更新日 2017.07.03 | 03 July 2017

展示中 常設展Permanent Collection

ジャン=マルク・ナティエ[パリ, 1685年 - パリ, 1766年]

マリー=アンリエット・ベルトロ・ド・プレヌフ夫人の肖像

制作年1739年
材質・技法・形状油彩、カンヴァス
寸法(cm)101.8 x 82.8
署名・年記左下、壺の胴部に署名、年記: Nattier. p. / 1739
分類絵画
所蔵番号P.1979-0002
マリー=アンリエット・ベルトロ・ド・プレヌフ夫人の肖像 Portrait of Madame Marie-Henriette Berthelot de Pléneuf

作品解説

ナティエはニコラ・ド・ラルジリエールの影響を受けて、宮廷の貴婦人たちを神話の中の人物の姿を借りて描くというフォンテーヌブロー派の伝統を復活させた。彼はこの種の肖像画を多数制作したが、それはその典型的な作例の一つであり、ここではモデルを川ないし泉の精に擬して描いている。こうした優美な描写は、その銀灰色に煙るような色彩とあいまって、女性の肖像画家としてのナティエの資質を垣間見せているが、一方では行き過ぎた理想化に対して当時から批判もあり、彼の晩年には既に、時代の趣味とはかけ離れたものとなっていた。(出典: 国立西洋美術館名作選. 東京, 国立西洋美術館, 2006. cat. no. 51)

来歴

Mme Marie-Henriette Berthelot de Pléneuf, Paris; Marquis Riocourt, Château de Virty, Virty La Ville; Abby Aldrich, New York; John D. Rockfeller, Jr., New York; John D. Rockfeller, III, New York; Newhouse Galleries Inc., New York, by which sold to the NMWA, 1979.

展覧会歴

1997
国立西洋美術館展─愛と生命の響き: ルネサンスから近代への西洋美術の流れ, 新潟県立近代美術館, 1997年4月12日-1997年5月18日, cat. no. 8
2000
西美をうたう:短歌と美術が出会うとき, 国立西洋美術館, 2000年7月25日-2000年10月29日, cat. no. 23

文献歴

1981
国立西洋美術館年報. No. 14 (1979), 1981,  [作品解説]. pp. 4-5, 9, 新収作品目録. pp. 14-15, repr.
1983
国立西洋美術館名作選. 東京, 国立西洋美術館, 1983, no. 33, repr.
1989
国立西洋美術館名作選. 東京, 国立西洋美術館, 1989, no. 40, repr.
1990
国立西洋美術館新収蔵絵画目録: 昭和54年-平成元年. 東京, 国立西洋美術館, 1990, pp. 50-52, repr.
2013
国立西洋美術館名作選. 東京, 西洋美術振興財団, 2013, no. 63, col. repr.

Page top

Jean-Marc Nattier [Paris, 1685 - Paris, 1766]

Portrait of Madame Marie-Henriette Berthelot de Pléneuf

Date1739
Materials/Techniquesoil on canvas
Size (cm)101.8 x 82.8
InscriptionsSigned and dated lower left on jar: Nattier. p. / 1739
Credit LinePurchased
CategoryPaintings
Collection NumberP.1979-0002
Portrait of Madame Marie-Henriette Berthelot de Pléneuf

Nattier was influenced by Nicolas de Largillièrre and brought about the revival of the Fontainebleau school through his depiction of the aristocratic women of the court in the guise of mythological figures. This is a typical example from his large production of this type of work. Here the model is shown as the personification of rivers or springs. This elegant image with its silvery gray tonalities allows us a glimpse of Nattier's technique, although at the time he was criticized for his over-idealization of the model. In his later years Nattier diverged from the taste of the period. (Source: Masterpieces of the National Museum of Western Art, Tokyo, 2009, cat. no.51)

Provenance

Mme Marie-Henriette Berthelot de Pléneuf, Paris; Marquis Riocourt, Château de Virty, Virty La Ville; Abby Aldrich, New York; John D. Rockfeller, Jr., New York; John D. Rockfeller, III, New York; Newhouse Galleries Inc., New York, by which sold to the NMWA, 1979.

Exhibition History

1997
Resonating Love and Life: European Art from National Museum of Western Art, Tokyo, The Niigata Prefectural Museum of Modern Art, Nagaoka, 12 April 1997 - 18 May 1997, cat. no. 8
2000
Tanka at the National Museum of Western Art: An Encounter between Poet and Art, National Museum of Western Art, Tokyo, 25 July 2000 - 29 October 2000, cat. no. 23

Bibliography

1981
Annual Bulletin of the National Museum of Western Art. No. 14 (1979), 1981, New Acquisitions (Painting). pp. 4-5, 9, New Acquisitions (Catalogue). pp. 14-15, repr.
1983
Masterpieces of the National Museum of Western Art, Tokyo. Tokyo, The National Museum of Western Art, 1983 (Japanese, preface in Japanese and English), no. 33, repr.
1989
Masterpieces of the National Museum of Western Art, Tokyo. Tokyo, The National Museum of Western Art, 1989 (Japanese, preface in Japanese and English), no. 40, repr.
1990
Catalogue of painting acquisitions: 1979-1989. Tokyo, The National Museum of Western Art, 1990, pp. 50-52, repr.
2013
Masterpieces: The National Museum of Western Art, Tokyo. Tokyo, The Western Art Foundation, 2013 (Japanese, preface in Japanese and English), no. 63, col. repr.

Page top