更新日 2019.04.25 | 25 April 2019

現在は展示していません

ウジェーヌ・ブーダン[オンフルール, 1824年 - ドーヴィル, 1898年]

トルーヴィルの浜

制作年1867年
材質・技法・形状油彩、カンヴァス
寸法(cm)63 x 89
署名・年記左下に署名、年記: E. Boudin. 67.
Standard ref.Schmit 403
分類絵画
所蔵番号P.1985-0001
トルーヴィルの浜 Beach of Trouville

作品解説

ブーダンは戸外習作を多く行なったため、大画面の作品は少なく、また、サロン出品作も全生涯で91点しかない。とくに1870年以前は15点と僅かである。これらの初期の力強く新鮮味溢れる作品の中で特に重要なのは、1860年制作のミネアポリス美術研究所の《トルーヴィルの浜の情景》であるが、この作品はそれに次ぐ重要なものと言えよう。1859年、ボードレールはサロン評の最後の部分で、以下のような注文をつけている。「私が大都会風景とでも呼びたいと思っているもの、すなわち人間と記念物との力強い集合から生まれる偉大と美との集まりもここには欠けている」。この言葉がきっかけになったのかは定かでないが、翌年のサロン出品作(ミネアポリス)、1866年サロン出品作《トルーヴィルの浜の情景》(アッパーヴィル、個人蔵)、この作品などにおいて、それまでの主な関心が自然風景の表現だったのとうって変わって、浜に憩う人々の群れを、フリーズ状に描き出した。彼がこの頃から頻りに訪れたトルーヴィルは、パリの人々の避暑地として最先端の流行の土地であり、そこにはボードレール言うところの「現代生活」の風俗が至るところで見られたのである。この作品はすなわち、1860年頃からブーダンが試みた、戸外風景の中における人物群像の一つの決算である。高い空の表現にはボードレールによって「気象学的美の世界」と呼ばれた広がりと奥行を表わす微妙なニュアンスが用いられ、その下には海浜生活を楽しむ華やかな人々の集団が、画面に平行のフリーズ状に様々に描き込まれる。全体に灰青色のトーンの中に、赤が力強いアクセントをもたらしている。(出典: 国立西洋美術館名作選. 東京, 国立西洋美術館, 2006. cat. no. 69)

来歴

Galerie Georges Petit, Paris; Francisco Llobet, Buenos Aires; Baronne Alexandrine de Rothschild, Paris; Rosenberg & Stiebel Inc., New York; Henry Ford II, Detroit; Auc. Henry Ford II, Christie’s New York, May 13, 1980, no. 1; Pierre Jourdan-Barry, Paris; Galerie Schmit, Paris; Purchased by the NMWA, 1985.

展覧会歴

1867
Salon de 1867, Paris, 1867年-1867年, cat. no. 180
1984
Eugène Boudin 1824-1898, Galerie Schmit, Paris, 1984年-1984年, cat. no. 13, repr.
1988
Paintings by French Artists from the Late 19th Century in Japanese Collections, The State Puskin Museum, Moscow, 1988年1月12日-1988年2月10日, The State Hermitage Museum, Leningrard, 16 February-24 March, cat. no. 8, repr.
1995
[子どものための美術展] 描かれたふしぎな世界を旅する, 国立西洋美術館, 1995年7月11日-1995年9月10日
1996
東京国立近代美術館・国立西洋美術館所蔵作品による 交差するまなざし: ヨーロッパと近代日本の美術, 東京国立近代美術館, 1996年7月20日-1996年9月8日, cat. no. 1
2000
西美をうたう:短歌と美術が出会うとき, 国立西洋美術館, 2000年7月25日-2000年10月29日, cat. no. 35
2013
モネ、風景をみる眼:19世紀フランス風景画の革新, ポーラ美術館, 2013年7月13日-2013年11月24日, 国立西洋美術館, 2013年12月7日–2014年3月9日, cat. no. 5, col. repr.
2014
橋本コレクション 指輪 神々の時代から現代まで ― 時を超える輝き, 国立西洋美術館 企画展示室, 2014年7月8日-2014年9月15日, cat. no. 289
2015
Japan's Love for Impressionism: From Monet to Renoir, Bundeskunsthalle, Bonn, 2015年10月8日-2016年2月21日, cat. no. 66, col. repr.

文献歴

1867
Darcel, Alfred. Les artistes normands au Salon de 1867. Rouen, 1867, p. 6.
1924
Colección Francisco Llobet: pintura moderna 1830-1924. Primer Salón de la Sociedad Amigos del Arte, Buenos Aires, July 12, 1924, no. 63, repr.
1930
Portalègre, B. de. La collection Llobet. L’Amour de l’Art. no. 7, July, 1930, pp. 282, 287, repr.
1973
Schmit, Robert. Eugène Boudin 1824-1898. 4 vols, Paris, 1973-1984, no. 403, repr.
1980
Burge, Christopher. The Henry Ford II Sale. Christie’s Review of the Season 1980. London, 1980, pp. 144, 148, repr.
1982
Selz, Jean. E. Boudin. Paris, 1982, p. 39, repr.
1987
Jean-Aubry, G.; Schmit, Robert. Eugène Boudin. Neuchâtel, 1987, p. 87, repr.
1988
国立西洋美術館年報. no. 20 (1985), 1988 , 馬渕明子. 新収作品解説. pp. 2, 9-11, col. repr, 新収作品目録. pp. 18-19.
1989
国立西洋美術館名作選. 東京, 国立西洋美術館, 1989, no. 55, repr.
1990
国立西洋美術館新収蔵絵画目録: 昭和54年-平成元年. 東京, 国立西洋美術館, 1990, pp. 19-20.
2009
Masterpieces of The National Museum of Western Art, Tokyo. Tokyo, The National Museum of Western Art; Tokyo, The Western Art Foundation, 2009, no. 69, col. repr.
2013
国立西洋美術館名作選. 東京, 西洋美術振興財団, 2013, no. 81, col. repr.

Page top

Eugène Boudin [Honfleur, 1824 - Deauville, 1898]

Beach of Trouville

Date1867
Materials/Techniquesoil on canvas
Size (cm)63 x 89
InscriptionsSigned and dated lower left: E. Boudin. 67.
Credit LinePurchased
Standard ref.Schmit 403
CategoryPaintings
Collection NumberP.1985-0001
Beach of Trouville

Boudin's creation of numerous outdoor sketches meant that he left few large-scale works. He only created 91 works for the Salon during his career and only painted 15 works before 1870. The most important of these early lively, powerful works is Tourville Bay of 1860 now in the Minneapolis Institute of Fine Arts. The work here ranks second in importance to the Minneapolis work. In the last part of his critique of the 1859 Salon, Baudelaire makes the following warning, "Here we lack works that bring together the scale and beauty born in the gathering of people and monuments that I have to call urban landscapes." It is not clear whether Boudin moved to take this advice, but with the Minneapolis work in the salon of the following year, Beach at Tourville (Private collection, Upperville) in the 1866 Salon and this work, he changed his focus from natural landscape scenes to groups of people gathered at the beaches, rendering them in a frieze-like form. Tourville, a site that Boudin visited incessantly during this period, was known as the most popular resort for Parisians escaping the heat of summer, and one could clearly see the "modern life" mentioned by Baudelaire at this coastal resort. This work was one of the results of Boudin's experiments with outdoor scenes of groups of people that he began in 1860. Boudin's sky, with its broad sense of depth created by brush nuances, fits Baudelaire's description of the "world of meteorological beauty." Boudin painted the lively, bright sense of beach resort life in the groups below this sky, arranging them in a frieze-like band across the canvas. The overall gray tone of the painting further emphasizes the strong red accents. (Source: Masterpieces of the National Museum of Western Art, Tokyo, 2009, cat. no.69)

Provenance

Galerie Georges Petit, Paris; Francisco Llobet, Buenos Aires; Baronne Alexandrine de Rothschild, Paris; Rosenberg & Stiebel Inc., New York; Henry Ford II, Detroit; Auc. Henry Ford II, Christie’s New York, May 13, 1980, no. 1; Pierre Jourdan-Barry, Paris; Galerie Schmit, Paris; Purchased by the NMWA, 1985.

Exhibition History

1867
Salon de 1867, Paris, 1867 - 1867, cat. no. 180
1984
Eugène Boudin 1824-1898, Galerie Schmit, Paris, 1984 - 1984, cat. no. 13, repr.
1988
Paintings by French Artists from the Late 19th Century in Japanese Collections, The State Puskin Museum, Moscow, 12 January 1988 - 10 February 1988, The State Hermitage Museum, Leningrard, 16 February-24 March, cat. no. 8, repr.
1995
[Exhibition for Children] Exploring Mysterious Painted World, National Museum of Western Art, Tokyo, 11 July 1995 - 10 September 1995
1996
The Crossing Visions: European and Modern Japanese Art from the Collections of The National Museum of Western Art & The National Museum of Modern Art, Tokyo, The National Museum of Modern Art, Tokyo, 20 July 1996 - 8 September 1996, cat. no. 1
2000
Tanka at the National Museum of Western Art: An Encounter between Poet and Art, National Museum of Western Art, Tokyo, 25 July 2000 - 29 October 2000, cat. no. 35
2013
Monet, An Eye for Landscapes: Innovation in 19th Century French Landscape Paintings, Pola Museum of Art, 13 July 2013 - 24 November 2013, The National Museum of Western Art, Tokyo, 7 December 2013-9 March 2014, cat. no. 5, col. repr.
2014
The Rings from The Hashimoto Collection of The National Museum of Western Art, The National Museum of Western Art, 8 July 2014 - 15 September 2014, cat. no. 289
2015
Japan's Love for Impressionism: From Monet to Renoir, Bundeskunsthalle, Bonn, 8 October 2015 - 21 February 2016, cat. no. 66, col. repr.

Bibliography

1867
Darcel, Alfred. Les artistes normands au Salon de 1867. Rouen, 1867, p. 6.
1924
Colección Francisco Llobet: pintura moderna 1830-1924. Primer Salón de la Sociedad Amigos del Arte, Buenos Aires, July 12, 1924, no. 63, repr.
1930
Portalègre, B. de. La collection Llobet. L’Amour de l’Art. no. 7, July, 1930, pp. 282, 287, repr.
1973
Schmit, Robert. Eugène Boudin 1824-1898. 4 vols, Paris, 1973-1984, no. 403, repr.
1980
Burge, Christopher. The Henry Ford II Sale. Christie’s Review of the Season 1980. London, 1980, pp. 144, 148, repr.
1982
Selz, Jean. E. Boudin. Paris, 1982, p. 39, repr.
1987
Jean-Aubry, G.; Schmit, Robert. Eugène Boudin. Neuchâtel, 1987, p. 87, repr.
1988
Annual bulletin of the National Museum of Western Art. No. 20 (1985), 1988, Mabuchi, Akiko. New Acquisitions 1985. pp. 2, 9-11, col. repr, Catalogue of the New Acquisitions 1985. pp. 18-19.
1989
Masterpieces of the National Museum of Western Art, Tokyo. Tokyo, The National Museum of Western Art, 1989 (Japanese, preface in Japanese and English), no. 55, repr.
1990
Catalogue of painting acquisitions: 1979-1989. Tokyo, The National Museum of Western Art, 1990, pp. 19-20.
2009
Masterpieces of The National Museum of Western Art, Tokyo. Tokyo, The National Museum of Western Art; Tokyo, The Western Art Foundation, 2009, no. 69, col. repr.
2013
Masterpieces: The National Museum of Western Art, Tokyo. Tokyo, The Western Art Foundation, 2013 (Japanese, preface in Japanese and English), no. 81, col. repr.

Page top