国立西洋美術館 The National Museum of Western Art

更新日 2025.04.09 | 09 April 2025

展示中 企画展示館展示室 | Special Exhibition Wing

  • 共有
    ×
    • twitter
    • facebook
    • line
    • コピー
  • 拡大
  • ズーム
  • 印刷

展示中

企画展示館展示室

ダニエル・セーヘルス

アントウェルペン, 1590年 - アントウェルペン, 1661年

コルネリス・スフート

アントウェルペン, 1597年 - アントウェルペン, 1655年

Daniel Seghers

Antwerp, 1590 - Antwerp, 1661

Cornelis Schut

Antwerp, 1597 - Antwerp, 1655

花環の中の聖母子 Garland of Flowers with Madonna and Child

制作年 17世紀前半
材質・技法・形状 油彩、板
寸法(cm) 77 x 53.5
署名・年記 右下、台座に署名: Daniel Seghers. SOCtis / JESU; 裏面にパネル製作者組合を示す城門と画家組合を示す両手を組み合わせたアントウェルペン市の焼印
分類 絵画
所蔵番号 P.1981-0003

静物画は、17世紀のヨーロッパにおいて初めて重要な絵画ジャンルの一つとして認識されるようになった。花を主題とした作品もそうした趨勢の中で大きな成功を収め、とりわけネーデルラントでは多くの画家が花を主題とする作品を制作した。カトリック国スペインからの独立を果たしたばかりのオランダでは、この主題も宗教性を脱した純粋な静物画として描かれることが多かったが、カトリック側にとどまったフランドルでは、この新しい絵画ジャンルと宗教主題が結びついて、静物画的要素を持った装飾性の強い宗教画が成立した。すなわち、宗教主題の周囲に花環を配した作品が多数制作されたのである。その宗教主題は多様であったが、とりわけ好まれたのは聖母子である。花環にはおそらく聖母に対しての献花といった意味が込められていたと思われるが、また、時に「虚栄(ヴァニタス)」の訓戒を伝えるものとして描かれることもあったようである。本作品は、花をダニエル・セーへルスが、聖母子をコルネリス・スフートが描いたものである。このように、花と宗教主題は異なる二人の画家によって描かれるのが通例で、なかには、宗教主題がルーベンスのような大家の手に委ねられるといった場合もあったが、基本的には花が主であり、あくまで「花の絵」と見なされていたことは留意されなければならない。(出典: 国立西洋美術館名作選. 東京, 国立西洋美術館, 2006. cat. no. 30)

来歴

J. V. Novák, Prague, 1899; Galerie Nathan, Zürich; Purchased by the NMWA, 1981.

展覧会歴

1990
静物:ことばなき物たちの祭典, 静岡県立美術館, 1990年4月21日-1990年6月10日, cat. no.I-1, repr.
1996
東京国立近代美術館・国立西洋美術館所蔵作品による 交差するまなざし: ヨーロッパと近代日本の美術, 東京国立近代美術館, 1996年7月20日-1996年9月8日, cat. no. 62
2015
NO MUSEUM, NO LIFE?:これからの美術館事典:国立美術館コレクションによる展覧会, 東京国立近代美術館, 2015年6月16日-2015年9月13日, cat. no. E-43

文献歴

1843
Waagen, Gustav Friedrich. Kunstwerk und Künstler in Deutschland. vol. 1 (Kunstwerke und Künstler in Erzgebirge und in Franken), Leipzig, 1843, p. 143.
1857
Katalog der gräflich von Schönborn'schen Bilder-Galerie zu Pommersfelden. Würzburg, 1857, no. 277.
1899
Frimmel, Theodor von. Galerie Jos. V. Novák in Prag. Prague, 1899, pp. 47-48, no. 78, repr.
1924
Siret, Adolphe. Dictionnaire historique et raisonné des peintres de toutes les écoles. vol. 2, Berlin, 1924, p. 431.
1983
国立西洋美術館名作選. 東京, 国立西洋美術館, 1983, no. 20, repr.
1983
国立西洋美術館年報. No. 16 (1981), 1983, 幸福 輝. [作品解説]. pp. 7-8, 新収作品目録. pp. 16-18, repr.
1985
Hairs, Marie-Louise. The Flemish Flower Painters in the XVIIth Century. Bruxelles, 1985, p. 492.
1989
国立西洋美術館名作選. 東京, 国立西洋美術館, 1989, no. 22, repr.
1990
静物 ことばなき物たちの祭典 (exh. cat. ). 静岡県立美術館編集. [静岡], 静岡県立美術館, 1990, pp. 28, 200, cat. no. 1-1, col. repr.
1990
国立西洋美術館新収蔵絵画目録: 昭和54年-平成元年. 東京, 国立西洋美術館, 1990, pp. 63-64, repr.
1991
Kobayashi-Sato, Yoriko. Catalogue of Dutch and Flemish Paintings in Japan II. ブリヂストン美術館・石橋美術館館報. no. 38 (1989), 1991, pp. 29-30, no. 39, repr.
2006
国立西洋美術館名作選. 東京, 国立西洋美術館; 東京, 西洋美術振興財団, 2006, no. 30, col. repr.
2009
Masterpieces of The National Museum of Western Art, Tokyo. Tokyo, The National Museum of Western Art; Tokyo, The Western Art Foundation, 2009, no. 30, col. repr.
2013
国立西洋美術館名作選. 東京, 西洋美術振興財団, 2013, no. 40, col. repr.
2018
幸福輝. 国立西洋美術館オランダ絵画・フランドル絵画カタログ. [東京], 国立西洋美術館; 西洋美術振興財団, 2018, pp. 72-74, no. 18, col. repr.

Page top

On Display

Special Exhibition Wing

Daniel Seghers

Antwerp, 1590 - Antwerp, 1661

Cornelis Schut

Antwerp, 1597 - Antwerp, 1655

Garland of Flowers with Madonna and Child

Date First half of the 17th century
Materials and Techniques oil on panel
Size(cm) 77 x 53.5
Inscriptions Signed lower right on slab: Daniel Seghers. SOCtis / JESU; Brand of Antwerp on back of panel
Credit Line Purchased
Category Paintings
Collection Number P.1981-0003

Still-lifes became one of the important genres of paintings during the 17th century in Europe. Works that focused on flowers enjoyed great success amidst this trend, and a large number of artists in the Netherlands created images that take flowers as their subject. Many of these works represent an escape from religious subjects by artists in Holland, recently independent from the Catholic bastion of Spain. At the same time, the painters in Catholic Flanders combined this new genre with religious themes to create highly decorative religious works adorned with still-life elements. As a result, a large number of works were created in which a religious theme was surrounded by a garland of flowers. Depictions of the Madonna and Child constitute the majority of the religious elements of these works. The garlands of flowers are thought to have represented flower offerings to the Madonna and Child, at the same time that they were symbols of the admonitory theme of Vanitas. In this work the flowers were painted by Daniel Seghers while the Madonna and Child were painted by Cornelis Schut. This entrusting of the different elements to separate artists was a standard practice, and while occasionally the religious element was entrusted to a master painter such as Rubens, in general, the flowers were the central theme of the work and hence these works must be primarily considered as flower paintings.(Source: Masterpieces of the National Museum of Western Art, Tokyo, 2009, cat. no. 30)

Provenance

J. V. Novák, Prague, 1899; Galerie Nathan, Zürich; Purchased by the NMWA, 1981.

Exhibition History

1990
The Silent Dialogue: Still Life in the West and Japan, Shizuoka Prefectural Museum of Art, 21 April 1990 - 10 June 1990, cat. no.I-1, repr.
1996
The Crossing Visions: European and Modern Japanese Art from the Collections of The National Museum of Western Art & The National Museum of Modern Art, Tokyo, National Museum of Modern Art, Tokyo, 20 July 1996 - 8 September 1996, cat. no. 62
2015
NO MUSEUM, NO LIFE?: Art-Museum Encyclopedia to Come: From the Collections of the National Museums of Art, The National Museum of Modern Art, Tokyo, 16 June 2015 - 13 September 2015, cat. no. E-43

Bibliography

1843
Waagen, Gustav Friedrich. Kunstwerk und Künstler in Deutschland. vol. 1 (Kunstwerke und Künstler in Erzgebirge und in Franken), Leipzig, 1843, p. 143.
1857
Katalog der gräflich von Schönborn'schen Bilder-Galerie zu Pommersfelden. Würzburg, 1857, no. 277.
1899
Frimmel, Theodor von. Galerie Jos. V. Novák in Prag. Prague, 1899, pp. 47-48, no. 78, repr.
1924
Siret, Adolphe. Dictionnaire historique et raisonné des peintres de toutes les écoles. vol. 2, Berlin, 1924, p. 431.
1983
Masterpieces of the National Museum of Western Art, Tokyo. Tokyo, The National Museum of Western Art, 1983 (Japanese, preface in Japanese and English), no. 20, repr.
1983
Annual Bulletin of the National Museum of Western Art. No. 16 (1981), 1983, Kofuku, Akira. On the New Acquisitions 1981. pp. 7-8, Catalogue of the New Acquisitions. pp. 16-18, repr.
1985
Hairs, Marie-Louise. The Flemish Flower Painters in the XVIIth Century. Bruxelles, 1985, p. 492.
1989
Masterpieces of the National Museum of Western Art, Tokyo. Tokyo, The National Museum of Western Art, 1989 (Japanese, preface in Japanese and English), no. 22, repr.
1990
The Silent Dialogue: Still Life in the West and Japan (exh. cat.). Shizuoka Prefectural Museum of Art, ed. [Shizuoka], Shizuoka Prefectural Museum of Art, 1990, pp. 28, 200, cat. no. 1-1, col. repr.
1990
Catalogue of painting acquisitions: 1979-1989. Tokyo, The National Museum of Western Art, 1990, pp. 63-64, repr.
1991
Kobayashi-Sato, Yoriko. Catalogue of Dutch and Flemish Paintings in Japan II. Annual Report Bridgestone Museum of Art & Ishibashi Museum of Art. no. 38 (1989), 1991, pp. 29-30, no. 39, repr.
2006
Masterpieces of The National Museum of Western Art, Tokyo. Tokyo, The National Museum of Western Art; Tokyo, The Western Art Foundation, 2006 (Japanese, preface in Japanese and English), no. 30, col. repr.
2009
Masterpieces of The National Museum of Western Art, Tokyo. Tokyo, The National Museum of Western Art; Tokyo, The Western Art Foundation, 2009, no. 30, col. repr.
2013
Masterpieces: The National Museum of Western Art, Tokyo. Tokyo, The Western Art Foundation, 2013 (Japanese, preface in Japanese and English), no. 40, col. repr.
2018
Kofuku, Akira. Catalogue of Dutch and Flemish Paintings, The National Museum of Western Art, Tokyo. [Tokyo], The National Museum of Western Art, Tokyo; The Western Art Foundation, 2018, pp. 72-74, no. 18, col. repr.

Page top

パーマリンク:https://collection.nmwa.go.jp/P.1981-0003.html

©2022 独立行政法人国立美術館国立西洋美術館

©2022 The National Museum of Western Art, Independent Administrative Institution National Museum of Art