更新日 2016.10.18 | 18 October 2016

展示中 常設展Permanent Collection

ジョン・エヴァリット・ミレイ [サザンプトン, 1829年 - ロンドン, 1896年]

あひるの子

制作年1889年
材質・技法・形状油彩、カンヴァス
寸法(cm)121.7 x 76
署名・年記右上に署名(モノグラム)、年記: JM / 1889
所蔵経緯水嶋徳蔵氏より寄贈(旧松方コレクション)
分類絵画
所蔵番号P.1975-0004
あひるの子 Ducklings

作品解説

1848年に、ウィリアム・ホルマン・ハントやダンテ・ガブリエル・ロセッティとともに、ラファエル前派兄弟団を結成したミレイは、1850年代には人気画家となり、1853年にアカデミー準会員、63年には正会員となり、85年には準男爵に叙せられたことからもわかるように、次第にその的確な技術を受け入れられやすい作品の制作へと向けていった。1880年代には、肖像画家としても名声を博し、その巧みな人物表現は、いかにもヴィクトリア朝好みの、感傷的な子供の絵などにも発揮された。それらの多くは、初期の原色も鮮やかな緻密な描写とは異なり、ベラスケスなどに学んだ大胆な筆遣いを見せるようになり、しばしば子供達に当てられる光が、暗い背景からその姿を浮かび上がらせ、印象的な効果を高めている。 本作品は、画面上の年記から1889年に描かれたものであることがわかり、同年リーンズ・ギャラリーにDucklings(あひるの子)として出品された作品にあたると考えられる。特定の少女の肖像画として描かれたものではなく、その題名が示すように、画面の手前に見えるあひるの子と少女が重ね合わされた、寓意的風俗画と解釈される。イギリスでは、1869年にアンデルセンの『醜いあひるの子』がUgly Ducklingとして翻訳されており、おそらくこの幾分貧しげな少女の中に、童話のあひるの子と同じような将来の変貌を見させようとしているものと考えられよう。少女の髪は櫛を通されず、靴も傷んでいるように見える。手に握られているものは、この作品の主題解釈に役立つものと思われるが、手紙のようにもハンカチのようにも見え、残念ながら判然としない。(出典: 国立西洋美術館名作選. 東京, 国立西洋美術館, 2006. cat. no. 92)

来歴

N. Mitchell Fine Art Gallery, London; Kojiro Matsukata, Kobe; Donated by Mr. Tokuzo Mizushima(水嶋徳蔵氏), Tokyo, 1975.

展覧会歴

1889
McLean's Gallery, London, 1889年-1889年
1976
[巡回展] 国立西洋美術館所蔵 松方コレクション展, 鳥取県立博物館, 鳥取, 1976年10月9日-1976年11月7日, cat. no. 4
1977
[巡回展] 国立西洋美術館所蔵 松方コレクション展, 奈良県立美術館, 奈良, 1977年10月15日-1977年11月13日, cat. no. 3
1978
[巡回展] 松方コレクションを中心とした国立西洋美術館名品展, 大分県立芸術会館, 大分, 1978年12月20日-1979年1月31日, cat. no. 3
1981
[文化庁巡回展] 国立美術館所蔵 内外美術名品展, 弘前市立博物館, 1981年10月7日-1981年10月21日, cat. no. 4
1981
[文化庁巡回展] 国立美術館所蔵 内外美術名品展, 岩手県民会館, 盛岡, 1981年10月28日-1981年11月11日, cat. no. 4
1981
[文化庁巡回展] 国立美術館所蔵 内外美術名品展, 福島県文化センター, 福島, 1981年11月18日-1981年12月2日, cat. no. 4
1982
[文化庁巡回展] 国立美術館所蔵 内外美術名品展, 鳥取県立博物館, 鳥取, 1982年10月1日-1982年10月17日, cat. no. 4
1982
[文化庁巡回展] 国立美術館所蔵 内外美術名品展, 香川県文化会館, 高松, 1982年10月23日-1982年11月7日, cat. no. 4
1982
[文化庁巡回展] 国立美術館所蔵 内外美術名品展, 高知県立郷土文化会館, 高知, 1982年11月13日-1982年11月28日, cat. no. 4
1989
名作にみる世界の子供たち展, 茨城県近代美術館, 1989年8月5日-1989年8月27日, 大分県立芸術会館, 9月1-24日; いわき市立美術館, 10月7日-11月5日; 北海道立旭川美術館, 11月11日-12月22日; 滋賀県立近代美術館, 1990年2月17日-3月25日
2000
西美をうたう:短歌と美術が出会うとき, 国立西洋美術館, 2000年7月25日-2000年10月29日, cat. no. 50
2008
ジョン・エヴァレット・ミレイ展, 北九州市立美術館, 2008年6月7日-2008年8月17日, Bunkamura ザ・ミュージアム, 8月30日‐10月26日, cat. no. 53, col. repr.

文献歴

1899
Millais, John Guille. The Life and Letters of Sir John Everett Millais. vol. 2, London, Methuen, 1899, p. 484.
1977
国立西洋美術館年報. No. 10 (1975), 1977, 山田智三郎. [作品解説]. p. 7. 新収作品目録. pp. 18-19. repr.
1979
国立西洋美術館総目録: 絵画篇. 東京, 国立西洋美術館, 1979, no. 184, repr.
1990
神戸市立博物館編. 松方コレクション西洋美術総目録. 神戸, 「松方コレクション展」実行委員会, 1990, cat. no. 1036.
2013
国立西洋美術館名作選. 東京, 西洋美術振興財団, 2013, no. 98, col. repr.

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John Everett Millais [Southampton, 1829 - London, 1896]

Ducklings

Date1889
Materials/Techniquesoil on canvas
Size (cm)121.7 x 76
InscriptionsSigned (in monogram) and dated upper right: JM / 1889
Credit LineDonated by Mr. Tokuzo Mizushima (ex-Matsukata Collection)
CategoryPaintings
Collection NumberP.1975-0004
Ducklings

Millais, along with William Holman Hunt and Dante Gabriel Rossetti, founded the Pre-Raphaelite Brotherhood in 1848. These painters grew in fame in the 1850s, and Millais was elected an associate member of the Royal Academy of Arts in 1853. By 1863 he had become a full member of the academy, and he was granted a baronetcy in 1885. Such biographical details are reflected in his creation of paintings that gained ready acceptance as he developed all the firmer and more assured technical prowess. In the 1880s Millais was heralded for his portraiture, and his skillful depiction of the human form particularly shone in the depiction of gentle children, in line with the tastes of the Victorian age. The majority of these images of children differ from the depictions of children of his earlier years, which used primary colors and were vividly detailed. Rather they reveal the broadly brushed style learned from Velázquez and others. Frequently the light that shines on these children sets them off from their dark surroundings, creating an all the more impressive impact. This painting is inscribed with the date 1889, and thus it is thought that this painting was the work exhibited as Ducklings at the Thomas McLean's Gallery that same year. The painting is not meant to depict a specific child, but rather, as indicated by its title, the combination of the ducklings in the foreground and the little girl in midground is thought to make it an allegorical genre scene. Hans Christian Andersen's The Ugly Duckling had been translated into English and published in England in 1869, and the little girl in the picture, unkempt though she may be, may have been thought to share the same kind of future changes as those told in Andersen's story. Here the little girl's hair is uncombed and her shoes are damaged. She holds something in her hands, possibly a letter, or maybe a handkerchief, that might give some clue to the painting's meaning, but unfortunately it is too indistinctly rendered to be of such help. (Source: Masterpieces of the National Museum of Western Art, Tokyo, 2009, cat. no. 92)

Provenance

N. Mitchell Fine Art Gallery, London; Kojiro Matsukata, Kobe; Donated by Mr. Tokuzo Mizushima, Tokyo, 1975.

Exhibition History

1889
McLean's Gallry, London, 1889 - 1889
1976
[Tour Exhibition] The Matsukata Collection of the National Museum of Western Art, The Tottori Prefectural Museum, Tottori, 9 October 1976 - 7 November 1976, cat. no. 4
1977
[Tour Exhibition] The Matsukata Collection of the National Museum of Western Art, The Nara Prefectural Museum, Nara, 15 October 1977 - 13 November 1977, cat. no. 3
1978
[Tour Exhibition] Masterpieces from the National Museum of Western Art, The Art Center of Oita Prefecture, Oita, 20 December 1978 - 31 January 1979, cat. no. 3
1981
[Tour Exhibition] Masterpieces of Art from the Collection of National Museums, The Hirosaki Municipal Museum, 7 October 1981 - 21 October 1981, cat. no. 4
1981
[Tour Exhibition] Masterpieces of Art from the Collection of National Museums, The Iwate Prefectural Hall, Morioka, 28 October 1981 - 11 November 1981, cat. no. 4
1981
[Tour Exhibition] Masterpieces of Art from the Collection of National Museums, The Fukushima Prefectural Culture Center, Fukushima, 18 November 1981 - 2 December 1981, cat. no. 4
1982
[Tour Exhibition] Masterpieces of Art from the Collection of National Museums, The Tottori Prefectural Museum, Tottori, 1 October 1982 - 17 October 1982, cat. no. 4
1982
[Tour Exhibition] Masterpieces of Art from the Collection of National Museums, The Cultural Center of Kagawa Prefecture, Takamatsu, 23 October 1982 - 7 November 1982, cat. no. 4
1982
[Tour Exhibition] Masterpieces of Art from the Collection of National Museums, The Cultural Center of Kochi Prefecture, Kochi, 13 November 1982 - 28 November 1982, cat. no. 4
1989
, The Museum of Modern Art, Ibaraki, 5 August 1989 - 27 August 1989, Oita Prefectural Art Center, 1-24 September; Iwaki City Art Museum, 7 October-5 November; Asahikawa Museum of Art, 11 November-22 December; The Museum of Modern Art, Shiga, 17 February-25 March 1990
2000
Tanka at the National Museum of Western Art: An Encounter between Poet and Art, National Museum of Western Art, Tokyo, 25 July 2000 - 29 October 2000, cat. no. 50
2008
John Everett Millais, Kitakyushu Municipal Museum of Art, 7 June 2008 - 17 August 2008, The Bunkamura Museum of Art, 30 August‐26 October, cat. no. 53, col. repr.

Bibliography

1899
Millais, John Guille. The Life and Letters of Sir John Everett Millais. vol. 2, London, Methuen, 1899, p. 484.
1977
Bulletin Annuel du Musée National d’Art Occidental, No. 10 (1975), 1977, Nouvelles acquisitions, par Chisaburoh F. Yamada, p. 7. Nouvelles acquisitions (catalogue). pp. 18-19. repr.
1979
The National Museum of Western Art, Tokyo: Catalogue of paintings. Tokyo, The National Museum of Western Art, 1979, no. 184, repr.
1990
The Old Matsukata Collection. Kobe City Museum, ed. Kobe, "Matsukata Korekushon Ten" Jikkoiinkai, 1990, cat. no. 1036.
2013
Masterpieces: The National Museum of Western Art, Tokyo. Tokyo, The Western Art Foundation, 2013 (Japanese, preface in Japanese and English), no. 98, col. repr.

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