国立西洋美術館 The National Museum of Western Art

更新日 2025.05.27 | 27 May 2025

展示中 常設展 | Permanent collection

  • 共有
    ×
    • twitter
    • facebook
    • line
    • コピー
  • 拡大
  • ズーム
  • 印刷

展示中

常設展

マックス・エルンスト

ブリュール, 1891年 - パリ, 1976年

Max Ernst

Brühl, nr Cologne, 1891 - Paris, 1976

石化した森 Petrified Forest

制作年 1927年
材質・技法・形状 油彩、カンヴァス
寸法(cm) 81 x 99.6
署名・年記 右下に署名: max ernst
所蔵経緯 山村家より寄贈
Standard ref. Spies 1160
分類 絵画
所蔵番号 P.1965-0005

 エルンストはシュルレアリスムの代表的な画家で、彼が生涯を通じて繰り返し描いた重要な主題が森でした。鬱蒼と茂る、荒涼とした森の背後に太陽が透けて見えるイメージは、得体の知れない不安を喚起するような神秘性を持ち、しばしば19世紀ドイツ・ロマン派と結びつけられています。しかし、彼にとって森とは、不安と喜びとを同時に喚起する両義的なものでした。彼自身は森について次のように書いています。「父に連れられて現実の森の中にはいったときの魅力と恐ろしさはいつまでも忘れられなかった。広大な空間の中でゆったりと呼吸することの素晴らしい喜び。それとともにある、木々の檻の中に閉じ込められているという苦悩の感覚。自由であり、囚われてもいる」。この作品には「グラッタージュ」という技法が使われています。絵具を塗ったカンヴァスを、ある物質の上に置き、絵具をパレットナイフで削り落とすことによって、その質感を写し取る技法です。(出典: 展示室作品解説パネル)

来歴

Suzanne de Coninck, Paris; Galerie de Beaume, Paris; Donated by Haru & Tokutaro Yamamura, Nishinomiya.

展覧会歴

1989
現代美術の創造者たち: 昭和20年代の京都・大阪・神戸, 鳥取県立博物館, 1989年10月10日-1989年11月9日, cat. no. 2
1991
心をのぞいた芸術家たち: シュールレアリスムへの招待, 滋賀県立近代美術館, 1991年7月13日-1991年9月1日, cat. no. 61, col. repr.
1993
亡命者の軌跡―アメリカに渡った芸術家たち: 特別展, 徳島県立近代美術館, 1993年8月10日-1993年9月19日, cat. no. 38, repr.
1995
近代日本の美術 ― 東洋と西洋のはざまに: 平成7年度国立博物館・美術館巡回展, 長崎県立博物館, 1995年11月1日-1995年11月30日, cat. no. 49, col. repr.
1997
素材と表現: 国立西洋美術館所蔵作品を中心に, 国立国際美術館, 1997年4月17日-1997年6月22日, cat. no. 77
2006
詩人の眼・大岡信コレクション, 福岡県立美術館, 2006年11月3日-2006年12月10日, 足利市立美術館, 2007年2月10日-3月25日, col. repr.
2012
マックス・エルンスト:フィギュア×スケープ, 愛知県立美術館, 2012年7月13日-2012年9月9日, 宇都宮美術館, 2012年10月28日 - 12月16日, cat. no. 19, col. repr.
2017
ARoS Triennial The Garden-End of Times, Beginning of Times, ARoS Aarhus Art Museum, Denmark, 2017年4月8日-2017年9月10日, col. repr.
2020
2020年度国立美術館6館共同展「眠り展:アートと生きることゴヤ、ルーベンスから塩田千春まで」, 東京国立近代美術館, 2020年11月25日-2021年2月23日, no. 1-17, col. repr.
2022
自然と人のダイアローグ フリードリヒ、モネ、ゴッホからリヒターまで:国立西洋美術館リニューアルオープン記念, 国立西洋美術館, 2022年6月4日-2022年9月11日, cat. no. 56

文献歴

1967
国立西洋美術館年報. No. 1, 1967, 新収作品目録. pp. 38-39, no. P-347. repr.
1971
国立西洋美術館名作選. 東京, 国立西洋美術館, 1971, no. 28, repr.
1975
国立西洋美術館名作選. 東京, 国立西洋美術館, 1975, no. 79, repr.
1976
Spies, Werner (ed.). Max Ernst, Oeuvre-Katalog. Cologne, M. DuMont Schauberg/Houston, TX, The Menil Foundation, 1976
1978
国立西洋美術館名作選. 東京, 国立西洋美術館, 1978, no. 83, repr.
1989
現代美術の創造者たち:昭和20年代の京都・大阪・神戸 (exh. cat.). 鳥取県立博物館編. [鳥取], 鳥取県立博物館資料刊行会, 1989, pp. 9, 56, cat. no. 2, col. repr.
1991
心をのぞいた芸術家たち:シュールレアリスムへの招待 (exh. cat.). 滋賀県立近代美術館編集. [大津], 滋賀県立近代美術館, 1991, pp. 101, 152, cat. no 61, repr.
1993
亡命者の軌跡:アメリカに渡った芸術家たち (exh. cat.). 徳島県立近代美術館編. 徳島, 徳島県立近代美術館, 1993, pp. 40, 106, cat. no. 38. repr.
1995
近代日本の美術:東洋と西洋のはざまに (exh. cat.). 東京国立近代美術館編. [長崎], 長崎県立美術博物館, 1995, pp. 66, 139, 147, cat. no. 49, col. repr.
2006
詩人の眼・大岡信コレクション展. 三鷹市美術ギャラリーほか編. [東京], 朝日新聞社, 2006, p.140, col. repr.
2006
国立西洋美術館名作選. 東京, 国立西洋美術館; 東京, 西洋美術振興財団, 2006, no. 118, col. repr.
2009
Masterpieces of The National Museum of Western Art, Tokyo. Tokyo, The National Museum of Western Art; Tokyo, The Western Art Foundation, 2009, no. 118, col. repr.
2012
Max Ernst: Figure x Scape(exh. cat.). [no place of publication], The Executive Committee of the Exhibition “Max Ernst: Figure x Scape”, c2012, cat. no. 19, col. repr.
2013
国立西洋美術館名作選. 東京, 西洋美術振興財団, 2013, no. 121, col. repr.
2017
The garden: end of times, beginning of times (exh. cat.). Høyersten, Erlend G., ed. London, Koenig Books, [2017], p. 198, col. repr.
2020
眠り展:アートと生きること、ゴヤ、ルーベンスから塩田千春まで (exh. cat.). 古舘遼編. 国立美術館, 2020, pp. 45, 177, cat. no. 1-17, col. repr.
2022
自然と人のダイアローグ:フリードリヒ、モネ、ゴッホからリヒターまで (exh. cat.). 陳岡めぐみ; 新藤淳; 読売新聞東京本社事業局ミュージアム事業部編集. 東京, 国立西洋美術館; 読売新聞社; NHK; NHKプロモーション, 2022, pp. 125, 258, cat. no. 56, col. repr.

Page top

On Display

Permanent collection

Max Ernst

Brühl, nr Cologne, 1891 - Paris, 1976

Petrified Forest

Date 1927
Materials and Techniques oil on canvas
Size(cm) 81 x 99.6
Inscriptions Signed lower right: max ernst
Credit Line Donated by Yamamura Family
Standard ref. Spies 1160
Category Paintings
Collection Number P.1965-0005

Along with birds, forests ranked as one of Ernst's most important subjects that he returned to over and over again throughout his life. "The Forest and Sun" series created between 1925 and 1928 formed the core of his Forest works, and this painting is part of this series. Ernst's image of a sun piercing through the dense growth of a desolate forest has frequently been linked to the landscapes of the German Romantics. Indeed, this painting shares a sense of mystical mood also found in German Romantics works. However, for Ernst the forest was not simply an unknown element that evoked a sense of unease. Rather the forest seems to evoke a somehow dualistic mutually compatible sensibility. "Joy and sadness," "freedom and captivity," "hope and unease," Ernst himself used these and other contrasting pairs of terms to describe forests. Ernst ably wielded his self-devised technique to paint this work that seems to invite a search for a mysterious internal landscape. Ernst called this technique "grattage". Ernst began to experiment with frottage during the Cologne Dada period (he himself emphasized 1925 in this regard). Frottage involves the use of various different objects; when a piece of paper placed over them their physical form appears when a pencil is rubbed over the covering paper. Grattage, a technique which gives the same effect as frottage, only on canvas, involves the painter scraping pigment onto the canvas with a palette knife, thus copying the form of the object placed beneath the canvas. Ernst likened this technique to the automatic writing in literature, and thus discerned a surrealist technique for painting. (Source: Masterpieces of the National Museum of Western Art, Tokyo, 2009, cat. no.118)

Provenance

Suzanne de Coninck, Paris; Galerie de Beaume, Paris; Donated by Haru & Tokutaro Yamamura, Nishinomiya.

Exhibition History

1989
Gendai Bijyutsu no Souzousha Tachi: Showa 20nendai no Kyoto, Osaka, Kobe, Tottori Prefectural Museum, Tottori, 10 October 1989 - 9 November 1989, cat. no. 2
1991
Surréalisme, The Museum of Modern Art, Shiga, 13 July 1991 - 1 September 1991, cat. no. 61, col. repr.
1993
Artists in Exile in America 1920's-1940's, The Tokushima Modern Art Museum Special Exhibition, 10 August 1993 - 19 September 1993, cat. no. 38, repr.
1995
Modern Japanese Art-Between the East and the West, Nagasaki Prefectural Art Museum, 1 November 1995 - 30 November 1995, cat. no. 49, col. repr.
1997
Expressiveness of Materials, National Museum of Art, Osaka, 17 April 1997 - 22 June 1997, cat. no. 77
2006
The poet's eyes: Makoto Ooka and his collection, Fukuoka Prefectural Museum of Art, 3 November 2006 - 10 December 2006, Ashikaga Museum of Art, Tochigi, 10 February-25 March 2007, col. repr.
2012
Max Ernst: Figure x Scape, Aichi Prefectural Museum of Art, Nagoya, 13 July 2012 - 9 September 2012, cat. no. 19, col. repr., Utsunomiya Museum of Art, Utsunomiya, 28 October - 16 December 2012
2017
ARoS Triennial The Garden-End of Times, Beginning of Times, ARoS Aarhus Art Museum, Denmark, 8 April 2017 - 10 September 2017, col. repr.
2020
Sleeping: Life with Art: From Goya and Rubens to Shiota Chiharu, National Museum of Modern Art, Tokyo, 25 November 2020 - 23 February 2021, no. 1-17, col. repr.
2022
In Dialogue with Nature - from Friedrich, Monet and Van Gogh to Richter, The National Museum of Western Art, Tokyo, 4 June 2022 - 11 September 2022, cat. no. 56

Bibliography

1967
Annual bulletin of the National Museum of Western Art. No. 1, 1967, Catalogue of the New Acquisitions. pp. 38-39, no. P-347. repr.
1971
Les cent chefs-d'œuvre du Musée National d'Art Occidental. Tokyo, The National Museum of Western Art, 1971 (Japanese), no. 28, repr.
1975
Les cent chefs-d'œuvre du Musée National d'Art Occidental. Tokyo, The National Museum of Western Art, 1975 (Japanese), no. 79, repr.
1976
Spies, Werner (ed.). Max Ernst, Oeuvre-Katalog. Cologne, M. DuMont Schauberg/Houston, TX, The Menil Foundation, 1976, cat. no. 1160.
1978
Masterpieces of the National Museum of Western Art, Tokyo. Tokyo, The National Museum of Western Art, 1978 (Japanese, preface in Japanese and English), no. 83, repr.
1989
Gendai Bijutsu no Sozosha Tachi: Showa 20nendai no Kyoto, Osaka, Kobe (exh. cat.). Tottori Prefectural Museum, ed. [Tottori], Tottori Prefectural Museum Shiryokankokai, 1989, pp. 9, 56, cat. no. 2, col. repr.
1991
Kokoro o Nozoita Geijutsuka Tachi: Surréalisme e no Shotai (exh. cat.). Shiga Museum of Art, ed. [Otsu], Shiga Museum of Art, 1991, pp. 101, 152, cat. no 61, repr.
1993
Artists in Exile in America 1920's-1940's (exh. cat.). The Tokushima Modern Art Museum, ed. Tokushima, The Tokushima Modern Art Museum, 1993, pp. 40, 106, cat. no. 38. repr.
1995
Modern Japanese Art: Between the East and the West (exh. cat.). National Museum of Modern Art, Tokyo, ed. [Nagasaki], Nagasaki Prefectural Art Museum, 1995, pp. 66, 139, 147, cat. no. 49, col. repr.
2006
The poet's eyes: Makoto Ooka and his Collection(exh.cat.). Mitaka City Gallery of Art. et al., eds. [Tokyo], The Asahi Shimbun, 2006, p.140, col. repr.
2006
Masterpieces of The National Museum of Western Art, Tokyo. Tokyo, The National Museum of Western Art; Tokyo, The Western Art Foundation, 2006 (Japanese, preface in Japanese and English), no. 118, col. repr.
2009
Masterpieces of The National Museum of Western Art, Tokyo. Tokyo, The National Museum of Western Art; Tokyo, The Western Art Foundation, 2009, no. 118, col. repr.
2012
Max Ernst: Figure x Scape(exh. cat.). [no place of publication], The Executive Committee of the Exhibition “Max Ernst: Figure x Scape”, c2012, cat. no. 19, col. repr.
2013
Masterpieces: The National Museum of Western Art, Tokyo. Tokyo, The Western Art Foundation, 2013 (Japanese, preface in Japanese and English), no. 121, col. repr.
2017
The garden: end of times, beginning of times (exh. cat.). Høyersten, Erlend G., ed. London, Koenig Books, [2017], p. 198, col. repr.
2020
Sleeping: Life with Art—From Goya and Rubens to Shiota Chiharu (exh. cat.). Furutate, Ryo, ed. National Museum of Art, 2020, pp. 45, 177, cat. no. 1-17, col. repr.
2022
In Dialogue with Nature: from Friedrich, Monet and Van Gogh to Richter (exh. cat.). Jingaoka, Megumi; Shinfuji, Atsushi; Yomiuri Shimbun, Museum Exhibition Department, eds. Tokyo, The National Museum of Western Art, Tokyo; Yomiuri Shimbun; NHK; NHK Promotions, 2022, pp. 125, 258, cat. no. 56, col. repr.

Page top

パーマリンク:https://collection.nmwa.go.jp/P.1965-0005.html

©2022 独立行政法人国立美術館国立西洋美術館

©2022 The National Museum of Western Art, Independent Administrative Institution National Museum of Art