更新日 2024.10.24 | 24 October 2024
展示中 常設展 | Permanent collection
展示中
Bartolomé Esteban Murillo
Seville, 1617 - Seville, 1682
聖フスタと聖ルフィーナ St. Justa and St. Rufina
制作年 | 1665-66年頃 |
---|---|
材質・技法・形状 | 油彩、カンヴァス |
寸法(cm) | 32 x 24 |
Standard ref. | Nuño 115 |
分類 | 絵画 |
所蔵番号 | P.1969-0003 |
1665/ 66年頃ムリーリョは、セビーリャのカプチン修道会の聖堂のために祭壇画《ポルティウンクラの全贖宥》(ケルン、ヴァルラフ・リヒアルツ美術館)をはじめとする一連の大作を描いた。この小品はその中の《聖フスタと聖ルフィーナ》(セビーリャ美術館)のための油彩スケッチであり、足元の陶器に若干相違が見られるほかは完成作とほぼ同じ構図、すなわち、セビーリャの守護聖人とあがめられている二人の姉妹が殉教を象徴する棕櫚の葉を手にし、同市の象徴的存在であるヒラルダの塔の雛形を支える姿で描かれている。完成作は、1660年代というムリーリョの絶頂期の作品にふさわしく、光に満ちた大らかな空間表現と円熟した人物描写を示している。本作品は習作であるため、ここにムリーリョ芸術の典型を見るという訳にはいかないが、作者の構想がそのまま素早く表現されているだけに、その美的感覚に直接触れることができる。南仏、バイヨンヌのボナ美術館には本作品とほぼ同じ構図を示す習作素描がある。聖フスタと聖ルフィーナは、ローマ帝国支配下のセビーリャで、陶器商として評判を得ていたキリスト教徒の姉妹であるが、異教神礼拝用具を作れとのローマ人司祭の注文を拒絶したため、286年頃同市で殉教した。陶器は彼女たちの象徴的な持ち物であり、また、同主題の作品にヒラルダの塔が描かれるのは、1504年セビーリャが大地震に襲われた際にこの二人の聖女が天から降りて来て、塔を抱きかかえて倒壊から守ったという伝説に拠る。(出典: 国立西洋美術館名作選. 東京, 国立西洋美術館, 2006. cat. no. 45)
来歴
Retamoso; J. Stirling Maxwell; Frederick Mont, New York.
展覧会歴
- 1990
- Il mondo delle torri : Da Babilonia a Manhattan, Milano, Palazzo Reale, 1990年6月15日-1990年9月9日, p. 193, col. repr.
- 2017
- [平成29年度国立美術館巡回展]国立西洋美術館所蔵 ミューズ(芸術の女神):まなざしの先の女性たち, 福島県立美術館, 2017年4月22日-2017年7月2日, 秋田県立近代美術館, 7月15日-9月18日, cat. no. 21
文献歴
- 1964
- Iñiguez, D. Angulo. Murillo: El retrato de Nicolás Omazur adquirido por el Museo del Prado. Varios bocetos. La 'Adoración' de Leningrado. Archivo Español de Arte. tomo 37, no. 148, October/December 1964, pp. 278-279, fig. 9.
- 1971
- 国立西洋美術館名作選. 東京, 国立西洋美術館, 1971, no. 59, repr.
- 1971
- 国立西洋美術館年報. No. 4 (1969), 1971, 山田智三郎. [作品解説]. p. 4. 新収作品目録. pp. 10-11. no. P-376. repr.
- 1975
- 国立西洋美術館名作選. 東京, 国立西洋美術館, 1975, no. 12, repr.
- 1976
- Brown, Jonathan. Murillo & His Drawings (exh. cat). Princeton, Princeton University Press, 1976, p. 35, fig. 11, p. 111, Appendix 2, preliminary checklist of oil sketches, p. 189, no. 19.
- 1978
- Gaya Nuño, Juan Antonio. L'opera completa di Murillo. Milano, 1978, p. 97, no. 115, repr.
- 1978
- 国立西洋美術館名作選. 東京, 国立西洋美術館, 1978, no. 12, repr.
- 1979
- 国立西洋美術館総目録: 絵画篇. 東京, 国立西洋美術館, 1979, no. 204, repr.
- 1990
- Il mondo delle torri: da Babilonia a Manhattan (exh. cat.). Farina, Paolo; Rovero, Giuliana; Tommasi, Marcello, eds. Milano, Mazzotta, 1990, pp. 173, 193, 257, col. repr.
- 2006
- 国立西洋美術館名作選. 東京, 国立西洋美術館; 東京, 西洋美術振興財団, 2006, no. 45, col. repr.
- 2009
- Masterpieces of The National Museum of Western Art, Tokyo. Tokyo, The National Museum of Western Art; Tokyo, The Western Art Foundation, 2009, no. 45, col. repr.
- 2013
- 国立西洋美術館名作選. 東京, 西洋美術振興財団, 2013, no. 57, col. repr.
- 2017
- 芸術の女神ミューズ:まなざしの先の女性たち:国立西洋美術館所蔵:平成29年度国立美術館巡回展 (exh. cat.). 中田明日佳責任編集. 東京, 国立西洋美術館, 2017, pp. 46, 139, cat. no. 21, col. repr.
On Display
St. Justa and St. Rufina
Date | c. 1665-66 |
---|---|
Materials and Techniques | oil on canvas |
Size(cm) | 32 x 24 |
Credit Line | Purchased |
Standard ref. | Nuño 115 |
Category | Paintings |
Collection Number | P.1969-0003 |
In 1665-66 Murillo created a large series of works including the altarpiece The Portiuncula Indulgence (Wallraf-Richartz Museum, Köln) for the chapel of a Capuchin order in Seville. This small work is an oil sketch for one of these works, St. Justa and St. Rufina now in the Seville Museum. Except for several discrepancies in the pottery at the feet of the saints, this painting presents almost exactly the same composition as that of the completed work. The work depicts the two patron saints of Seville, holding the hemp leaves symbolic of their martyrdom in their hands, and supporting a miniature of the city's symbol, the Giralda Tower. The completed work is from the artist's most accomplished period in the 1660s, showing his mature figural style amidst a light-filled sky. While this work is simply a study and hence we cannot expect to find Murillo's typical elements here, instead it provides us with a direct reflection of the artist's ideas and aesthetic sentiments. A sketch of almost exactly the same composition is now in the collection of the Bonnat Museum in Bayonne in southern France. St. Justa and St. Rufina were sisters and Christians famous for their pottery who lived in Seville during the Roman Empire. When they refused the order for pagan ritual implements from a Roman priest, they were martyred in Seville sometime around the year 286. Pottery became the symbol for the two saints, and the Giralda Tower is frequently shown in works depicting the two sisters. This inclusion of the tower is based on the tradition that the sisters descended from heaven in 1504 and embraced the tower to protect it from a great earthquake. (Source: Masterpieces of the National Museum of Western Art, Tokyo, 2009, cat. no.45)
Provenance
Retamoso; J. Stirling Maxwell; Frederick Mont, New York.
Exhibition History
- 1990
- Il mondo delle torri : da Babilonia a Manhattan, Milano, Palazzo Reale, 15 June 1990 - 9 September 1990, p. 193, col. repr.
- 2017
- [Traveling Exhibitions Presenting National Art Museum Collections, Fiscal 2017] Muse: Women before the Artists' Eyes: From the Collection of the National Museum of Western Art, Tokyo, Fukushima Prefectural Museum of Art, 22 April 2017 - 2 July 2017, Akita Museum of Modern Art, 15 July-18 September, cat. no. 21
Bibliography
- 1964
- Iñiguez, D. Angulo. Murillo: El retrato de Nicolás Omazur adquirido por el Museo del Prado. Varios bocetos. La 'Adoración' de Leningrado. Archivo Español de Arte. tomo 37, no. 148, October/December 1964, pp. 278-279, fig. 9.
- 1971
- Les cent chefs-d'œuvre du Musée National d'Art Occidental. Tokyo, The National Museum of Western Art, 1971 (Japanese), no. 59, repr.
- 1971
- Annual bulletin of the National Museum of Western Art. No. 4 (1969), 1971, Yamada, Chisaburoh F. [On the New Acquisitions]. p. 4. Catalogue of the New Acquisitions. pp. 10-11. no. P-376. repr.
- 1975
- Les cent chefs-d'œuvre du Musée National d'Art Occidental. Tokyo, The National Museum of Western Art, 1975 (Japanese), no. 12, repr.
- 1976
- Brown, Jonathan. Murillo & His Drawings (exh. cat). Princeton, Princeton University Press, 1976, p. 35, fig. 11, p. 111, Appendix 2, preliminary checklist of oil sketches, p. 189, no. 19.
- 1978
- Gaya Nuño, Juan Antonio. L'opera completa di Murillo. Milano, 1978, p. 97, no. 115, repr.
- 1978
- Masterpieces of the National Museum of Western Art, Tokyo. Tokyo, The National Museum of Western Art, 1978 (Japanese, preface in Japanese and English), no. 12, repr.
- 1979
- The National Museum of Western Art, Tokyo: Catalogue of paintings. Tokyo, The National Museum of Western Art, 1979, no. 204, repr.
- 1990
- Il mondo delle torri: da Babilonia a Manhattan (exh. cat.). Farina, Paolo; Rovero, Giuliana; Tommasi, Marcello, eds. Milano, Mazzotta, 1990, pp. 173, 193, 257, col. repr.
- 2006
- Masterpieces of The National Museum of Western Art, Tokyo. Tokyo, The National Museum of Western Art; Tokyo, The Western Art Foundation, 2006 (Japanese, preface in Japanese and English), no. 45, col. repr.
- 2009
- Masterpieces of The National Museum of Western Art, Tokyo. Tokyo, The National Museum of Western Art; Tokyo, The Western Art Foundation, 2009, no. 45, col. repr.
- 2013
- Masterpieces: The National Museum of Western Art, Tokyo. Tokyo, The Western Art Foundation, 2013 (Japanese, preface in Japanese and English), no. 57, col. repr.
- 2017
- Muse: Women before the Artists' Eyes: from the Collection of the National Museum of Western Art, Tokyo: Traveling Exhibitions Presenting National Art Museum Collections, Fiscal 2017 (exh. cat.). Nakada, Asuka, ed. Tokyo, The National Museum of Western Art, Tokyo, 2017, pp. 46, 139, cat. no. 21, col. repr.