更新日 2017.09.27 | 27 September 2017

現在は展示していません

アレッサンドロ・マニャスコ[ジェノヴァ, 1667年 - ジェノヴァ, 1749年]

羊飼いのいる風景

制作年1718-25年頃
材質・技法・形状油彩、カンヴァス
寸法(cm)93 x 130
分類絵画
所蔵番号P.1974-0006
羊飼いのいる風景 Landscape with Shepherds

作品解説

マニャスコはイタリアのジェノヴァに生まれ主にミラノで活躍した、極めて独創的な画家です。暗くも豊かな色調を持つ色彩、捻じ曲げられ、半ば陰に沈む細長い人物たちといった、幻想的で表現主義的な特徴は、この画家に典型的なものです。この2点の風景画[もう1点は《嵐の海の風景》(P.1973-0002)を指す]は、現実の風景を写実的に表したものではありません。17世紀のバロック的伝統を踏まえた教訓的理想の風景画であり、強調されるのは壮大な自然の美と威力に対する人間の技の卑小さと生のはかなさです。近年の研究では、こうした風景画においてマニャスコは人物像のみを描き、自然風景はアントニオ・フランチェスコ・ペルッツィーニ(1643/46-1724年)という画家が描いたとする見解が提示されています。(出典: 展示室作品解説パネル)

来歴

Private coll., Wien; Galerie Nathan, Zürich; Purchased by the NMWA, 1974.

展覧会歴

1978
ヨーロッパの風景画, 国立西洋美術館, 1978年9月14日-1978年10月26日, cat. no. 30, repr.
1978
ヨーロッパの風景画, 山梨県立美術館, 甲府, 1978年11月3日-1978年1月15日, cat. no. 30
1997
国立西洋美術館展─愛と生命の響き: ルネサンスから近代への西洋美術の流れ, 新潟県立近代美術館, 1997年4月12日-1997年5月18日, cat. no. 6

文献歴

1938
Delogu, Giuseppe. Vier unveröffentlichte Gemälde von Magnasco. Pantheon. 11. Jg., 1938, p. 171, repr.
1945
Pospisil, M. Magnasco. Firenze, 1945, pls. 58-59.
1949
Geiger, Benno. Magnasco. Bergamo, Istituto italiano d'arti grafiche, 1949, p. 151.
1974
国立西洋美術館年報. No. 8, 1974, p. 5.
1975
国立西洋美術館名作選. 東京, 国立西洋美術館, 1975, no. 16, repr.
1975
Gazette des Beaux-Arts. ser. 6, tome 85, Mar. 1975, "Chronique des Arts", p. 67, no. 259, repr.
1976
国立西洋美術館年報. No. 9 (1974), 1976, 山田智三郎. [作品解説]. pp. 4-5. 新収作品目録. pp. 8-9, repr.
1978
国立西洋美術館名作選. 東京, 国立西洋美術館, 1978, no. 21, repr.
1979
国立西洋美術館総目録: 絵画篇. 東京, 国立西洋美術館, 1979, no. 161, repr.

Page top

Alessandro Magnasco [Genoa, 1667 - Genoa, 1749]

Landscape with Shepherds

Datec. 1718-25
Materials/Techniquesoil on canvas
Size (cm)93 x 130
Credit LinePurchased
CategoryPaintings
Collection NumberP.1974-0006
Landscape with Shepherds

This pair of large landscapes was created during Magnasco's most prosperous years, his second Milanese period of 1718-1725. The dark, but rich color palette, swirling brush strokes, and tall and slender figures crouching half hidden in shadows all contribute to the extremely dramatic, illusionary feel of Magnasco's painted world. Here Magnasco shows the beauty and power of nature in juxtaposition with the small powerless existence of mankind, battling valiantly in the face of nature. The impressionist touch of his brush strokes continued in the works of such 18th century Venetian painters as Guardi. (Source: Masterpieces of the National Museum of Western Art, Tokyo, 2009, cat. no.47)

Provenance

Private coll., Wien; Galerie Nathan, Zürich; Purchased by the NMWA, 1974.

Exhibition History

1978
European Landscape Painting, The National Museum of Western Art, Tokyo, 14 September 1978 - 26 October 1978, cat. no. 30, repr.
1978
European Landscape Painting, Yamanashi Prefectural Museum of Art, Kofu, 3 November 1978 - 15 January 1978, cat. no. 30
1997
Resonating Love and Life: European Art from National Museum of Western Art, Tokyo, The Niigata Prefectural Museum of Modern Art, Nagaoka, 12 April 1997 - 18 May 1997, cat. no. 6

Bibliography

1938
Delogu, Giuseppe. Vier unveröffentlichte Gemälde von Magnasco. Pantheon. 11. Jg., 1938, p. 171, repr.
1945
Pospisil, M. Magnasco. Firenze, 1945, pls. 58-59.
1949
Geiger, Benno. Magnasco. Bergamo, Istituto italiano d'arti grafiche, 1949, p. 151.
1974
Annual bulletin of the National Museum of Western Art. No. 8, 1974, p. 5.
1975
Les cent chefs-d'œuvre du Musée National d'Art Occidental. Tokyo, The National Museum of Western Art, 1975 (Japanese), no. 16, repr.
1975
Gazette des Beaux-Arts. ser. 6, tome 85, Mar. 1975, "Chronique des Arts", p. 67, no. 259, repr.
1976
Bulletin Annuel du Musée National d’Art Occidental. No. 9 (1974), 1976, Nouvelles acquisitions, par Chisaburoh F. Yamada, pp. 4-5. Nouvelles acquisitions (catalogue). pp. 8-9, repr.
1978
Masterpieces of the National Museum of Western Art, Tokyo. Tokyo, The National Museum of Western Art, 1978 (Japanese, preface in Japanese and English), no. 21, repr.
1979
The National Museum of Western Art, Tokyo: Catalogue of paintings. Tokyo, The National Museum of Western Art, 1979, no. 161, repr.

Page top