更新日 2019.12.11 | 11 December 2019

現在は展示していません

カミーユ・ピサロ[セント・トーマス島, 1830年 - パリ, 1903年]

収穫

制作年1882年
材質・技法・形状テンペラ、カンヴァス
寸法(cm)70.3 x 126
署名・年記右下に署名、年記: C. Pissarro. 1882
所蔵経緯松方幸次郎氏御遺族より寄贈(旧松方コレクション)
Standard ref.Pissarro/Venturi 1358; M861
分類絵画
所蔵番号P.1984-0003
収穫 The Harvest

作品解説

横長の画面一杯に描かれた麦畑と働く人々。遠くに見える地平線は画面の上方から四分の一程のところに置かれている。画面に見えるのはパリ郊外の静かな村ポントワーズにおける麦の刈り入れ風景である。すでに1840年代から、パリと鉄道で結ばれていたこの付近には若い画家たちが住みはじめていた。1866-68年、1872-82年の二度に渡ってアトリエを構えた印象派の画家ピサロも、そのひとりであった。 ピサロの第二回ポントワーズ滞在の最後を飾る本作品は、第七回「印象派展」に出品されたもので、この時期のピサロの特徴を幾つか認めることができる。その一つは人物の扱いである。それまで風景の中の小さな添景でしかなかった人物の姿は80年代になると画面で大きな役割を果たすようになった。そして時には、単独または複数の人物がクロース・アップされ、心理描写も導入されるようになるのである。 この画面で言えば、手前左手の刈り取った麦の束を抱え持つ農婦やそのすぐ傍らの屈み込む農婦の姿は、以前のピサロの作品には見られなかった要素である。それはつまり、画家が印象派本来の自然主義的で客観的な均衡のとれた世界から一歩踏み出し、画面に新たなダイナミズムを持ち込もうとしたことを意味している。 この作品には、多くの水彩やチョークによる習作が残されており、長時間をかけて入念にアトリエで制作されたことが想像される。これもまた、通常比較的短時間のうちに描かれることの多い「印象派的」な制作法とは一線を画するものと言えよう。(出典: 国立西洋美術館名作選. 東京, 国立西洋美術館, 2006. cat. no. 81)

来歴

Boussod-Valadon; Sanmarcelli; Kojiro Matsukata (on deposit with Bridgestone Museum of Art, since 1953); Donated by the heirs of Kojiro Matsukata to the NMWA, 1984.

展覧会歴

1882
7me Exposition des Artistes Indépendants (7th Impressionist Exhibition), Paris, 1882年-1882年, cat. no. 136
1953
旧松方コレクション特別展覧会, ブリヂストン美術館, 東京, 1953年3月24日-1953年5月10日, cat. no. 43
1955
第2回旧松方コレクション展, ブリヂストン美術館, 東京, 1955年11月8日-1955年12月4日, cat. no. 33
1957
旧松方コレクション展, 石橋美術館, 久留米, 1957年9月1日-1957年9月30日, cat. no. 22
1957
西洋美術名作展, 京都市美術館, 1957年2月1日-1957年3月24日, cat. no. 158
1957
旧松方コレクション名作展, 白木屋, 東京, 1957年4月9日-1957年4月28日, cat. no. 7
1958
美の美展, 三越, 1958年4月15日-1958年4月27日
1961
近代西洋絵画名作展, 石橋美術館, 久留米, 1961年3月18日-1961年5月28日, cat. no. 17
2000
西美をうたう:短歌と美術が出会うとき, 国立西洋美術館, 2000年7月25日-2000年10月29日, cat. no. 37
2011
Pissarro's People, Sterling and Francine Clark Art Institute, Williamstown, 2011年6月12日-2011年10月2日, cat. no. 116, col. repr., Fine Arts Museums of San Francisco (Legion of Honor), 2011年10月22日-2012年1月22日
2013
モネ、風景をみる眼:19世紀フランス風景画の革新, ポーラ美術館, 2013年7月13日-2013年11月24日, 国立西洋美術館, 2013年12月7日–2014年3月9日, cat. no. 29, col. repr.
2016
松方コレクション展―松方幸次郎 夢の軌跡―, 神戸市立博物館, 2016年9月17日-2016年11月27日, cat. no. 38, col. repr.
2019
松方コレクション展:国立西洋美術館開館60周年記念, 国立西洋美術館, 2019年6月11日-2019年9月23日, cat. no. 137, col. repr.

文献歴

1939
Pissarro, Ludovic R.; Venturi, Lionello. Camille Pissarro: son art, son œuvre. Paris, 1939, no. 1358.
1953
世界美術全集(23). 東京, 平凡社, 1953, pl. 10.
1959
ブリヂストン美術館増築新装記念画集. 東京, 1959, no. 32, repr.
1965
Bridgestone Gallery. 東京, 1965, no. 20, repr.
1968
マネ、モネ. 向井潤吉他編. 東京, 山田書院, [1968] (世界美術全集, 7), pl. 44.
1971
松方コレクション. 高階秀爾編. 東京, 至文堂, 1971 (近代の美術, 2), pl. 111.
1971
Kamon, Yasuo. Masterpieces of Bridgestone Museum of Art, Tokyo. Connoisseur. vol. 176, no. 708, Feb. 1971, p. 86, no. 4.
1973
ピサロ, シスレー, スーラ. 黒江光彦解説. 東京, 集英社, 1970 (現代世界美術全集, 20), pl. I
1977
Bridgestone Museum of Art. 東京, 1977, no. 23, repr.
1979
LLoyd, Christopher. Pissarro. Oxford, 1979, p. 12, pl. 25.
1980
Camille Pissarro 1830-1903 (exh. cat.). Hayward Gallery, London, 30 October 1980-11 January 1981; Grand Palais, Paris, 30 January-27 April 1981; Museum of Fine Arts, Boston, 19 May-9 August 1981.London, Arts Council of Great Britain, 1980, p. 172 (cited under no. 120).
1980
Shikes, Ralph E.; Harper, Paula. Pissarro: His Life and Work. London/ Melbourne/ New York, Quartet Books, 1980, p. 183, repr.
1980
Brettel, Richard; Lloyd, Christopher. A Catalogue of the Drawings by Camille Pissarro in the Ashmolean Museum, Oxford. Oxford, Clarendon, 1980, pp. 43-46, fig. 13.
1981
Lloyd, Christopher. Camille Pissarro. Genève, Skira; New York, Rizzoli, 1981, pp. 94, 95, repr.
1984
ピサロ展(展覧会図録). 伊勢丹美術館, 東京, 1984年3月9日-4月9日; 福岡市美術館, 1984年4月25日-5月20日; 京都市美術館, 1984年5月26日-7月1日. [東京], アート・ライフ, 1984, p. 142 (nos. 80, 81に関連して言及).
1986
Impressionist Drawings: From British Public and Private Collections (exh. cat.). Lloyd, Christopher; Thomson, Richard, eds. Ashmolean Museum, Oxford, 11 March-20 April 1986; Manchester City Art Gallery, 30 April-1 June 1986; Burrell Collection, Glasgow, 7 June-13 July 1986. Oxford, Phaidon Press and the Arts Council, 1986, p. 27, fig. 31.
1986
The New Painting: Impressionism 1874-1886 (exh cat.). National Gallery of Art, Washington, 17 January-6 April 1986; Fine Arts Museums of San Francisco, M.H. de Young Memorial Museum, 19 April-6 July 1986. [San Francisco], Fine Arts Museums of San Francisco, 1986, p. 395, no. 136.
1988
国立西洋美術館年報. No. 19 (1985), 1988, 高橋明也. 新収作品解説. pp. 27-28, 新収作品目録. pp. 98-99, repr.
1990
国立西洋美術館新収蔵絵画目録: 昭和54年-平成元年. 東京, 国立西洋美術館, 1990, pp. 52-54, repr.
1990
神戸市立博物館編. 松方コレクション西洋美術総目録. 神戸, 「松方コレクション展」実行委員会, 1990, cat. no. 1197.
2006
国立西洋美術館名作選. 東京, 国立西洋美術館; 東京, 西洋美術振興財団, 2006, no. 81, col. repr.
2009
Masterpieces of The National Museum of Western Art, Tokyo. Tokyo, The National Museum of Western Art; Tokyo, The Western Art Foundation, 2009, no. 81, col. repr.
2013
国立西洋美術館名作選. 東京, 西洋美術振興財団, 2013, no. 93, col. repr.
2018
松方コレクション:西洋美術全作品. 川口雅子; 陳岡めぐみ編. 第1巻 絵画, 東京, 国立西洋美術館, 2018, cat. no. 861, col. repr.

Page top

Camille Pissarro [Saint Thomas, 1830 - Paris, 1903]

The Harvest

Date1882
Materials/Techniquestempera on canvas
Size (cm)70.3 x 126
InscriptionsSigned and dated lower right: C. Pissarro. 1882
Credit LineDonated by the heirs of Mr. Kojiro Matsukata (ex-Matsukata Collection)
Standard ref.Pissarro/Venturi 1358; M861
CategoryPaintings
Collection NumberP.1984-0003
The Harvest

Figures work in a wheat field that covers the entire horizontal canvas. The horizon line in the distance is placed one quarter of the way down from the top of the painting. The painting presents a scene of wheat harvesting in Pontoise, a quiet village on the outskirts of Paris. By the 1840s this area was connected to Paris by train and it became the home for many young painters. The Impressionist painter Pissarro was one of these resident painters, setting up his studio in the area twice, in 1866-68 and then again in 1872-82. This work was created near the end of Pissarro's second residence in Pontoise, and it was exhibited in the 7th Impressionist exhibition. Several of Pissarro's characteristic features of this period are apparent in this work. One is the handling of the figures. Up until that time figures were simply small, added elements to a composition, but in the 1880s they came to play a major role in his works. At time he created close-up images of either a single figure or a few of them, carefully depicting them with a psychological understanding. In this canvas, two figures, a farm woman holding a sheaf of harvested wheat in the left foreground and a woman bent over next to her, are elements that had never before been seen in Pissarro's works. In this regard Pissarro distanced himself from the Impressionist world that was essentially naturalist and objective even in nature, and brought a new form of dynamism to his compositions. Numerous watercolor and chalk preparatory works for this painting remain and we can imagine how Pissarro spent many hours in his studio carefully creating this work. This method also distances itself from the "Impressionistic" production method that is frequently a case of works painted in a relatively short period of time. (Source: Masterpieces of the National Museum of Western Art, Tokyo, 2009, cat. no.81)

Provenance

Boussod-Valadon; Sanmarcelli; Kojiro Matsukata (on deposit with Bridgestone Museum of Art, since 1953); Donated by the heirs of Kojiro Matsukata to the NMWA, 1984.

Exhibition History

1882
7me Exposition des Artistes Indépendants (7th Impressionist Exhibition), Paris, 1882 - 1882, cat. no. 136
1953
Ex-Matsukata Collection, Bridgestone Gallery, Tokyo, 24 March 1953 - 10 May 1953, cat. no. 43
1955
2nd Ex-Matsukata Collection, Bridgestone Gallery, Tokyo, 8 November 1955 - 4 December 1955, cat. no. 33
1957
Ex-Matsukata Collection, Ishibashi Art Gallery, Kurume, 1 September 1957 - 30 September 1957, cat. no. 22
1957
Seiyo Bijutsu Meisaku Ten (Masterpieces of Modern European Painting), Kyoto Municipal Museum of Art, 1 February 1957 - 24 March 1957, cat. no. 158
1957
La Collection Matsukata, Shiroki-ya Departmemt Store, Tokyo, 9 April 1957 - 28 April 1957, cat. no. 7
1958
Bi no Bi, Mitsukoshi DepartmentStore, 15 April 1958 - 27 April 1958
1961
Kindai Seiyo Kaiga Meisaku Ten (Masterpieces of Modern European Painting), Ishibashi Art Gallery, Kurume, 18 March 1961 - 28 May 1961, cat. no. 17
2000
Tanka at the National Museum of Western Art: An Encounter between Poet and Art, National Museum of Western Art, Tokyo, 25 July 2000 - 29 October 2000, cat. no. 37
2011
Pissarro's People, Sterling and Francine Clark Art Institute, Williamstown, 12 June 2011 - 2 October 2011, cat. no. 116, col. repr., Fine Arts Museums of San Francisco (Legion of Honor), 22 October 2011 - 22 January 2012
2013
Monet, An Eye for Landscapes: Innovation in 19th Century French Landscape Paintings, Pola Museum of Art, 13 July 2013 - 24 November 2013, The National Museum of Western Art, Tokyo, 7 December 2013-9 March 2014, cat. no. 29, col. repr.
2016
The Old Matsukata Collection: Reenvisioning the Dream, Kobe City Museum, 17 September 2016 - 27 November 2016, cat. no. 38, col. repr.
2019
The Matsukata Collection: A One-Hundred-Year Odyssey: Upon the 60th Anniversary of the NMWA, The National Museum of Western Art, Tokyo, 11 June 2019 - 23 September 2019, cat. no. 137, col. repr.

Bibliography

1939
Pissarro, Ludovic R.; Venturi, Lionello. Camille Pissarro: son art, son œuvre. Paris, 1939, no. 1358.
1953
Sekai Bijutsu Zenshu. Vol. 23, Tokyo, 1953, pl. 10.
1959
Bridgestone Gallery. Tokyo, 1959, no. 32, repr.
1965
Bridgestone Gallery. Tokyo, 1965, no. 20, repr.
1968
Manet, Monet. Mukai, Junkichi et. al, eds. Tokyo, Yamada Shoin, [1968] (L'art du monde, vol.7) , pl. 44.
1971
Matsukata Collection. Takashina, Shuji, ed. Tokyo, Shibundo, 1971 (Kindai no Bijutsu, 2), pl. 111.
1971
Kamon, Yasuo. Masterpieces of Bridgestone Museum of Art, Tokyo. Connoisseur. vol. 176, no. 708, Feb. 1971, p. 86, no. 4.
1973
Pissaro, Sisley, Seurat. Kuroe, Mitsuhiko, anno. Tokyo, Shu-ei-sha, 1970 (L'art monderne du monde, 20), pl. I
1977
Bridgestone Museum of Art. Tokyo, 1977, no. 23, repr.
1979
LLoyd, Christopher. Pissarro. Oxford, 1979, p. 12, pl. 25.
1980
Camille Pissarro 1830-1903 (exh. cat.). Hayward Gallery, London, 30 October 1980-11 January 1981; Grand Palais, Paris, 30 January-27 April 1981; Museum of Fine Arts, Boston, 19 May-9 August 1981.London, Arts Council of Great Britain, 1980, p. 172 (cited under no. 120).
1980
Shikes, Ralph E.; Harper, Paula. Pissarro: His Life and Work. London/ Melbourne/ New York, Quartet Books, 1980, p. 183, repr.
1980
Brettel, Richard; Lloyd, Christopher. A Catalogue of the Drawings by Camille Pissarro in the Ashmolean Museum, Oxford. Oxford, Clarendon, 1980, pp. 43-46, fig. 13.
1981
Lloyd, Christopher. Camille Pissarro. Genève, Skira; New York, Rizzoli, 1981, pp. 94, 95, repr.
1984
Retrospective Camille Pissarro (exh. cat.). Isetan Museum of Art, Tokyo, 9 March-9 April 1984; Fukuoka Art Museum, 25 April-20 May 1984; Kyoto Municipal Museum of Art, 26 May-1 July 1984. [Tokyo], Art Life, 1984, p. 142 (cited under nos. 80, 81).
1986
Impressionist Drawings: From British Public and Private Collections (exh. cat.). Lloyd, Christopher; Thomson, Richard, eds. Ashmolean Museum, Oxford, 11 March-20 April 1986; Manchester City Art Gallery, 30 April-1 June 1986; Burrell Collection, Glasgow, 7 June-13 July 1986. Oxford, Phaidon Press and the Arts Council, 1986, p. 27, fig. 31.
1986
The New Painting: Impressionism 1874-1886 (exh cat.). National Gallery of Art, Washington, 17 January-6 April 1986; Fine Arts Museums of San Francisco, M.H. de Young Memorial Museum, 19 April-6 July 1986. [San Francisco], Fine Arts Museums of San Francisco, 1986, p. 395, no. 136.
1988
Annual bulletin of the National Museum of Western Art. No. 19 (1985), 1988, Takahashi, Akiya. New Acquisitions 1984. pp.27-28, Catalogue of the New Acquisitions 1984. pp. 98-99, repr.
1990
Catalogue of painting acquisitions: 1979-1989. Tokyo, The National Museum of Western Art, 1990, pp. 52-54, repr.
1990
The Old Matsukata Collection. Kobe City Museum, ed. Kobe, "Matsukata Korekushon Ten" Jikkoiinkai, 1990, cat. no. 1197.
2006
Masterpieces of The National Museum of Western Art, Tokyo. Tokyo, The National Museum of Western Art; Tokyo, The Western Art Foundation, 2006 (Japanese, preface in Japanese and English), no. 81, col. repr.
2009
Masterpieces of The National Museum of Western Art, Tokyo. Tokyo, The National Museum of Western Art; Tokyo, The Western Art Foundation, 2009, no. 81, col. repr.
2013
Masterpieces: The National Museum of Western Art, Tokyo. Tokyo, The Western Art Foundation, 2013 (Japanese, preface in Japanese and English), no. 93, col. repr.
2018
The Matsukata Collection: Complete Catalogue of the European Art. Kawaguchi, Masako; Jingaoka, Megumi, eds. vol. 1: Paintings, Tokyo, The National Museum of Western Art, Tokyo, 2018, cat. no. 861, col. repr.

Page top