更新日 2019.10.04 | 04 October 2019

展示中 常設展Permanent collection

ジャン・デュビュッフェ[ル・アーヴル, 1901年 - パリ, 1985年]

美しい尾の牝牛

制作年1954年
材質・技法・形状油彩、カンヴァス
寸法(cm)97 x 130
署名・年記右上に署名、年記: J. Dubuffet / 54
所蔵経緯平野逸朗氏より寄贈
Standard ref.Loreau vol. 10, 112
分類絵画
所蔵番号P.1979-0003
ノーイメージ NoImage

作品解説

当館にはデュビュッフェの秀作が2点あるが、いずれも個人所蔵家寄贈のものである(1950年作の《ご婦人のからだ(ぼさぼさ髪)》は山村徳太郎氏寄贈)。第二次大戦後のヨーロッパ界における重要な傾向の一つにアンフォルメルがあるが、これは戦前の幾何学的抽象に対する反動あるいは修正と見做すことができよう。この傾向の画家たちは、幾何学的抽象のアカデミスム化、形式化を批判し、抽象の中に象徴的要素や情緒的多様性を取り込むことによって、戦前の抽象芸術とシュルレアリスムの対立を超克しようとしたのである。幾何学的抽象が古典主義的であったのに対し、アンフォルメルはロマン主義的抽象といえる。このアンフォルメルの運動に先鞭をつけたのが、ジャン・フォートリエ、デュビュッフェ、ヴォルスらであった。アンフォルメルは絵画の内包する多くの問題に取り組んだが、その最も重要な試みの一つは新たな絵画的マティエールの開拓であり、デュビュッフェはこの領域に大きな役割を果たした。《美しい尾の牝牛》は、絵具そのものの生み出すマティエールの可能性を極限まで引き出したものだが、彼はさらに絵具に土を混ぜることによって絵画と自然との断層を埋めようとし、さらには木の葉や蝶の羽根を画面に貼りつめて、自然を一層象徴的に表わしている。後者は一種のコラージュだが、デュビュッフェ自身はこれをアッサンブラージュと呼んだ。(出典: 国立西洋美術館名作選. 東京, 国立西洋美術館, 2006. cat. no. 123)

来歴

Kootz Gallery, New York;平野逸朗氏より寄贈, 1980年2月12日.

展覧会歴

1981
[文化庁巡回展] 国立美術館所蔵 内外美術名品展, 福島県文化センター, 福島, 1981年11月18日-1981年12月2日, cat. no. 19
1981
[文化庁巡回展] 国立美術館所蔵 内外美術名品展, 岩手県民会館, 盛岡, 1981年10月28日-1981年11月11日, cat. no. 19
1981
[文化庁巡回展] 国立美術館所蔵 内外美術名品展, 弘前市立博物館, 1981年10月7日-1981年10月21日, cat. no. 19
1982
[文化庁巡回展] 国立美術館所蔵 内外美術名品展, 高知県立郷土文化会館, 高知, 1982年11月13日-1982年11月28日, cat. no. 20
1982
ジャン・デュビュッフェ展:《生のまま》の芸術, 西武美術館, 1982年1月2日-1982年2月21日, 国立国際美術館, 1982年2月26日-3月28日, cat. no. 11, col. repr.
1982
[文化庁巡回展] 国立美術館所蔵 内外美術名品展, 鳥取県立博物館, 鳥取, 1982年10月1日-1982年10月17日, cat. no. 20
1982
[文化庁巡回展] 国立美術館所蔵 内外美術名品展, 香川県文化会館, 高松, 1982年10月23日-1982年11月7日, cat. no. 20
1983
[文化庁巡回展] 国立美術館所蔵 内外美術名品展, 富山県民会館美術館, 1983年10月1日-1983年10月16日, 福井県立美術館, 10月21日-11月6日; 豊橋市美術博物館, 11月11日-11月27日, cat. no. 19, repr.
1988
20世紀絵画への招待, ふくやま美術館, 1988年-1988年, cat. no. 78, repr.
1990
Jean Dubuffet, 1901-1985, Schirn Kunsthalle Frankfurt, 1990年12月12日-1991年3月3日, cat. no. 127, col. repr.
2000
西美をうたう:短歌と美術が出会うとき, 国立西洋美術館, 2000年7月25日-2000年10月29日, cat. no. 66
2011
アンフォルメルとは何か?: 20世紀フランス絵画の挑戦, ブリヂストン美術館, 2011年4月29日-2011年7月6日, cat. no. 37, repr. color.

文献歴

1969
Loreau, Max. Catalogue des travaux de Jean Dubuffet: fascicule X, Vaches/ Petites statues de la vie précaire. Paris, 1969, p. 85, no. 112, repr.
1981
国立西洋美術館年報. No. 14 (1979), 1981, [作品解説]. pp. 5, 10, 新収作品目録. pp. 24-25, repr., p. 61.
1983
国立西洋美術館名作選. 東京, 国立西洋美術館, 1983, no. 90, repr.
1989
国立西洋美術館名作選. 東京, 国立西洋美術館, 1989, no. 112, repr.
1990
国立西洋美術館新収蔵絵画目録: 昭和54年-平成元年. 東京, 国立西洋美術館, 1990, pp. 32-34, repr.
2006
国立西洋美術館名作選. 東京, 国立西洋美術館; 東京, 西洋美術振興財団, 2006, no. 123, col. repr.
2009
Masterpieces of The National Museum of Western Art, Tokyo. Tokyo, The National Museum of Western Art; Tokyo, The Western Art Foundation, 2009, no. 123, col. repr.

Page top

Jean Dubuffet [Le Havre, 1901 - Paris, 1985]

Cow with a Beautiful Tail

Date1954
Materials/Techniquesoil on canvas
Size (cm)97 x 130
InscriptionsSigned and dated upper right: J. Dubuffet / 54
Credit LineDonated by Mr. Itsuro Hirano
Standard ref.Loreau vol. 10, 112
CategoryPaintings
Collection NumberP.1979-0003
ノーイメージ NoImage

The NMWA collection includes two of Dubuffet's masterpieces, and both works were donated to the museum by private collectors (The 1950 work Woman's Body (Corps de Dame "L'hirsute") was donated by Mr. Tokutaro Yamamura.). Art Informel is one of the most important trends in post World War II European art, and this movement can be viewed as a corrective response to the Geometric Abstract art of the pre-war period. The artists who painted in this trend criticized the academization and formalization of Geometric Abstraction, and by taking various symbolic elements and emotive forms from within abstraction, overcame an opposition to pre-war abstract art and surrealism. As opposed to the classicism of geometric abstract art, Art Informel was a form of romantic abstraction. The artists who pioneered in this Art Informel movement were Jean Fautrier, Dubuffet, and Wols. They came to grips with several problems of the painting itself, and Dubuffet performed a huge role in one of the style's most important experiments, the search for matière. While Cow with a Beautiful Tail extends the medium to its extremes, in other works the artist mixed dirt with his pigments to overcome the line between painting and nature, and then attached leaves and butterfly wings directly to the painting surface in order to abstract one layer of nature. Dubuffet dubbed such collage-like works assemblage. (Source: Masterpieces of the National Museum of Western Art, Tokyo, 2009, cat. no.123)

Provenance

Kootz Gallery, New York; Donated by Mr. Itsuro Hirano, Tokyo, 12 February 1980.

Exhibition History

1981
[Tour Exhibition] Masterpieces of Art from the Collection of National Museums, The Fukushima Prefectural Culture Center, Fukushima, 18 November 1981 - 2 December 1981, cat. no. 19
1981
[Tour Exhibition] Masterpieces of Art from the Collection of National Museums, The Iwate Prefectural Hall, Morioka, 28 October 1981 - 11 November 1981, cat. no. 19
1981
[Tour Exhibition] Masterpieces of Art from the Collection of National Museums, The Hirosaki Municipal Museum, 7 October 1981 - 21 October 1981, cat. no. 19
1982
[Tour Exhibition] Masterpieces of Art from the Collection of National Museums, The Cultural Center of Kochi Prefecture, Kochi, 13 November 1982 - 28 November 1982, cat. no. 20
1982
Exposition Jean Dubuffet, The Seibu Museum of Art, Tokyo, 2 January 1982 - 21 February 1982, The National Museum of Art, Osaka, 26 February-28 March 1982, cat. no. 11, col. repr.
1982
[Tour Exhibition] Masterpieces of Art from the Collection of National Museums, The Tottori Prefectural Museum, Tottori, 1 October 1982 - 17 October 1982, cat. no. 20
1982
[Tour Exhibition] Masterpieces of Art from the Collection of National Museums, The Cultural Center of Kagawa Prefecture, Takamatsu, 23 October 1982 - 7 November 1982, cat. no. 20
1983
[Tour Exhibition] Kokuritsu Bijutsukan Shozo, Naigai Bijutsu Meihin Ten (Masterpieces from the National Museums: Japanese and European Art), Toyama Kenmin-kaikan Museum, 1 October 1983 - 16 October 1983, Fukui Fine Arts Museum, 21 Octber-6 November; Toyohashi City Art Museum, 11 November-27 Novmber, cat. no. 19, repr.
1988
Invitation to the 20th Century Painting, Fukuyama Museum of Art, 1988 - 1988, cat. no. 78, repr.
1990
Jean Dubuffet, 1901-1985, Schirn Kunsthalle Frankfurt, 12 December 1990 - 3 March 1991, cat. no. 127, col. repr.
2000
Tanka at the National Museum of Western Art: An Encounter between Poet and Art, National Museum of Western Art, Tokyo, 25 July 2000 - 29 October 2000, cat. no. 66
2011
Postwar abstract painting in France and art informel, Bridgestone Museum of Art, Ishibashi Foundation, 29 April 2011 - 6 July 2011, cat. no. 37, repr. color.

Bibliography

1969
Loreau, Max. Catalogue des travaux de Jean Dubuffet: fascicule X, Vaches/ Petites statues de la vie précaire. Paris, 1969, p. 85, no. 112, repr.
1981
Annual Bulletin of the National Museum of Western Art. No. 14 (1979), 1981, New Acquisitions (Painting). pp. 5, 10, New Acquisitions (Catalogue). pp. 24-25, repr., p. 61.
1983
Masterpieces of the National Museum of Western Art, Tokyo. Tokyo, The National Museum of Western Art, 1983 (Japanese, preface in Japanese and English), no. 90, repr.
1989
Masterpieces of the National Museum of Western Art, Tokyo. Tokyo, The National Museum of Western Art, 1989 (Japanese, preface in Japanese and English), no. 112, repr.
1990
Catalogue of painting acquisitions: 1979-1989. Tokyo, The National Museum of Western Art, 1990, pp. 32-34, repr.
2006
Masterpieces of The National Museum of Western Art, Tokyo. Tokyo, The National Museum of Western Art; Tokyo, The Western Art Foundation, 2006 (Japanese, preface in Japanese and English), no. 123, col. repr.
2009
Masterpieces of The National Museum of Western Art, Tokyo. Tokyo, The National Museum of Western Art; Tokyo, The Western Art Foundation, 2009, no. 123, col. repr.

Page top