更新日 2024.08.01 | 01 August 2024
展示中 常設展 | Permanent collection
展示中
Pablo Picasso
Málaga, 1881 - Mougins, France, 1973
男と女 Couple
制作年 | 1969年 |
---|---|
材質・技法・形状 | 油彩、カンヴァス |
寸法(cm) | 190 x 130 |
署名・年記 | 左下に署名: Picasso; 裏面に年記: 7.7.69. |
所蔵経緯 | 梅原龍三郎氏より寄贈 |
Standard ref. | Zervos XXXI 300; Picasso Project 69-304 |
分類 | 絵画 |
所蔵番号 | P.1974-0005 |
まるでダンスを踊るかのようにもつれ合う裸の男女を本作品に描いた時、ピカソは88歳になっていた。この年彼は少なくとも167点の油彩を制作しており、年齢からすれば驚異的な多作ぶりを発揮したと言えよう。ピカソの晩年の絵画は、本作品に見られるように、絵の具を荒々しくカンヴァスに塗りつけた粗野な様式によるもので、数の大さからも推察される通り、入念に一枚一枚仕上げられたものではなかった。そのため、発表当初はほとんど批判的にしか受け取られず、「ピカソ老いたり」というのが一般的な反応であったが、1980年以降には、バッド・ペインティングの登場などもあって、むしろ同時代性が高く評価されるようになっていった。 1953年ジャクリーヌ・ロックと知り合った頃から、ピカソの生活は、大戦後の社交的で華やかなものとはうって代わり、自分自身の閉ざされた世界に引きこもるものとなった。その隠遁ぶりは、61年にジャクリーヌと正式に結婚し、最後の居住地となった南フランスのムージャンに定住して以降さらに加速した。 そのような生活上の変化と軌を一にして、晩年のピカソが描き出す作品の世界も、自己の内面的問題に焦点を当てたものとなっていく。「画家とモデル」の連作や、ドラクロワやヴェラスケス、マネといった過去の画家たちの絵画を変奏した作品群などで、芸術創造の秘密を探求する姿勢を見せたのもこの時期のことである。その一方では、お互いをむさぼるかのような接吻、身体をもつれ合わせた濃厚な愛の場面など、エロティシズムの問題を突きつめた主題の作品も多数制作された。この2つの問題意識は、根底的な部分で重なりあっている。芸術創造とエロティシズムは、ピカソにおいては根源的に同一視されているのである。ここに描かれた男女も、「画家とモデル」の延長線上にあると考えられ、芸術創造の探求とエロティシズムの2大問題が交差した地点に産み出された作品と言えよう。(出典: 国立西洋美術館名作選. 東京, 国立西洋美術館, 2006. cat. no. 117)
来歴
Galerie Louise Leiris, Paris; Galerie Hervé, Paris; Yayoi Gallery(彌生画廊), Tokyo; Donated by Mr. Ryuzaburo Umehara(梅原龍三郎) to the NMWA, 1974.
展覧会歴
- 1978
- [巡回展] 松方コレクションを中心とした国立西洋美術館名品展, 大分県立芸術会館, 大分, 1978年12月20日-1979年1月31日, cat. no. 54
- 1986
- ピカソ展, 群馬県立近代美術館, 1986年10月4日-1986年11月3日, cat. no. 132, col. repr.
- 1989
- 国立西洋美術館所蔵 近代フランス絵画展, 都城市立美術館, 1989年4月15日-1989年5月14日, cat. no. 30, repr.
- 1989
- 親と子でみる世界の名画展, 奈良県立美術館, 1989年8月26日-1989年10月1日, 和歌山県立近代美術館, 10月7-29日; 福井県立美術館, 11月3-28日; 呉市立美術館, 1990年1月4日-28日, cat. no. 47, col. repr.
- 1990
- ピカソと日本: 徳島県立近代美術館開館記念展, 徳島県立近代美術館, 1990年11月3日-1990年12月9日, cat. no. P78, col. repr.
- 1992
- アダムとイヴ: 開館10周年記念展, 埼玉県立近代美術館, 1992年10月10日-1992年12月6日, cat. no. 26, repr.
- 1997
- 素材と表現: 国立西洋美術館所蔵作品を中心に, 国立国際美術館, 1997年4月17日-1997年6月22日, cat. no. 55
- 2006
- Picasso: Malen gegen die Zeit, アルベルティーナ美術館, 2006年9月21日-2007年1月7日, ノルトライン・ヴェストファーレン州立美術館, 2007年2月3日-5月28日, cat. no. 75, repr.
- 2015
- ピカソ展:誰でもわかる天才の名画, ふくやま美術館, 福山, 2015年9月19日-2015年11月23日, cat. no. 71, col. repr.
- 2022
- ピカソとその時代:ベルリン国立ベルクグリューン美術館展, 国立西洋美術館, 2022年10月8日-2023年1月22日, 国立国際美術館, 2023年2月4日-2023年5月21日, cat. no. 107, col. repr.
文献歴
- 1971
- Alberti, Rafael. A Year of Picasso, Paintings: 1969. Kerrigan, Anthony, trans. New York, Harry N. Abrams, 1971, no. 90, repr.
- 1976
- 国立西洋美術館年報. No. 9 (1974), 1976, 山田智三郎. [作品解説]. pp. 4-5. 新収作品目録. pp. 14-15, repr.
- 1976
- Zervos, Christian. Pablo Picasso. vol. 31, Paris, Cahiers d'art, 1976, no. 300, repr.
- 1979
- 国立西洋美術館総目録: 絵画篇. 東京, 国立西洋美術館, 1979, no. 211, repr.
- 1986
- ピカソ展 (exh. cat.). 群馬県立近代美術館編. 高崎, 群馬県立近代美術館, 1986, pp. 48, 169, 189, cat. no. 132, col. repr.
- 1989
- 親と子でみる世界の名画展 (exh. cat.). 福永治ほか [東京], 読売新聞社, 1989, pp. 48, 118, cat. no. 3, col. repr.
- 1990
- ピカソと日本:徳島県立近代美術館開館記念展 (exh. cat.). 徳島県立近代美術館編. 徳島, 徳島県立近代美術館, 1990, pp. 38, 167, cat. no. P78, repr.
- 1992
- アダムとイヴ:開館10周年記念展. 埼玉県立近代美術館編. 埼玉, 埼玉県立近代美術館, 1992, p.59, cat. no. 26, repr
- 2003
- Picasso's Paintings, Watercolors, Drawings and Sculpture: A Comprehensive Illustrated Catalogue, 1885-1973: The Sixties III, 1968-1969. Chipp, Herschel, Wofsy, Alan, dir., vol. 15, San Francisco, Alan Wofsy Fine Arts, 2003 (The Picasso Project), no. 69-304.
- 2006
- 国立西洋美術館名作選. 東京, 国立西洋美術館; 東京, 西洋美術振興財団, 2006, no. 117, col. repr.
- 2006
- Picasso: Malen gegen die Zeit. Spies, Werner; Baselitz, Georg. et al., eds. Ostfildern, Hatje Cantz, 2006, cat. no. 75, repr.
- 2009
- Masterpieces of The National Museum of Western Art, Tokyo. Tokyo, The National Museum of Western Art; Tokyo, The Western Art Foundation, 2009, no. 117, col. repr.
- 2015
- ピカソ展:誰でもわかる天才の名画 (exh. cat.). ふくやま美術館編. [福山], ふくやま美術館, 2015, pp. 80, 118, cat. no. 71, col. repr.
- 2022
- ピカソとその時代:ベルリン国立ベルクグリューン美術館展 (exh. cat.). 村上博哉責任編集. Tokyo, 共同通信社, 2022, pp. 264-265, cat. no. 107, col. repr.
On Display
Couple
Date | 1969 |
---|---|
Materials and Techniques | oil on canvas |
Size(cm) | 190 x 130 |
Inscriptions | Signed lower left: Picasso; Dated on back of canvas: 7.7.69. |
Credit Line | Donated by Mr. Ryuzaburo Umehara |
Standard ref. | Zervos XXXI 300; Picasso Project 69-304 |
Category | Paintings |
Collection Number | P.1974-0005 |
This painting depicting a nude couple, joined as if dancing, was created when Picasso was 88 years old. Picasso was known to have created at least 167 oil paintings that year, an astonishing feat considering his age. The paintings of Picasso's late years, as seen here, were created in a rough style of simple application of pigment to canvas. As can be surmised from the large number of works created in this period, he did not carefully construct and paint each work individually. As a result, these works were not well received critically when they were created, with the general reaction, "Picasso has aged." However, from the 1980s onwards, with the appearance of the so-called Bad Painting, people came to admire a sense of the contemporary in his works. From around the time that he met Jacqueline Roque in 1953, Picasso's lifestyle changed from the social glitter of the post war world to a time when he was drawn into his own closed world. This trend was further accelerated by his formal marriage to Jacqueline in 1961, and their fixed residence in Mougins, southern France, that would become his final home. Given these lifestyle changes, it is not surprising that the realm of Picasso's late works also reveals the artist focusing on his own internal issues. The "Painter and Model" series, along with the group of works which are variations on the themes presented in works by earlier artists such as Delacroix, Velázquez and Manet, reveal that during this period Picasso was searching for the secrets of artistic creativity. On the other hand, many of the works of this period were permeated with the questions of the erotic, whether in deeply passionate scenes of fused bodies or those of kisses. An awareness of these two issues, artistic creativity and the erotic, is layered in the base notes of his work of this painting. Artistic creation and eroticism were seen by Picasso as essentially having the same source. The man and woman painted here can also be considered as an extension of his earlier exploration of the theme of artist and model, while their depiction may stand as a work created at the point of connection between Picasso's two great themes from the period, the erotic and the pursuit of artistic creativity. (Source: Masterpieces of the National Museum of Western Art, Tokyo, 2009, cat. no.117)
Provenance
Galerie Louise Leiris, Paris; Galerie Hervé, Paris; Yayoi Gallery, Tokyo; Donated by Mr. Ryuzaburo Umehara to the NMWA, 1974.
Exhibition History
- 1978
- [Tour Exhibition] Masterpieces from the National Museum of Western Art, The Art Center of Oita Prefecture, Oita, 20 December 1978 - 31 January 1979, cat. no. 54
- 1986
- Picasso, The Museum of Modern Art, Gunma, 4 October 1986 - 3 November 1986, cat. no. 132, col. repr.
- 1989
- The French Modern Painting, from the National Museum of Western Art, Tokyo, Miyakonojo City Museum, 15 April 1989 - 14 May 1989, cat. no. 30, repr.
- 1989
- Oya to ko demiru sekai no meiga, Nara Prefectural Museum of Art, 26 August 1989 - 1 October 1989, The Museum of Modern Art, Wakayama, 7 - 29 October; Fukui Fine Arts Museum, 3 - 28 November; Kure Municipal Museum of Art, 4 - 28 January 1990, cat. no. 47, col. repr.
- 1990
- Picasso and Japan: The Tokushima Modern Art Museum, Inaugural Exhibition, The Tokushima Modern Art Museum, 3 November 1990 - 9 December 1990, cat. no. P78, col. repr.
- 1992
- Adam & Eve, The Museum of Modern Art, Saitama, 10 October 1992 - 6 December 1992, cat. no. 26, repr.
- 1997
- Expressiveness of Materials, National Museum of Art, Osaka, 17 April 1997 - 22 June 1997, cat. no. 55
- 2006
- Picasso: Malen gegen die Zeit, Albertina, Wien, 21 September 2006 - 7 January 2007, Kunstsammlung Nordrhein-Westfalen, 3 February - 28 May 2007, cat. no. 75, repr.
- 2015
- Picasso: Works of Genius Everybody Knows, Fukuyama Museum of Art, 19 September 2015 - 23 November 2015, cat. no. 71, col. repr.
- 2022
- Picasso and His Time: Masterpieces from Museum Berggruen/Nationalgalerie Berlin, The National Museum of Western Art, 8 October 2022 - 22 January 2023, The National Museum of Art, Osaka, 4 Febrary 2023-21 May 2023, cat. no. 107, col repr.
Bibliography
- 1971
- Alberti, Rafael. A Year of Picasso, Paintings: 1969. Kerrigan, Anthony, trans. New York, Harry N. Abrams, 1971, no. 90, repr.
- 1976
- Bulletin Annuel du Musée National d’Art Occidental. No. 9 (1974), 1976, Nouvelles acquisitions, par Chisaburoh F. Yamada, pp. 4-5. Nouvelles acquisitions (catalogue). pp. 14-15, repr.
- 1976
- Zervos, Christian. Pablo Picasso. vol. 31, Paris, Cahiers d'art, 1976, no. 300, repr.
- 1979
- The National Museum of Western Art, Tokyo: Catalogue of paintings. Tokyo, The National Museum of Western Art, 1979, no. 211, repr.
- 1986
- Picasso (exh. cat.). The Museum of Modern Art, Gunnma, ed. Takasaki, The Museum of Modern Art, Gunnma, 1986, pp. 48, 169, 189, cat. no. 132, col. repr.
- 1989
- Oya to Ko de Miru Sekai no Meiga Ten (exh. cat.). Fukunaga, Osamu et al. [Tokyo], The Yomiuri Shimbun, 1989, pp. 48, 118, cat. no. 3, col. repr.
- 1990
- Picasso and Japan: The Tokushima Modern Art Museum, Inaugural Exhibition (exh. cat.). The Tokushima Modern Art Museum, ed. Tokushima, The Tokushima Modern Art Museum, 1990, pp. 38, 167, cat. no. P78, repr.
- 1992
- Adam & Eve (exh. cat.). The Museum of Modern Art, Saitama, ed. Saitama, The Museum of Modern Art, Saitama, 1992, p.59, cat. no. 26, repr
- 2003
- Picasso's Paintings, Watercolors, Drawings and Sculpture: A Comprehensive Illustrated Catalogue, 1885-1973: The Sixties III, 1968-1969. Chipp, Herschel, Wofsy, Alan, dir., vol. 15, San Francisco, Alan Wofsy Fine Arts, 2003 (The Picasso Project), no. 69-304.
- 2006
- Masterpieces of The National Museum of Western Art, Tokyo. Tokyo, The National Museum of Western Art; Tokyo, The Western Art Foundation, 2006 (Japanese, preface in Japanese and English), no. 117, col. repr.
- 2006
- Picasso: Malen gegen die Zeit. Spies, Werner; Baselitz, Georg. et al., eds. Ostfildern, Hatje Cantz, 2006, cat. no. 75, repr.
- 2009
- Masterpieces of The National Museum of Western Art, Tokyo. Tokyo, The National Museum of Western Art; Tokyo, The Western Art Foundation, 2009, no. 117, col. repr.
- 2015
- Picasso: Works of Genius Everybody Knows (exh. cat.). Fukuyama Museum of Art, ed. [Fukuyama], Fukuyama Museum of Art, 2015, pp. 80, 118, cat. no. 71, col. repr.
- 2022
- Picasso and His Time: Masterpieces from Museum Berggruen/Nationalgalerie Berlin (exh. cat.). Murakami, Hiroya, ed. Tokyo, Kyodo News, 2022, pp. 264-265, cat. no. 107, col. repr.