更新日 2024.10.24 | 24 October 2024
展示中 常設展 | Permanent collection
展示中
Joseph Vernet
Avignon, 1714 - Paris, 1789
夏の夕べ、イタリア風景 Summer Evening, Landscape in Italy
制作年 | 1773年 |
---|---|
材質・技法・形状 | 油彩、カンヴァス |
寸法(cm) | 89 x 133 |
署名・年記 | 左下に署名、年記: J. Vernet. 1773 |
Standard ref. | Ingersoll-Smouse 973 |
分類 | 絵画 |
所蔵番号 | P.1988-0002 |
本作品は、ヴェルネの画歴の上では比較的晩年に近い1773年の制作になる。形式としては、一日の各時間を複数のタブローによって描き分けるという、イタリア時代以来ヴェルネが好んだ17世紀からの伝統に従っていると思われ、同じ1773年制作の作品《朝》が対作品として存在していたことも確認されている(現在所在不明)。画面には、川辺で水浴びをする人々を点景に、夏の長い一日が暮れようとする時刻の風景が表わされている。右側の大きな岩と樹、画面の中心を占める川と橋などはヴェルネの作品にしばしば見られる道具立てである。遠景となっている町の風景は現時点では特定できず、いくつかの実景の組み合わせであろうと推測する他はない。イタリア時代には実際に戸外で風景を直接写生・制作したと言われるヴェルネであるが、すでに18世紀当時に指摘されていたように、晩年にはかつて手懸けたモティーフをさまざまに組み合わせながら繰り返して使用するという傾向が強くなっていたのである。構図全体は落ち着いた均衡をみせ、17世紀の古典主義的風景画を彷彿とさせるが、幾分硬さの感じられる画面仕上げにはすでに新古典主義的要素を認めることも可能であろう。また、個々の人物の描写や、自然観察などには、ディドロを感嘆させたヴェルネの「自然主義」的特質が十二分に発揮されており、コローやバルビゾン派、印象派などに連なってゆくフランス風景画の伝統の確立を見てとることができよう。(典拠: 国立西洋美術館名作選. 東京, 国立西洋美術館, 2006. cat. no. 55)
来歴
Lespinasse d'Artel; Auc. Lespinasse d'Artel, July 11, 1803, no. 248; De Preuil (According to the catalogue of the Auc. Boisgerard); Boisgerard; Auc. Boisgerard, Paris, March 6, 1820, no. 136; De Forest; Auc. De Forest, Paris, Apr. 21, 1873, no. 14; Henry Lapauze; Auc., Christie's, London, July 3-20, 1908, no. 117; Auc., Paris, Dec. 21, 1937, no. 5, repr. pl. 111; Private Coll., Paris; Cailleux, Paris; Purchased by the NMWA, 1989.
展覧会歴
- 1925
- Le paysage français de Poussin à Corot, Musée du Petit-Palais, Paris, 1925年5月0日-1925年6月0日, cat. no. P. 339 (as "Les baigneuses")
- 1973
- Autour du Néoclassicisme, Cailleux, Paris, 1973年0月0日-1973年0月0日, cat. no. 50, repr.
- 1980
- Des monts et des eaux: paysages de 1715 á 1850, Galerie Cailleux, Paris, 1980年9月23日-1980年10月30日, Galerie Cailleux, Genève, 17 November 1980-17 January 1981, cat. no. 40, repr.
- 1997
- 国立西洋美術館展─愛と生命の響き: ルネサンスから近代への西洋美術の流れ, 新潟県立近代美術館, 1997年4月12日-1997年5月18日, cat. no. 10
- 1998
- イタリアの光─クロード・ロランと理想風景, 国立西洋美術館, 1998年9月15日-1998年12月6日, cat. no. 117
- 2007
- [国立美術館巡回展] 国立西洋美術館所蔵 ヨーロッパ美術の精華―神々と自然のかたち―, 姫路市立美術館, 2007年11月4日-2007年12月2日, cat. no. 15
- 2007
- [国立美術館巡回展] 国立西洋美術館所蔵 ヨーロッパ美術の精華―神々と自然のかたち―, 松本市美術館, 2007年12月11日-2008年2月3日, cat. no. 15
- 2012
- ユベール・ロベール―時間の庭―, 国立西洋美術館 企画展示室, 2012年3月6日-2012年5月20日, cat. no. 102
- 2017
- [平成29年度国立美術館巡回展]国立西洋美術館所蔵 ミューズ(芸術の女神):まなざしの先の女性たち, 福島県立美術館, 2017年4月22日-2017年7月2日, 秋田県立近代美術館, 7月15日-9月18日, cat. no. 48
- 2019
- 黄昏の絵画たち:近代絵画に描かれた夕日・夕景, 山梨県立美術館, 2019年6月22日-2019年8月25日, 島根県立美術館, 2019年9月4日-11月4日, cat. no. 2
文献歴
- 0
- 芸術の女神ミューズ:まなざしの先の女性たち:国立西洋美術館所蔵:平成29年度国立美術館巡回展 (exh. cat.). 中田明日佳責任編集. 東京, 国立西洋美術館, 2017, pp. 76, 140, cat. no. 48, col. repr.
- 1900
- Marines et paysages aux XVIIe et XVIIIe siècle. 2ème série, Parc-Saint-Maur, n. d. (ca.1900), pl. 8.
- 1926
- Ingersoll-Smouse, Florence. Joseph Vernet, peintre de marine, 1714-1789: étude critique suivie d'un catalogue raisonné de son œuvre peint, avec 357 reproductions. vol. 2, Paris, Étienne Bignou 1926, no. 973, repr. pl. CXI, no. 244.
- 1989
- 国立西洋美術館名作選. 東京, 国立西洋美術館, 1989, no. 45, repr.
- 1990
- 国立西洋美術館新収蔵絵画目録: 昭和54年-平成元年. 東京, 国立西洋美術館, 1990, pp. 77-78, repr.
- 1992
- 国立西洋美術館年報. Nos. 23-24 (1989-90), 1992, 高橋明也. 新収作品解説. pp. 17-19, 新収作品目録. pp. 42-43, repr.
- 2006
- 国立西洋美術館名作選. 東京, 国立西洋美術館; 東京, 西洋美術振興財団, 2006, no. 55, col. repr.
- 2009
- Masterpieces of The National Museum of Western Art, Tokyo. Tokyo, The National Museum of Western Art; Tokyo, The Western Art Foundation, 2009, no. 55, col. repr.
- 2012
- ユベール・ロベール―時間の庭 (exh. cat.). 国立西洋美術館; 福岡市美術館; 静岡県立美術館; 東京新聞編. [東京/ 福岡/ 静岡], 国立西洋美術館: 西洋美術振興財団; 福岡市美術館; 静岡県立美術館; 東京新聞, 2012, pp. 206-207, 308, cat. no. 102, col. repr.
- 2013
- 国立西洋美術館名作選. 東京, 西洋美術振興財団, 2013, no. 68, col. repr.
- 2017
- 芸術の女神ミューズ:まなざしの先の女性たち:国立西洋美術館所蔵:平成29年度国立美術館巡回展 (exh. cat.). 中田明日佳責任編集. 東京, 国立西洋美術館, 2017, pp. 76, 140, cat. no. 48, col. repr.
- 2019
- 黄昏の絵画たち:近代絵画に描かれた夕日・夕景(exh. cat.). [松江], 島根県立美術館; [甲府], 山梨県立美術館; [神戸], 神戸市立小磯記念美術館, 2019, cat. no. 2, col. repr.
On Display
Summer Evening, Landscape in Italy
Date | 1773 |
---|---|
Materials and Techniques | oil on canvas |
Size(cm) | 89 x 133 |
Inscriptions | Signed and dated lower left: J. Vernet. 1773 |
Credit Line | Purchased |
Standard ref. | Ingersoll-Smouse 973 |
Category | Paintings |
Collection Number | P.1988-0002 |
Joseph Vernet was a representative French eighteenth-century landscape painter. After returning home from twenty years in Italy, he furthered his reputation for landscapes, especially seascapes. The bathers at the riverside, seen here, are largely incidental to the main purpose of the piece, which is to depict an Italianate landscape, albeit an imaginary one. It is the evening of a summer's day. The painting is one of a series undertaken by the artist capturing scenes at different hours of a single day, following a tradition that went back to the seventeenth century. (Source: Gallery label, July 2016)
Provenance
Lespinasse d'Artel; Auc. Lespinasse d'Artel, July 11, 1803, no. 248; De Preuil (According to the catalogue of the Auc. Boisgerard); Boisgerard; Auc. Boisgerard, Paris, March 6, 1820, no. 136; De Forest; Auc. De Forest, Paris, Apr. 21, 1873, no. 14; Henry Lapauze; Auc., Christie's, London, July 3-20, 1908, no. 117; Auc., Paris, Dec. 21, 1937, no. 5, repr. pl. 111; Private Coll., Paris; Cailleux, Paris; Purchased by the NMWA, 1989.
Exhibition History
- 1925
- Le paysage français de Poussin à Corot, Musée du Petit-Palais, Paris, 0 May 1925 - 0 June 1925, cat. no. P. 339 (as "Les baigneuses")
- 1973
- Autour du Néoclassicisme, Cailleux, Paris, 0 1973 - 0 1973, cat. no. 50, repr.
- 1980
- Des monts et des eaux: paysages de 1715 á 1850, Galerie Cailleux, Paris, 23 September 1980 - 30 October 1980, Galerie Cailleux, Genève, 17 November 1980-17 January 1981, cat. no. 40, repr.
- 1997
- Resonating Love and Life: European Art from National Museum of Western Art, Tokyo, The Niigata Prefectural Museum of Modern Art, Nagaoka, 12 April 1997 - 18 May 1997, cat. no. 10
- 1998
- Claude Lorrain and the Ideal Landscape, The National Museum of Western Art, Tokyo, 15 September 1998 - 6 December 1998, cat. no. 117
- 2007
- Gods and Nature: The Essence of European Art from the National Museum of Western Art, Tokyo, Himeji City Museum of Art, 4 November 2007 - 2 December 2007, cat. no. 15
- 2007
- Gods and Nature: The Essence of European Art from the National Museum of Western Art, Tokyo, Matsumoto City Museum of Art, 11 December 2007 - 3 February 2008, cat. no. 15
- 2012
- Hubert Robert: Les jardins du Temps, The National Museum of Western Art, 6 March 2012 - 20 May 2012, cat. no. 102
- 2017
- [Traveling Exhibitions Presenting National Art Museum Collections, Fiscal 2017] Muse: Women before the Artists' Eyes: From the Collection of the National Museum of Western Art, Tokyo, Fukushima Prefectural Museum of Art, 22 April 2017 - 2 July 2017, Akita Museum of Modern Art, 15 July-18 September, cat. no. 48
- 2019
- Pictures of Twilight: The Evening Scene in Modern Painting, Yamanashi Prefectural Museum of Art, Kofu, 22 June 2019 - 25 August 2019, Shimane Art Museum, 4 September-4 November 2019, cat. no. 2
Bibliography
- 0
- Muse: Women before the Artists' Eyes: from the Collection of the National Museum of Western Art, Tokyo: Traveling Exhibitions Presenting National Art Museum Collections, Fiscal 2017 (exh. cat.). Nakada, Asuka, ed. Tokyo, The National Museum of Western Art, Tokyo, 2017, pp. 76, 140, cat. no. 48, col. repr.
- 1900
- Marines et paysages aux XVIIe et XVIIIe siècle. 2ème série, Parc-Saint-Maur, n. d. (ca.1900), pl. 8.
- 1926
- Ingersoll-Smouse, Florence. Joseph Vernet, peintre de marine, 1714-1789: étude critique suivie d'un catalogue raisonné de son œuvre peint, avec 357 reproductions. vol. 2, Paris, Étienne Bignou 1926, no. 973, repr. pl. CXI, no. 244.
- 1989
- Masterpieces of the National Museum of Western Art, Tokyo. Tokyo, The National Museum of Western Art, 1989 (Japanese, preface in Japanese and English), no. 45, repr.
- 1990
- Catalogue of painting acquisitions: 1979-1989. Tokyo, The National Museum of Western Art, 1990, pp. 77-78, repr.
- 1992
- Annual bulletin of the National Museum of Western Art. Nos. 23-24 (1989-90), 1992, Takahashi, Akiya. New Acquisitions 1988-89. pp. 17-19, Catalogue of the New Acquisitions 1988-89.pp. 42-43, repr.
- 2006
- Masterpieces of The National Museum of Western Art, Tokyo. Tokyo, The National Museum of Western Art; Tokyo, The Western Art Foundation, 2006 (Japanese, preface in Japanese and English), no. 55, col. repr.
- 2009
- Masterpieces of The National Museum of Western Art, Tokyo. Tokyo, The National Museum of Western Art; Tokyo, The Western Art Foundation, 2009, no. 55, col. repr.
- 2012
- Hubert Robert: Les jardins du Temps (exh. cat.). The National Museum of Western Art; Fukuoka Art Museum; Shizuoka Prefectural Museum of Art; The Tokyo Shimbun, eds. [Tokyo/ Fukuoka/ Shizuoka], The National Museum of Western Art; Western Art Foundation; Fukuoka Art Museum; Shizuoka Prefectural Museum of Art; The Tokyo Shimbun, 2012, pp. 206-207, 308, cat. no. 102, col. repr.
- 2013
- Masterpieces: The National Museum of Western Art, Tokyo. Tokyo, The Western Art Foundation, 2013 (Japanese, preface in Japanese and English), no. 68, col. repr.
- 2017
- Muse: Women before the Artists' Eyes: from the Collection of the National Museum of Western Art, Tokyo: Traveling Exhibitions Presenting National Art Museum Collections, Fiscal 2017 (exh. cat.). Nakada, Asuka, ed. Tokyo, The National Museum of Western Art, Tokyo, 2017, pp. 76, 140, cat. no. 48, col. repr.
- 2019
- Pictures of Twilight: The Evening Scene in Modern Painting(exh. cat.) [Matsue],Shimane Art Museum; [Kofu], Yamanashi Prefectural Museum of Art; [Kobe], Kobe City Koiso Memorial Museum of Art, cat. no. 2, col. repr.