更新日 2017.07.03 | 03 July 2017

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アンドレ・ドラン[シャトゥー, 1880年 - ガルシュ, 1954年]

ジャン・ルノワール夫人(カトリーヌ・ヘスリング)

制作年1923年頃
材質・技法・形状油彩、カンヴァス
寸法(cm)90.4 x 75.2
署名・年記右下に署名: Derain
所蔵経緯山本英子氏より寄贈
Standard ref.Kellermann 914
分類絵画
所蔵番号P.1990-0008
ジャン・ルノワール夫人(カトリーヌ・ヘスリング) Madame Jean Renoir (Catherine Hessling)
(c) ADAGP, Paris & JASPAR, Tokyo, 2015 E1905

作品解説

この肖像画に描かれている女性は、映画監督ジャン・ルノワールの夫人カトリーヌ・ヘスリングである。ただし、この名前は女優としての芸名で、本名はアンドレといい、デデという愛称で呼ばれていた。彼女は1915年の初めよりジャンの父、画家オーギュスト・ルノワールのモデルをつとめ、彼の最晩年の水浴図などいくつかの作品に描かれている。ジャンは父の別荘「レ・コレット」で彼女と初めて知り合い、父の死後結婚をした。女優になったのは結婚後のことで、ジャンの映画『女優ナナ』などで主役を演じている。 この頃ドランは、ダニエル=アンリ・カーンヴァイラーからポール・ギョームに画商を代え、この商売に長けた画商の力と、友人でもあった詩人アンドレ・サルモンが積極的にドランに関する文章を発表していたことのおかげで、非常に売れる画家という地位と安定した生活を獲得し、あまり煩いもなく制作に専念することができた。フォーヴ時代の激しい色彩とはうって代わり、沈んだ色調を用いた画風で、多くの肖像画とカミーユ・コローの影響を強く受けた風景画を残したが、同時にまた裸体画も中心的な主題の一つとなっていた。その裸体画はオーギュスト・ルノワールの晩年の作品から多大なインスピレーションを受けて制作されている。 ドランは、この肖像画を4点のルノワールの小作品と交換したという。形式的には、この作品にルノワールからの影響を見いだすことはできないとしても、ルノワールの好んだモデルを描いていることともあわせてみると、ドランのルノワールへの傾倒を証す興味深い作品であると言えよう。(出典: 国立西洋美術館名作選. 東京, 国立西洋美術館, 2006. cat. no. 113)

来歴

Paul Guillaume, Paris; Nicolas Mazaraki; Geneviève Gallibert; Auctioned at Palais Galliera, June 5 and 8, 1970, Paris Palais Galliéra, no. 8 Portrait de Catherine Essling [sic.]; Private collection; Auctioned at Sotheby Parke Bernet & Co., London, December 4, 1980, lot. no. 603, Portrait de Madame Jean Renoir; Private collection; Eiko Yamamoto (from a gallery in Tokyo), by whom donated to the NMWA in 1990.

展覧会歴

1929
Derain, Galerie Paul Guillaume, 1929年6月-1929年6月
1991
[文化庁巡回展] 国立西洋美術館所蔵作品による近代フランス美術展, 八戸市美術館, 1991年9月28日-1991年10月27日, cat. no. 30
1992
[地方美術館との連携協力展] 国立西洋美術館所蔵作品による 近代フランス美術展, 浦添市美術館, 1992年11月3日-1992年12月7日, cat. no. 30
1994
国立西洋美術館所蔵作品によるヨーロッパ美術への招待, 唐津市近代図書館, 1994年11月12日-1994年12月11日, cat. no. 7, col. repr.
1997
素材と表現: 国立西洋美術館所蔵作品を中心に, 国立国際美術館, 1997年4月17日-1997年6月22日, cat. no. 51
2012
[平成24年度国立美術館巡回展]国立西洋美術館所蔵 ヨーロッパの近代美術, 井原市田中美術館, 2012年10月5日-2012年11月25日, 36

文献歴

1929
George, Waldemar. La Grande peinture contemporaine à la collection Paul Guillaume. Paris, 1929, p. 92, repr.
1936
Davidson, Martha. The Careful Vision of André Derain. The Art News. vol. 35, no. 7, November 14, 1936, p. 17, repr.
1994
国立西洋美術館年報. Nos. 25-26 (April 1990-March 1992), 1994, 新収作品一覧. p. 55
1996
Kellermann, Michel. André Derain: Catalogue Raisonné de l'œuvre peint. tome 2 1915-1934, Paris, 1996, cat. no. 914, repr.
1997
雪山行二. 絵とか彫刻はみんなのものですから. ゼフュロス. no. 2, 10月, 1997, repr.
1998
国立西洋美術館名作選. 第2刷, 東京, 国立西洋美術館, 1998, Cat. no. 116 《ジャン・ルノワール夫人(カトリーヌ・エスラン), repr. col.
2004
国立西洋美術館名作選. 第3刷, 東京, 国立西洋美術館, 2004, Cat. no. 116 《ジャン・ルノワール夫人(カトリーヌ・エスラン), repr. col.
2006
田中正之. アンドレ・ドラン《ジャン・ルノワール夫人(カトリーヌ・エスリング)の肖像》に関して. 国立西洋美術館研究紀要. No. 10, 2006, pp. 6-24, repr. [with English Abstract]

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André Derain [Chatou, 1880 - Garches, 1954]

Madame Jean Renoir (Catherine Hessling)

Datec. 1923
Materials/Techniquesoil on canvas
Size (cm)90.4 x 75.2
InscriptionsSigned lower right: Derain
Credit LineDonated by Ms. Eiko Yamamoto
Standard ref.Kellermann 914
CategoryPaintings
Collection NumberP.1990-0008
Madame Jean Renoir (Catherine Hessling)
(c) ADAGP, Paris & JASPAR, Tokyo, 2015 E1905

This painting depicts the actress Catherine Hessling, wife of the film director Jean Renoir. Catherine Hessling was her stage name, while her real name was Andrée Madeleine Heuschling and she was known as "Dédée" to her close associates. Starting in 1915, she served as a model for Auguste Renoir, Jean's father, and she appears in many images of bathing from his final period. Jean first met Catherine at his father's villa "Les Collettes" and he married her after his father's death. She became an actress after her marriage, and acted in such roles as the lead in her husband's film Nana. Around that time Derain changed his dealer, from Daniel-Henry Kahnweiler to Paul Guillaume. The sales prowess of his new dealer, combined with active mention of Derain in the writings of Guillaume's friend the poet André Salmon, meant that Derain became a high-selling artist and attained a stable lifestyle, untroubled as he dedicated himself to painting. A number of landscape paintings, strongly influenced by Camille Corot, and portraits remain by Derain, all staged in a subdued palette in place of the harsh colors of the Fauvist palette. The nude, however, became his principal subject matter. These nudes were greatly inspired by the late works of Auguste Renoir. Derain is said to have exchanged this portrait for four small works by Renoir. Thus while it is hard to discern formal influence from Renoir in this work, the fact that the painting depicts Renoir's favored model makes it fascinating in terms of Derain's leanings towards Auguste Renoir. (Source: Masterpieces of the National Museum of Western Art, Tokyo, 2009, cat. no.113)

Provenance

Paul Guillaume, Paris; Nicolas Mazaraki; Geneviève Gallibert; Auctioned at Palais Galliera, June 5 and 8, 1970, Paris Palais Galliéra, no. 8 Portrait de Catherine Essling [sic.]; Private collection; Auctioned at Sotheby Parke Bernet & Co., London, December 4, 1980, lot. no. 603, Portrait de Madame Jean Renoir; Private collection; Eiko Yamamoto (from a gallery in Tokyo), by whom donated to the NMWA in 1990.

Exhibition History

1929
Derain, Galerie Paul Guillaume, 1929 - 1929
1991
[Tour Exhibition] The French Modern Art, from the National Museum of Western Art, Tokyo, The Hachinohe City Museum of Art, 28 September 1991 - 27 October 1991, cat. no. 30
1992
[Tour Exhibition] The French Modern Art, from the National Museum of Western Art, Tokyo, The Urasoe Art Museum, 3 November 1992 - 7 December 1992, cat. no. 30
1994
Kokuritsu Seiyo Bijyutsukan shozo sakuhin ni yoru yoroppa bijyutsu eno shotai, Karatsu City Library, 12 November 1994 - 11 December 1994, cat. no. 7, col. repr.
1997
Expressiveness of Materials, National Museum of Art, Osaka, 17 April 1997 - 22 June 1997, cat. no. 51
2012
[Traveling Exhibitions presenting National Art Museum Collections, Fiscal 2012] Modern European Art: From the Collection of the National Museum of Western Art, Ibara Municipal Denchu Art Museum (Okayama), 5 October 2012 - 25 November 2012, 36

Bibliography

1929
George, Waldemar. La Grande peinture contemporaine à la collection Paul Guillaume. Paris, 1929, p. 92, repr.
1936
Davidson, Martha. The Careful Vision of André Derain. The Art News. vol. 35, no. 7, November 14, 1936, p. 17, repr.
1994
Annual bulletin of the National Museum of Western Art. Nos. 25-26 (April 1990-March 1992), 1994, List of New Acquisitions. p. 55
1996
Kellermann, Michel. André Derain: Catalogue Raisonné de l'œuvre peint. tome 2 1915-1934, Paris, 1996, cat. no. 914, repr.
1997
Yukiyama, Koji. Zephyros. The National Museum of Western Art news letter, Tokyo, Oct. 1997, no. 2, repr.
1998
Masterpieces of the National Museum of Western Art, Tokyo. 3rd. imp., Tokyo, The National Museum of Western Art, 1998 (Japanese, preface in Japanese and English), Cat. no. 116 《Madame Jean Renoir (Catherine Hessling)》, repr. col.
2004
Masterpieces of the National Museum of Western Art, Tokyo. 3rd. imp., Tokyo, The National Museum of Western Art, 1998 (Japanese, preface in Japanese and English), Cat. no. 116 《Madame Jean Renoir (Catherine Hessling)》, repr. col.
2006
Tanaka, Masayuki. Study report on André Derain's portrait of Mme. Jean Renoir (Catherine Hessling). Journal of the National Museum of Western Art, Tokyo. no. 10, 2006, pp. 6-24, repr. [with English Abstract]

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