更新日 2019.03.29 | 29 March 2019

現在は展示していません

ヨース・ファン・クレーフェ[1485年頃 - 1540/41年]

三連祭壇画:キリスト磔刑

制作年16世紀前半
材質・技法・形状油彩、板
寸法(cm)中央部: 116 x 83; 両翼部: 117 x 36
Standard ref.Hand 57
分類絵画
所蔵番号P.1976-0003
三連祭壇画:キリスト磔刑 Triptych: The Crucifixion Flanked by the Kneeling Donor and His Wife

作品解説

この三連祭壇画はクレーフェ後期の作品と推定される。中央部にフランドル絵画特有の精妙な風景描写を背景に「キリスト傑刑」が表わされ、左右の翼部にはこの祭壇画の寄進者夫妻の跪く姿が描かれている。パティニールの影響を思わせる幻想味豊かな奇岩を随所に配しながら、グラッシ(上塗り)で丹念に描き込んだその風景描写は16世紀フランドルのいわゆる世界風景画の特色をよく伝え、同時に、香油壺の前に跪くマグダラのマリアや兵士たちなどに見られる華麗な色彩には、当時の宗教画の装飾的傾向がよく表われている。クレーフェは写実的な肖像画の他、このような豪華な宗教画を数多く描いて好評を博したのである。この祭壇画と同形式・同主題のクレーフェ作品がニューヨークのメトロポリタン美術館にある。 本作品の保存状態は非常に良く、全体が磁器のような肌を持ち、地平線の果てまで透明感が画面を支配している。(出典: 国立西洋美術館名作選. 東京, 国立西洋美術館, 2006. cat. no. 10、一部文言修正)

来歴

Thomas Harris, London, 1929; Madame Castro, ?Portgal Dr. José Gomez Garcia Pulido, Beja, Portugal, by 1962; Auc. Christie's, London, 26 November 1976, lot no. 39; Purchased by the NMWA, 1977.

展覧会歴

1978
ヨーロッパの風景画, 国立西洋美術館, 1978年9月14日-1978年10月26日, cat. no. 5, repr.
1978
ヨーロッパの風景画, 山梨県立美術館, 甲府, 1978年11月3日-1979年1月15日, cat. no. 5
1995
[子どものための美術展] 描かれたふしぎな世界を旅する, 国立西洋美術館, 1995年7月11日-1995年9月10日
2000
西美をうたう:短歌と美術が出会うとき, 国立西洋美術館, 2000年7月25日-2000年10月29日, cat. no. 12

文献歴

1934
Friedländer, Max J. Die altniederländische Malerei. Bd. 9, Leiden, 1934, p. 128, no. 13.
1972
Friedländer, Max J. Early Netherlandish Painting. vol. 9/a, Leiden; Brussel, 1972, pp. 53, 54, no. 13, pl. 27.
1976
Important Old Master Pictures (auc. cat.). Christie's, 26 November 1976. London, 1976, no. 39, pl.w/detail.
1977
山田智三郎. 世界のオークションに選ぶ "空想の美術館" 24. 芸術新潮. 1977. 2, pp. 106-107, col. repr.
1978
国立西洋美術館名作選. 東京, 国立西洋美術館, 1978, no. 10, col. repr.
1979
国立西洋美術館総目録: 絵画篇. 東京, 国立西洋美術館, 1979, no. 42, repr.
1979
国立西洋美術館年報. No. 11 (1976), 1979, 越 宏一. [作品解説]. pp. 4-8, 新収作品目録. pp. 18-19, repr.
1989
Kobayashi-Sato, Yoriko. Catalogue of Dutch and Flemish Paintings in Japan I. ブリヂストン美術館・石橋美術館館報. no. 37 (1988), 1989, p. 40, no. 7, repr.
2004
Hand, John Oliver. Joos Van Cleve: The Complete Paintings, New Haven: Yale University Press, 2004, no. 57, fig.137.
2006
国立西洋美術館名作選. 東京, 国立西洋美術館; 東京, 西洋美術振興財団, 2006, no. 10, col. repr.
2009
Masterpieces of The National Museum of Western Art, Tokyo. Tokyo, The National Museum of Western Art; Tokyo, The Western Art Foundation, 2009, no.10, col. repr.
2013
国立西洋美術館名作選. 東京, 西洋美術振興財団, 2013, no. 10, col. repr.
2018
幸福輝. 国立西洋美術館オランダ絵画・フランドル絵画カタログ. [東京], 国立西洋美術館; 西洋美術振興財団, 2018, pp. 42-45, no. 8, col. repr.

Page top

Joos van Cleve [c. 1485 - 1540/41]

Triptych: The Crucifixion Flanked by the Kneeling Donor and His Wife

DateFirst half of the 16th century
Materials/Techniquesoil on panel
Size (cm)Center: 116 x 83; Wings: 117 x 36 (each)
Credit LinePurchased
Standard ref.Hand 57
CategoryPaintings
Collection NumberP.1976-0003
Triptych: The Crucifixion Flanked by the Kneeling Donor and His Wife

This is an example of a triptych: a work of art consisting of a central panel flanked by two movable panels. Set against a landscape that extends across all three panels, we have at the center a depiction of the Crucifixion. On the panels on either side, the donor couple is shown kneeling in prayer. The artist Joos van Cleve was active in Antwerp during the first half of the sixteenth century. The extensive panorama that incorporates such details as the oddly shaped rocks is characteristic of Flemish landscape painting of the time. (Source: Gallery label, July 2016)

Provenance

Thomas Harris, London, 1929; Madame Castro, ?Portgal Dr. José Gomez Garcia Pulido, Beja, Portugal, by 1962; Auc. Christie's, London, 26 November 1976, lot no. 39; Purchased by the NMWA, 1977.

Exhibition History

1978
European Landscape Painting, The National Museum of Western Art, Tokyo, 14 September 1978 - 26 October 1978, cat. no. 5, repr.
1978
European Landscape Painting, Yamanashi Prefectural Museum of Art, Kofu, 3 November 1978 - 15 January 1979, cat. no. 5
1995
[Exhibition for Children] Exploring Mysterious Painted World, National Museum of Western Art, Tokyo, 11 July 1995 - 10 September 1995
2000
Tanka at the National Museum of Western Art: An Encounter between Poet and Art, National Museum of Western Art, Tokyo, 25 July 2000 - 29 October 2000, cat. no. 12

Bibliography

1934
Friedländer, Max J. Die altniederländische Malerei. Bd. 9, Leiden, 1934, p. 128, no. 13.
1972
Friedländer, Max J. Early Netherlandish Painting. vol. 9/a, Leiden; Brussel, 1972, pp. 53, 54, no. 13, pl. 27.
1976
Important Old Master Pictures (auc. cat.). Christie's, 26 November 1976. London, 1976, no. 39, pl.w/detail.
1977
Yamada, Chisaburo. Sekai no okushon ni erabu "kuusou no bijutsukan" 24. Geijutsu Shincho. Tokyo, 1977. 2, pp. 106-107, col. repr.
1978
Masterpieces of the National Museum of Western Art, Tokyo. Tokyo, The National Museum of Western Art, 1978 (Japanese, preface in Japanese and English), no. 10, col. repr.
1979
The National Museum of Western Art, Tokyo: Catalogue of paintings. Tokyo, The National Museum of Western Art, 1979, no. 42, repr.
1979
Annual Bulletin of the National Museum of Western Art. No. 11 (1976), 1979, Koshi, Koichi. New acquisitions 1976 (Painting). pp. 4-8, New acquisitions (Catalogue). pp. 18-19, repr.
1989
Kobayashi-Sato, Yoriko. Catalogue of Dutch and Flemish Paintings in Japan I. Annual Report Bridgestone Museum of Art & Ishibashi Museum of Art. no. 37 (1988), 1989, p. 40, no. 7, repr.
2004
Hand, John Oliver. Joos Van Cleve: The Complete Paintings, New Haven: Yale University Press, 2004, no. 57, fig.137.
2006
Masterpieces of The National Museum of Western Art, Tokyo. Tokyo, The National Museum of Western Art; Tokyo, The Western Art Foundation, 2006 (Japanese, preface in Japanese and English), no. 10, col. repr.
2009
Masterpieces of The National Museum of Western Art, Tokyo. Tokyo, The National Museum of Western Art; Tokyo, The Western Art Foundation, 2009, no.10, col. repr.
2013
Masterpieces: The National Museum of Western Art, Tokyo. Tokyo, The Western Art Foundation, 2013 (Japanese, preface in Japanese and English), no. 10, col. repr.
2018
Kofuku, Akira. Catalogue of Dutch and Flemish Paintings, The National Museum of Western Art, Tokyo. [Tokyo], The National Museum of Western Art, Tokyo; The Western Art Foundation, 2018, pp. 42-45, no. 8, col. repr.

Page top