更新日 2024.05.28 | 28 May 2024
現在は展示していません
現在は展示していません。
Emile Bernard
Lille, 1868 - Paris, 1941
吟遊詩人に扮した自画像 Self-Portrait as a Troubadour
制作年 | 1892年 |
---|---|
材質・技法・形状 | 油彩、カンヴァス |
寸法(cm) | 81 x 65 |
署名・年記 | 右下にアトリエ印: Emile Bernard |
Standard ref. | Luthi 351 |
分類 | 絵画 |
所蔵番号 | P.1990-0001 |
ベルナールが毎年のようにブルターニュ地方に赴いて、ゴーガンを始め、シュフネッケル、デ・ハーン、ラヴァルらいわゆる「ポン・タヴェン派」の画家たちと密接に交流したのは、1882年から1892年にかけてのことである。19世紀も終わりに近いこの頃、大西洋に突き出す半島の形状をしたこの地方は、フランスの先住民族であるケルトの習俗・伝承が色濃く残る土地として、芸術家たちの想像力をかき立てていた。 この作品は、ベルナールのブルターニュ時代の最後を飾る作品の一つである。中世的な主題、画面を色面と輪郭線で構成してゆく綜合主義的手法などには、ゴーガンの強い影響下に制作を行ったこの画家の特徴が良く現れている。ただ、この絵が描かれた時には既にベルナールはゴーガンから離れており、ゴーガン流の平面的で簡略化された賦彩や強靭なフォルムは見当たらない。代わって、柔らかく夢幻的な色彩の中に、中世の宮廷物語を思い起こさせるような優美なプロポーションをもつ人物像が描きだされている。リュートを奏でる中世の吟遊詩人風の人物は、ベルナール自身の姿である。(出典: 国立西洋美術館名作選. 東京, 国立西洋美術館, 2006. cat. no. 88)
来歴
Coll. Amboise Vollard, Paris; Coll. R. Lundén, Enebyberg (Sweden); Purchased by the NMWA, 1990.
展覧会歴
- 1976
- Emile Bernard, Aguélimuseet, Sala, 1976年11月14日-1976年12月5日, Konsthallen, Uppsala, 1976年12月26日– 1977年1月16日, no. 11
- 1992
- [地方美術館との連携協力展] 国立西洋美術館所蔵作品による 近代フランス美術展, 浦添市美術館, 1992年11月3日-1992年12月7日, cat. no. 17
- 1996
- 東京国立近代美術館・国立西洋美術館所蔵作品による 交差するまなざし: ヨーロッパと近代日本の美術, 東京国立近代美術館, 1996年7月20日-1996年9月8日, cat. no. 48
- 2009
- ロートレック・コネクション, Bunkamuraザ・ミュージアム, 2009年11月10日-2009年12月23日, cat. no. 17, col. repr.
- 2012
- [平成24年度国立美術館巡回展]国立西洋美術館所蔵 ヨーロッパの近代美術, 井原市田中美術館, 2012年10月5日-2012年11月25日, 17
- 2013
- モネ、風景をみる眼:19世紀フランス風景画の革新, ポーラ美術館, 2013年7月13日-2013年11月24日, 国立西洋美術館, 2013年12月7日–2014年3月9日, cat. no. 60, col. repr.
- 2021
- 森と水と生きる, 長野県立美術館, 2021年8月28日-2021年11月3日, cat.no.47
文献歴
- 1982
- Luthi, J. J. Emile Bernard, Catalogue raisonné de l'œuvre peints, Paris, 1982, no. 351.
- 1992
- 国立西洋美術館所蔵「近代フランス美術」展. 国立西洋美術館学芸課編. 沖縄, 浦添市美術館, 1992 , p. 27, cat. no. 17, col. repr
- 1994
- 国立西洋美術館年報. Nos. 25-26 (April 1990-March 1992), 1994, 高橋明也. 新収作品. エミール・ベルナール《吟遊詩人に扮した自画像》.pp. 17-20, 新収作品一覧. p. 45, col. repr.
- 2006
- 国立西洋美術館名作選. 東京, 国立西洋美術館; 東京, 西洋美術振興財団, 2006, no. 88, col. repr.
- 2009
- ロートレック・コネクション(exh.cat). Bunkamura ザ・ミュージアムほか編. [東京], 東京新聞, 2009, cat. no. 17, col. repr.
- 2009
- Masterpieces of The National Museum of Western Art, Tokyo. Tokyo, The National Museum of Western Art; Tokyo, The Western Art Foundation, 2009, no. 88, col. repr.
- 2013
- モネ、風景をみる眼: 19世紀フランス風景画の革新(exh. cat.). 東京, TBSテレビ, c2013, cat. no. 60, col. repr.
- 2021
- 森と水と生きる:長野県立美術館グランドオープン記念 (exh.cat.). 田中正史, 古家満葉, 池田淳史編. [長野], 長野県立美術館, 2021, pp. 101, 212, 217, cat. no. 47, col. repr.
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Self-Portrait as a Troubadour
Date | 1892 |
---|---|
Materials and Techniques | oil on canvas |
Size(cm) | 81 x 65 |
Inscriptions | Stamped lower right (studio's seal): Emile Bernard |
Credit Line | Purchased |
Standard ref. | Luthi 351 |
Category | Paintings |
Collection Number | P.1990-0001 |
From 1882 through 1892, Bernard traveled to Brittany every year and there he interacted closely with the Pont-Aven school of painters, including P. Gauguin, C.-E. Schuffenecker, M. de Hahn and Ch. Laval. During that period near the end of the 19th century, the peninsula-shaped region of Brittany, protruding into the Atlantic, stimulated the imaginations of artists as a land where the ancient traditions and customs of the Celts, France's indigenous people, remained deeply entrenched. This painting is one of the last works from Bernard's Brittany period. The medieval subject, the synthetic handling of the composition in color planes and outlines, and other features reveal the strong influence of Gauguin while also ably conveying Bernard's own characteristics. However, by the time this painting was created Bernard had already split from Gauguin, and the Gauguin-style of planar, simplified colors and stiff forms cannot be found. Conversely, the painting is characterized by a gentle, dream-like palette and figures with their proportions reminiscent of a medieval courtly tale. The figure of the medieval troubadour playing the lute is Bernard himself. (Source: Masterpieces of the National Museum of Western Art, Tokyo, 2009, cat. no. 88)
Provenance
Coll. Amboise Vollard, Paris; Coll. R. Lundén, Enebyberg (Sweden); Purchased by the NMWA, 1990.
Exhibition History
- 1976
- Emile Bernard, Aguélimuseet, Sala, 14 November 1976 - 5 December 1976, Konsthallen, Uppsala, 26 December 1976 – 16 January 1977, no. 11
- 1992
- [Tour Exhibition] The French Modern Art, from the National Museum of Western Art, Tokyo, The Urasoe Art Museum, 3 November 1992 - 7 December 1992, cat. no. 17
- 1996
- The Crossing Visions: European and Modern Japanese Art from the Collections of The National Museum of Western Art & The National Museum of Modern Art, Tokyo, National Museum of Modern Art, Tokyo, 20 July 1996 - 8 September 1996, cat. no. 48
- 2009
- Toulouse-Lautrec et son cercle, The Bunkamura Museum of Art, 10 November 2009 - 23 December 2009, cat. no. 17, col. repr.
- 2012
- [Traveling Exhibitions presenting National Art Museum Collections, Fiscal 2012] Modern European Art: From the Collection of the National Museum of Western Art, Ibara Municipal Denchu Art Museum (Okayama), 5 October 2012 - 25 November 2012, 17
- 2013
- Monet, An Eye for Landscapes: Innovation in 19th Century French Landscape Paintings, Pola Museum of Art, 13 July 2013 - 24 November 2013, The National Museum of Western Art, Tokyo, 7 December 2013-9 March 2014, cat. no. 60, col. repr.
- 2021
- Living in symbiosis with Forests and Water, Nagano Prefectural Art Museum, 28 August 2021 - 3 November 2021, cat.no.47
Bibliography
- 1982
- Luthi, J. J. Emile Bernard, Catalogue raisonné de l'œuvre peints, Paris, 1982, no. 351.
- 1992
- The French Modern Art, from The National Museum of Western Art, Tokyo (exh. cat.). The National Museum of Western Art, Tokyo, ed. Okinawa, Urasoe Art Museum, 1992, p. 27, cat. no. 17, col. repr
- 1994
- Annual bulletin of the National Museum of Western Art. Nos. 25-26 (April 1990-March 1992), 1994, Takahashi, Akiya. New Acquisutions. Emile Bernard, 《Self-Portrait as a Troubadour》. pp. 17-20, List of New Acquisitions. p. 45, col. repr.
- 2006
- Masterpieces of The National Museum of Western Art, Tokyo. Tokyo, The National Museum of Western Art; Tokyo, The Western Art Foundation, 2006 (Japanese, preface in Japanese and English), no. 88, col. repr.
- 2009
- Toulouse-Lautrec et son cercle(exh.cat). The Bunkamura Museum of Art. et al., eds. [Tokyo], The Tokyo Shimbun, 2009, cat. no. 17, col. repr.
- 2009
- Masterpieces of The National Museum of Western Art, Tokyo. Tokyo, The National Museum of Western Art; Tokyo, The Western Art Foundation, 2009, no. 88, col. repr.
- 2013
- MONET, An Eye For Landscapes: Innovation in 19th Century French Landscape Paintings(exh. cat.). Tokyo, TBS, c2013, cat. no. 60, col. repr.
- 2021
- Living in Symbiosis with Forests and Water: Celebrating the Grand Opening of Nagano Prefectural Art Museum (exh.cat.). Tanaka, Masafumi; Furuie, Mitsuha; Ikeda, Atsushi, eds. [Nagano], Nagano Prefectural Art Museum, 2021, pp. 101, 212, 217, cat. no. 47, col. repr.