更新日 2018.09.04 | 04 September 2018

展示中 常設展Permanent Collection

コルネリス・デ・ヘーム[ライデン, 1631年 - アントウェルペン, 1695年]

果物籠のある静物

制作年1654年頃
材質・技法・形状油彩、板
寸法(cm)44.5 x 72.5
署名・年記左下、机の縁に署名: C. DHEEM. f.
分類絵画
所蔵番号P.1990-0002
果物籠のある静物 Still Life with a Basket of Fruit

作品解説

コルネリス・デ・へームは17世紀ネーデルラントを代表する高名な静物画家ヤン・ダフィッツゾーン・デ・へームの息子である。コルネリスは、恐らく、この父のもとで静物画家としての修行を積んだものと思われる。 横長の構図をもつ本作品はコルネリスの初期作品であり、暗緑色の壁の前に、緑色の布が掛けられた木製のテーブルが画面に平行に置かれている。画面左にはむき出しになったテーブル板の奥行きを示す左から右へと走る斜めの線が見られる。この斜線が構図の基本となっており、テーブルのやや右寄り中央部では葡萄、桃、杏、桜桃の入った籠が、左側を上にして、この線に呼応するように斜めに配されている。その左側では2個の胡桃、レモン、葡萄の房および葉によってやはり斜線が形成されている。籠がメロンの上に斜めに置かれているため、籠の中身がこぼれ落ちそうになっていたり、果肉の一部が見えるようにレモンやメロンが切り取られている描写などは、この時期のオランダ静物画にしばしば観察されるモティーフである。それらは時にヴァニタスの意味を伝えることもあったが、本作品にそのような象徴的意味を求めることは難しい。緑を基本とした色調にレモンの黄、桜桃の赤がアクセントを添えている。(出典: 国立西洋美術館名作選. 東京, 国立西洋美術館, 2006. cat. no. 34)

来歴

Coll. Georg Eberle (?); Xaver Scheidwimmer, München; Purchased by the NMWA, 1990

展覧会歴

1995
[子どものための美術展] 描かれたふしぎな世界を旅する, 国立西洋美術館, 1995年7月11日-1995年9月10日
1996
東京国立近代美術館・国立西洋美術館所蔵作品による 交差するまなざし: ヨーロッパと近代日本の美術, 東京国立近代美術館, 1996年7月20日-1996年9月8日, cat. no. 63

文献歴

1991
Segal, Sam. Jan Davidsz. de Heem en zijn Kring (exh. cat.), Centraal Museum, Utrecht and Herzog Anton Ulrich-Museum, Braunschweig, 1991, pp. 198-199, fig. 35a.
1994
国立西洋美術館年報. Nos. 25-26 (April 1990-March 1992), 1994, 中村俊春. 新収作品解説. コルネリス・ド・ヘーム《果物籠のある静物》. pp. 15-17, 新収作品一覧. p. 45, col. repr.
2013
国立西洋美術館名作選. 東京, 西洋美術振興財団, 2013, no. 48, col. repr.

Page top

Cornelis de Heem [Leyden, 1631 - Antwerp, 1695]

Still Life with a Basket of Fruit

Datec. 1654
Materials/Techniquesoil on panel
Size (cm)44.5 x 72.5
InscriptionsSigned lower left on edge of table: C. DHEEM. f.
Credit LinePurchased
CategoryPaintings
Collection NumberP.1990-0002
Still Life with a Basket of Fruit

Cornelis de Heem was the son of the famous 17th-century Netherlandish still life painter, Jan Davidsz. de Heem and he probably studied under his father. This painting has a horizontal composition and dates from Cornelis' early period. A wood table draped with a green cloth is set parallel to a dark green wall in the background. The left edge of the table forms a diagonal line running from left to right. This diagonal line sets up the basis for the composition, with the array of fruit -- grapes, peaches, apricots, cherries and plums -- spilling from a basket tipped to the upper left in the same diagonal direction. Two walnuts are placed to the left, forming a diagonal line with a peeled lemon, a bunch of grapes and grape leaves. The basket sits tipped up on a melon, which has been cut open to reveal its flesh. The depiction of a cut melon and peeled lemon are frequently seen in Dutch still-life paintings from this period. While such works often had vanitas meanings during that period, this work seems to not have any specifically symbolic meaning. The overall palette is green-based, with accents found in the yellow lemon and the red cherries. (Source: Masterpieces of the National Museum of Western Art, Tokyo, 2009, cat. no. 34)

Provenance

Coll. Georg Eberle (?); Xaver Scheidwimmer, München; Purchased by the NMWA, 1990

Exhibition History

1995
[Exhibition for Children] Exploring Mysterious Painted World, National Museum of Western Art, Tokyo, 11 July 1995 - 10 September 1995
1996
The Crossing Visions: European and Modern Japanese Art from the Collections of The National Museum of Western Art & The National Museum of Modern Art, Tokyo, National Museum of Modern Art, Tokyo, 20 July 1996 - 8 September 1996, cat. no. 63

Bibliography

1991
Segal, Sam. Jan Davidsz. de Heem en zijn Kring (exh. cat.), Centraal Museum, Utrecht and Herzog Anton Ulrich-Museum, Braunschweig, 1991, pp. 198-199, fig. 35a.
1994
Annual bulletin of the National Museum of Western Art. Nos. 25-26 (April 1990-March 1992), 1994, Nakamura. Toshiharu. New Acqisitions. Cornelis de Heem, 《Still Life with a Basket of Fruits》. pp. 15-17, List of New Acquisitions. p. 45, col. repr.
2013
Masterpieces: The National Museum of Western Art, Tokyo. Tokyo, The Western Art Foundation, 2013 (Japanese, preface in Japanese and English), no. 48, col. repr.

Page top