更新日 2023.03.09 | 09 March 2023
展示中 常設展 | Permanent collection
展示中
Andreas Ritzos
Candia, c. 1422 - ?
イコン:神の御座を伴うキリスト昇天 Icon: Ascension of Christ with the Hetoimasia
材質・技法・形状 | テンペラ、板 |
---|---|
寸法(cm) | 71 x 47.5 |
署名・年記 | 右下に署名 |
所蔵経緯 | 旧松方コレクション |
Standard ref. | M932 |
分類 | 絵画 |
所蔵番号 | P.1973-0004 |
このイコンは、ビザンティン美術最後の華であるパレオロゴス朝絵画の様式と図像の伝統に倣って制作された、15世紀クレタ゠ヴェネツィア派の典型的な作品の一つである。本作品はもと松方コレクションにあったもので、現在トリノの美術館にある《聖母の死》と並んで、アンドレアス・リッツォスの大構図イコンの代表作である。後世の補筆は極めて少なく、老練なイコン画家としての堅実な力量をよく示す作例である。中央部には「キリストの昇天」、その上部にいわゆる「空の御座」の図像が表され、周囲の部分には上方に「聖三位一体」(「アブラハムの饗宴」)、左右に各々三人の聖者立像(洗礼者ヨハネ、聖ニコラウス、聖オヌフリウス、聖大ヤコブ、聖アウントニウス、聖セバスティアヌス)、下方に聖コンスタンティヌス大帝とその母聖ヘレナ、聖カタリナおよび聖パラアスケヴァの半身像が配されている。画面右下の聖セバスティアヌス像の足元に、ギリシャ語で「アンドレアス・リッツォスの手による」と署名されている。(出典: 国立西洋美術館名作選. 東京, 国立西洋美術館, 2006. cat. no. 1, 一部修正)
来歴
Kojiro Matsukata, Kobe; pledged by Matsukata to save his business, Kawasaki Dockyard Co., Ltd., Kobe and then seized by Jugo Bank, Tokyo, 1927, no. 54 [Jugo Bank label on the reverse]; 3rd Matsukata sale, Tokyo, 17 May–4 July 1930, lot 98, repr., as the South-Russian icon after the 17th century; Hōraishokusan & Co., Tokyo; deposited in NMWA, 16 July 1960–27 December 1973, Dep. 60-22 (D-13); purchased by the NMWA, 1973.
展覧会歴
- 1930
- 第3回松方氏蒐集絵画展覧会, 東京府美術館, 1930年5月17日-1930年6月4日, cat. no. 98, repr. (as the South-Russian icon after the 17th century)
- 1960
- 松方コレクション名作選抜展, 国立西洋美術館, 1960年5月14日-1960年7月10日, cat. no. 143(as the work of the 14th century)
- 1996
- 東京国立近代美術館・国立西洋美術館所蔵作品による 交差するまなざし: ヨーロッパと近代日本の美術, 東京国立近代美術館, 1996年7月20日-1996年9月8日, cat. no. 72
文献歴
- 1960
- 国立西洋美術館陳列目録. 東京, 国立西洋美術館, 1960, D-13, repr. (14世紀イタリアの作品として).
- 1961
- 国立西洋美術館総目録. 東京, 国立西洋美術館, 1961, D-13 (14世紀の作品として).
- 1974
- Gazette des Beaux- Arts. ser. 6, tome 83, Feb. 1974, "Chronique des Arts", p. 202, no. 695, repr.
- 1974
- 越宏一. 国立西洋美術館所蔵のアンドレアス・リッツォス作のイコンについて―15世紀の 〈クレタ派〉 の作品. 国立西洋美術館年報. No. 7 (1972), 1974, pp. 8-57, figs. 1, 2, 3, 12, 15, 18, 22.
- 1975
- 国立西洋美術館名作選. 東京, 国立西洋美術館, 1975, no. 1, repr.
- 1975
- 国立西洋美術館年報. No. 8 (1973), 1975, 山田智三郎. [作品解説]. p. 4. 新収作品目録. pp. 8-9. repr.
- 1978
- 国立西洋美術館名作選. 東京, 国立西洋美術館, 1978, no. 1, repr.
- 1979
- 国立西洋美術館総目録: 絵画篇. 東京, 国立西洋美術館, 1979, no. 242, repr.
- 1990
- 神戸市立博物館編. 松方コレクション西洋美術総目録. 神戸, 「松方コレクション展」実行委員会, 1990, cat. no. 1290.
- 2006
- 国立西洋美術館名作選. 東京, 国立西洋美術館; 東京, 西洋美術振興財団, 2006, no. 1, col. repr.
- 2009
- Masterpieces of The National Museum of Western Art, Tokyo. Tokyo, The National Museum of Western Art; Tokyo, The Western Art Foundation, 2009, no. 1, col. repr.
- 2013
- 国立西洋美術館名作選. 東京, 西洋美術振興財団, 2013, no. 1, col. repr.
- 2018
- 松方コレクション:西洋美術全作品. 川口雅子; 陳岡めぐみ編. 第1巻 絵画, 東京, 国立西洋美術館, 2018, cat. no. 932, col. repr.
On Display
Icon: Ascension of Christ with the Hetoimasia
Materials and Techniques | tempera on panel |
---|---|
Size(cm) | 71 x 47.5 |
Inscriptions | Signed lower right |
Credit Line | Ex-Matsukata Collection |
Standard ref. | M932 |
Category | Paintings |
Collection Number | P.1973-0004 |
This icon is a typical example of the 15th-century Cretan-Venetian school that grew from the tradition of Byzantine court painting. This painting from the Matsukata Collection, along with the Death of the Virgin today in the Galleria Sabauda in Turin, is considered one of Ritzos' best large-scale icons. Very little inpainting has occurred in the centuries since its creation, and thus the work fully conveys Ritzos' considerable ability as a veteran icon painter.The painting shows the Ascension of Christ in the center with the "Hetoimasia," or empty throne that symbolizes God, above it. Ritzos has placed the Feast of Abraham at the top of the composition as the symbol of the Holy Trinity. Standing portraits of six saints are shown, three on the right (St. John the Baptist, St. Nicholas and St. Onuphrius) and three on the left (St. James the Greater, St. Anthony and St. Sebastian) of the central image. Half-length figures of Emperor Constantine, his mother Helen, St. Catherine, and St. Paraskeva appear in the lower section. The Greek signature that reads literally "by the hand of Andreas Ritzos" appears in the lower right, beneath the feet of St. Sebastian. (Source: Masterpieces of the National Museum of Western Art, Tokyo, 2009, cat. no. 1)
Provenance
Kojiro Matsukata, Kobe; pledged by Matsukata to save his business, Kawasaki Dockyard Co., Ltd., Kobe and then seized by Jugo Bank, Tokyo, 1927, no. 54 [Jugo Bank label on the reverse]; 3rd Matsukata sale, Tokyo, 17 May–4 July 1930, lot 98, repr., as the South-Russian icon after the 17th century; Hōraishokusan & Co., Tokyo; deposited in NMWA, 16 July 1960–27 December 1973, Dep. 60-22 (D-13); purchased by the NMWA, 1973.
Exhibition History
- 1930
- The 3rd Exhibition of the Matsukata Coll., Tokyo, 17 May 1930 - 4 June 1930, cat. no. 98, repr. (as the South-Russian icon after the 17th century)
- 1960
- The Masterpieces of the Ex-Matsukata Collection, National Museum of Western Art, Tokyo, 14 May 1960 - 10 July 1960, cat. no. 143(as the work of the 14th century)
- 1996
- The Crossing Visions: European and Modern Japanese Art from the Collections of The National Museum of Western Art & The National Museum of Modern Art, Tokyo, National Museum of Modern Art, Tokyo, 20 July 1996 - 8 September 1996, cat. no. 72
Bibliography
- 1960
- Catalogue of the National Museum of Western Art. Tokyo, 1960, D-13, repr. (as the Italian work of the 14th century).
- 1961
- Catalogue du Musée National d'Art Occidental, Tokyo. Tokyo, The National Museum of Western Art, 1961 (Préface and Catalogue Général in Japanese and French), D-13 (as the work of the 14th century).
- 1974
- Gazette des Beaux- Arts. ser. 6, tome 83, Feb. 1974, "Chronique des Arts", p. 202, no. 695, repr.
- 1974
- Koshi, K. Über eine kretische Ikone des 15. Jahrhunderts von Andreas Ritzos im Nationalmuseum für Westliche Kunst in Tokyo. Bulletin Annuel du Musée National d’Art Occidental. No. 7 (1972), 1974 (Japanese text with german summary) , pp. 8-57, figs. 1, 2, 3, 12, 15, 18, 22.
- 1975
- Les cent chefs-d'œuvre du Musée National d'Art Occidental. Tokyo, The National Museum of Western Art, 1975 (Japanese), no. 1, repr.
- 1975
- Bulletin Annuel du Musée National d’Art Occidental, No. 8 (1973), 1975, Nouvelles acquisitions, par Chisaburoh F. Yamada, p. 4. Nouvelles acquisitions (catalogue). pp. 8-9. repr.
- 1978
- Masterpieces of the National Museum of Western Art, Tokyo. Tokyo, The National Museum of Western Art, 1978 (Japanese, preface in Japanese and English), no. 1, repr.
- 1979
- The National Museum of Western Art, Tokyo: Catalogue of paintings. Tokyo, The National Museum of Western Art, 1979, no. 242, repr.
- 1990
- The Old Matsukata Collection. Kobe City Museum, ed. Kobe, "Matsukata Korekushon Ten" Jikkoiinkai, 1990, cat. no. 1290.
- 2006
- Masterpieces of The National Museum of Western Art, Tokyo. Tokyo, The National Museum of Western Art; Tokyo, The Western Art Foundation, 2006 (Japanese, preface in Japanese and English), no. 1, col. repr.
- 2009
- Masterpieces of The National Museum of Western Art, Tokyo. Tokyo, The National Museum of Western Art; Tokyo, The Western Art Foundation, 2009, no. 1, col. repr.
- 2013
- Masterpieces: The National Museum of Western Art, Tokyo. Tokyo, The Western Art Foundation, 2013 (Japanese, preface in Japanese and English), no. 1, col. repr.
- 2018
- The Matsukata Collection: Complete Catalogue of the European Art. Kawaguchi, Masako; Jingaoka, Megumi, eds. vol. 1: Paintings, Tokyo, The National Museum of Western Art, Tokyo, 2018, cat. no. 932, col. repr.