更新日 2017.04.20 | 20 April 2017

現在は展示していません

ジャクソン・ポロック[コディ, 1912年 - ニューヨーク, 1956年]

ナンバー8, 1951 黒い流れ

制作年1951年
材質・技法・形状エナメル、コットン・カンヴァス
寸法(cm)140 x 185
署名・年記右下に木炭による署名、年記: Jackson Pollock 51
所蔵経緯山村家より寄贈
Standard ref.O'Conne/Thaw 327
分類絵画
所蔵番号P.1965-0008
ナンバー8, 1951 黒い流れ Number 8, 1951 "Black Flowing"

作品解説

1951年にから52年にかけて、ポロックは、希薄な黒のエナメルを下地の無い綿製帆布にしたたらせ染み込ませた、モノクローム作品を多数制作した。その「黒と白」のシリーズは、51年11月に初めてベティ・パーソンズ画廊でのポロックの個展に展示された時、大きな驚きと落胆をもって迎えられた。それまでのドリッピングによるオール・オーヴァーの抽象画に溢れていた色彩が姿を消し、黒一色で描かれているばかりか、形象的なモチーフも復活していたからである。当館所蔵の作品にも、何か四足獣のようなものが見て取れる。そのような形象を「隠されたイメージ」として象徴的に解読しようとする試みもあるが、それらは必ずしも何かを「図解」しているわけではない。 この時期にポロックが黒の形象へと変貌した原因を突き止めようとする試みも、また様々になされてきた。前年の個展で売れた作品が友人の購入した一点にとどまったことに対する落胆や、アルコール中毒症の亢進といった画家の心理的な状況を指摘する説もあれば、ポーリング(絵の具を「注ぐ」描き方)という自己が開いた境地に対するある種のためらいや、様式化への退化の不安が彼を形象的なものに向かわせたと言う説もある。あるいは特定のプロジェクトへの関与(トニー・スミスによる教会)が論じられたこともあった。 しかし、こういった因果論的探求よりもむしろ重要なことは、この一見大きな断絶のように見えるポロックの変貌の裏に潜む、問題意識の連続性である。ポロックは、常に形象化と脱-形象化の二元論的対立を問題視しており、それはポーリングの絵画にさえも当てはまる(例えば大原美術館の《カット・アウト》やシュトゥットガルトの《蜘妹の巣を逃れて》)。「黒と白」のシリーズも、その二元論的探求の延長線上にあるのであり、ポロックの手法における形象化の高まりを見て取るべきであろう。(出典: 国立西洋美術館名作選. 東京, 国立西洋美術館, 2006. cat. no. 122)

来歴

Betty Parsons Gallery; Michel Tapié, Paris; Comte Philippe Dotremont, Brussels; Donated by Haru & Takutaro Yamamura, Nishinomiya.

展覧会歴

1952
Jackson Pollock, Studio Paul Facchetti, Paris, 1952年3月7日-1952年3月31日
1955
Tendances actuelles III, Kunsthalle Bern, 1955年1月29日-1955年3月6日, no. 61.
1957
Rome-New York Art Foundation, Rome: The Foundation, 1957年-1957年, n. p.
1957
Otro arte, Barcelona, 1957年-1957年
1985
メトロポリタン美術館所蔵ジャクソン・ポロックの素描, 渋谷区立松涛美術館, 1985年8月20日-1985年9月29日, 福岡市美術館, 1985年10月8日-10月27日
1986
現代の白と黒, 埼玉県立近代美術館, 1986年10月5日-1986年12月14日
1988
Les Années 50, Centre Georges Pompidou, 1988年6月30日-1988年10月5日
1988
アメリカの美術:1945年以後, 栃木県立美術館, 1988年4月17日-1988年6月5日, cat. no. 8, col. repr.
1989
現代美術の創造者たち: 昭和20年代の京都・大阪・神戸, 鳥取県立博物館, 1989年10月10日-1989年11月9日, cat. no. 15
1995
アメリカ抽象表現主義の名作:国内所蔵, 東京国立近代美術館, 1995年3月11日-1995年6月4日
1997
素材と表現: 国立西洋美術館所蔵作品を中心に, 国立国際美術館, 1997年4月17日-1997年6月22日, cat. no. 86
2000
顔 絵画を突き動かすもの, 国立西洋美術館, 2000年1月12日-2000年2月13日, cat. no. 89
2002
未完の世紀 : 20世紀美術がのこすもの, 東京国立近代美術館, 2002年1月16日-2002年3月10日, cat. no. 260, col. repr.
2011
生誕100年記念: ジャクソン・ポロック展, 愛知県美術館, 2011年11月11日-2012年1月22日, cat. no. 51, repr., 東京国立近代美術館, 2012年2月10日-2012年5月6日

文献歴

1951
Porter, F. Jackson Pollock. Art News. vol. 50, no. 8, December 1951, p. 48, repr. (with the title "Number 8. 1951")
1956
Hess, Thomas B. U. S. painting: some recent directions. Art News Annual. no. 26, 1956, p. 76.
1960
Schmidt, Georg. Mesures et valeurs de l'art moderne. Quadrum. no. 8, 1960, p. 9, repr. (with the title "Coulée Noires")
1967
国立西洋美術館年報. No. 1, 1967, 新収作品目録. pp. 40-41, no. P-350. repr.
1971
Gutiérrez, F. G. Influencias mutuas entre el arte japonés y el occidental. Goya. July-August 1971, p. 23, repr.
1971
国立西洋美術館名作選. 東京, 国立西洋美術館, 1971, no. 65, repr.
1975
国立西洋美術館名作選. 東京, 国立西洋美術館, 1975, no. 81, repr.
1978
O'Conner, Francis Valentine; Thaw, Eugene Victor, eds. Jackson Pollock: A Catalogue Raisonné of Paintings, Drawings and Other Works. vol. 2, New Haven/London, Yale University Press, 1978, no. 327, repr.
1978
国立西洋美術館名作選. 東京, 国立西洋美術館, 1978, no. 85, repr.
1979
国立西洋美術館総目録: 絵画篇. 東京, 国立西洋美術館, 1979, no. 225, repr.
2013
国立西洋美術館名作選. 東京, 西洋美術振興財団, 2013, no. 124, col. repr.
2013
国立西洋美術館名作選. 東京, 西洋美術振興財団, 2013, no. 125, col. repr.

Page top

Jackson Pollock [Cody, 1912 - New York, 1956]

Number 8, 1951 "Black Flowing"

Date1951
Materials/Techniquesenamel on cotton canvas
Size (cm)140 x 185
InscriptionsSigned and dated lower right in charcoal: Jackson Pollock 51
Credit LineDonated by Yamamura Family
CategoryPaintings
Collection NumberP.1965-0008
Number 8, 1951 "Black Flowing"

Between 1951 and 1952, Jackson Pollock created a number of monochrome works that employ dripped black enamel on blank canvas. The works in the "Black and White" series were greeted with great surprise and discouragement when they were displayed for the first time in November 1951 in Pollock's one-man show at the Betty Parsons Gallery. His previous drippings abstract paintings, with their colors covering the entire surface, were transformed into paintings that were solely black in color, with some return of representational motifs. In this work there appears to be some sort of four-legged creature visible. While experiments have been made with the interpretation of the symbolism of these forms as some sort of "hidden image," it does not necessarily mean that they can be interpreted as specific objects. Some critics raise the theory that Pollock's dejection at the fact the only work sold at his one-man show the previous year was bought by a friend, combined with his alcoholism, led to his change to black forms during this period. There is another theory that he was hesitant about the new ground he opened with his pourings, and that in these paintings Pollock was turning towards representational things in the face of unease about descending into stylization and atrophy. It has also been suggested that the "Black and White" series was his contribution to a specific project, Tony Smith's church. However, what is more important than a search for the causative, what floats in the background of this massive change by Pollock, which can be considered an extinction of his earlier works, is connected to his awareness of issues. Pollock questioned the dualist argument of the figurative or the anti-figurative, and that applied to his pourings paintings. Examples can be found in the Ohara Museum of Art's Cut Out, 1948-50 and Stuttgart's Out of the Web: Number 7, 1949. The "Black and White" series can be also considered an extension of Pollock's search for the dualistic, and should be seen as the heightening of the figurative within his methods. (Source: Masterpieces of the National Museum of Western Art, Tokyo, 2009, cat. no.122)

Provenance

Betty Parsons Gallery; Michel Tapié, Paris; Comte Philippe Dotremont, Brussels; Donated by Haru & Takutaro Yamamura, Nishinomiya.

Exhibition History

1952
Jackson Pollock, Studio Paul Facchetti, Paris, 7 March 1952 - 31 March 1952
1955
Tendances actuelles III, Kunsthalle Bern, 29 January 1955 - 6 March 1955, no. 61.
1957
Rome-New York Art Foundation, Rome: The Foundation, 1957 - 1957, n. p.
1957
Otro arte, Barcelona, 1957 - 1957
1985
Drawings Jackson Pollock: Loan Exhibition from The Metropolitan Museum of Art, The Shoto Museum of Art, 20 August 1985 - 29 September 1985, Fukuoka Art Museum, 8 October - 27 October 1985,
1986
, The Museum of Modern Art, Saitama, 5 October 1986 - 14 December 1986
1988
Les Années 50, Centre Georges Pompidou, 30 June 1988 - 5 October 1988
1988
American Art since 1945, Tochigi Prefectural Museum of Fine Arts, 17 April 1988 - 5 June 1988, cat. no. 8, col. repr.
1989
Gendai Bijyutsu no Souzousha tachi: Showa 20nendai no Kyoto, Osaka, Kobe, Tottori Prefectural Museum, Tottori, 10 October 1989 - 9 November 1989, cat. no. 15
1995
Abstract Expressionism: Masterpieces from Japanese Collections, The National Museum of Modern Art, Tokyo, 11 March 1995 - 4 June 1995
1997
Expressiveness of Materials, National Museum of Art, Osaka, 17 April 1997 - 22 June 1997, cat. no. 86
2000
Visage: Painting and the Human Face in 20th-Century Art, National Museum of Western Art, Tokyo, 12 January 2000 - 13 February 2000, cat. no. 89
2002
The Unfinished Century : Legacies of 20th Century Art, The Museum of Modern Art, Tokyo, 16 January 2002 - 10 March 2002, cat. no. 260, col. repr.
2011
Jackson Pollock: A Centennial Retrospective, Aichi Prefectural Museum of Art, 11 November 2011 - 22 January 2012, cat. no. 51, repr., The National Museum of Modern Art, Tokyo, 10 February 2012 - 6 May 2012

Bibliography

1951
Porter, F. Jackson Pollock. Art News. vol. 50, no. 8, December 1951 , p. 48, repr. (with the title "Number 8. 1951")
1956
Hess, Thomas B. U. S. painting: some recent directions. Art News Annual. no. 26, 1956, p. 76.
1960
Schmidt, Georg. Mesures et valeurs de l'art moderne. Quadrum. no. 8, 1960, p. 9, repr. (with the title "Coulée Noires")
1967
Annual bulletin of the National Museum of Western Art. No. 1, 1967, Catalogue of the New Acquisitions. pp. 40-41, no. P-350. repr.
1971
Gutiérrez, F. G. Influencias mutuas entre el arte japonés y el occidental. Goya. July-August 1971, p. 23, repr.
1971
Les cent chefs-d'œuvre du Musée National d'Art Occidental. Tokyo, The National Museum of Western Art, 1971 (Japanese), no. 65, repr.
1975
Les cent chefs-d'œuvre du Musée National d'Art Occidental. Tokyo, The National Museum of Western Art, 1975 (Japanese), no. 81, repr.
1978
O'Conner, Francis Valentine; Thaw, Eugene Victor, eds. Jackson Pollock: A Catalogue Raisonné of Paintings, Drawings and Other Works. vol. 2, New Haven/London, Yale University Press, 1978, no. 327, repr.
1978
Masterpieces of the National Museum of Western Art, Tokyo. Tokyo, The National Museum of Western Art, 1978 (Japanese, preface in Japanese and English), no. 85, repr.
1979
The National Museum of Western Art, Tokyo: Catalogue of paintings. Tokyo, The National Museum of Western Art, 1979, no. 225, repr.
2013
Masterpieces: The National Museum of Western Art, Tokyo. Tokyo, The Western Art Foundation, 2013 (Japanese, preface in Japanese and English), no. 124, col. repr.
2013
Masterpieces: The National Museum of Western Art, Tokyo. Tokyo, The Western Art Foundation, 2013 (Japanese, preface in Japanese and English), no. 125, col. repr.

Page top