are inscribed on the bucket. Artichokes appear in front of the bucket along side squash. The painting is worked in darken brown tones overall, and there seems to be a complete difference between this work and the general trend in Flemish still-life paintings with their taste for the highly decorative.(Source: Masterpieces of the National Museum of Western Art, Tokyo, 2009, cat. no. 32)
Provenance
Deborah Gage, London; purchased by NMWA, 1993.
Exhibition History
- 1996
- The Crossing Visions: European and Modern Japanese Art from the Collections of The National Museum of Western Art & The National Museum of Modern Art, Tokyo, National Museum of Modern Art, Tokyo, 20 July 1996 - 8 September 1996, cat. no. 61
Bibliography
- 1996
- Annual bulletin of the National Museum of Western Art. Nos. 27-28 (April 1992-March 1994), 1996, Nakamura, Toshiharu. New Acquisitions. pp. 20-22, List of New Acquisitions. p. 69, col. repr..
- 2006
- Masterpieces of The National Museum of Western Art, Tokyo. Tokyo, The National Museum of Western Art; Tokyo, The Western Art Foundation, 2006 (Japanese, preface in Japanese and English), no. 32, col. repr.
- 2009
- Masterpieces of The National Museum of Western Art, Tokyo. Tokyo, The National Museum of Western Art; Tokyo, The Western Art Foundation, 2009, no. 32, col. repr.
- 2013
- Masterpieces: The National Museum of Western Art, Tokyo. Tokyo, The Western Art Foundation, 2013 (Japanese, preface in Japanese and English), no. 46, col. repr.
- 2014
- À table!: art feast(exh. cat.). Tsu, Mie Prefectual Art Museum Cooperative, 2014, cat. no. I-2, col. repr.
- 2018
- Kofuku, Akira. Catalogue of Dutch and Flemish Paintings, The National Museum of Western Art, Tokyo. [Tokyo], The National Museum of Western Art, Tokyo; The Western Art Foundation, 2018, pp. 92-93, no. 24, col. repr.
- 2021
- When Here and Afar Meet: Western Art in Yamagata/Western Art in Takaoka (exh. cat.). Shinfuji, Atsushi, ed. Tokyo, The National Museum of Western Art, Tokyo, 2021, pp. 82, 179, cat. no. 2_40 | T2_43, col. repr.