更新日 2018.07.11 | 11 July 2018

現在は展示していません

マックス・エルンスト[ブリュール, 1891年 - パリ, 1976年]

石化した森

制作年1927年
材質・技法・形状油彩、カンヴァス
寸法(cm)81 x 99.6
署名・年記右下に署名: max ernst
所蔵経緯山村家より寄贈
Standard ref.Spies 1160
分類絵画
所蔵番号P.1965-0005
石化した森 Petrified Forest
(c) ADAGP, Paris & JASPAR, Tokyo, 2018, G1394

作品解説

 エルンストはシュルレアリスムの代表的な画家で、彼が生涯を通じて繰り返し描いた重要な主題が森でした。鬱蒼と茂る、荒涼とした森の背後に太陽が透けて見えるイメージは、得体の知れない不安を喚起するような神秘性を持ち、しばしば19世紀ドイツ・ロマン派と結びつけられています。しかし、彼にとって森とは、不安と喜びとを同時に喚起する両義的なものでした。彼自身は森について次のように書いています。「父に連れられて現実の森の中にはいったときの魅力と恐ろしさはいつまでも忘れられなかった。広大な空間の中でゆったりと呼吸することの素晴らしい喜び。それとともにある、木々の檻の中に閉じ込められているという苦悩の感覚。自由であり、囚われてもいる」。この作品には「グラッタージュ」という技法が使われています。絵具を塗ったカンヴァスを、ある物質の上に置き、絵具をパレットナイフで削り落とすことによって、その質感を写し取る技法です。(出典: 展示室作品解説パネル)

来歴

Suzanne de Coninck, Paris; Galerie de Beaume, Paris; Donated by Haru & Tokutaro Yamamura, Nishinomiya.

展覧会歴

1989
現代美術の創造者たち: 昭和20年代の京都・大阪・神戸, 鳥取県立博物館, 1989年10月10日-1989年11月9日, cat. no. 2
1991
心をのぞいた芸術家たち: シュールレアリスムへの招待, 滋賀県立近代美術館, 1991年7月13日-1991年9月1日, cat. no. 61, col. repr.
1993
亡命者の軌跡―アメリカに渡った芸術家たち: 特別展, 徳島県立近代美術館, 1993年8月10日-1993年9月19日, cat. no. 38, repr.
1995
[子どものための美術展] 描かれたふしぎな世界を旅する, 国立西洋美術館, 1995年7月11日-1995年9月10日
1995
近代日本の美術 ― 東洋と西洋のはざまに: 平成7年度国立博物館・美術館巡回展, 長崎県立博物館, 1995年11月1日-1995年11月30日, cat. no. 49, col. repr.
1997
素材と表現: 国立西洋美術館所蔵作品を中心に, 国立国際美術館, 1997年4月17日-1997年6月22日, cat. no. 77
2000
西美をうたう:短歌と美術が出会うとき, 国立西洋美術館, 2000年7月25日-2000年10月29日, cat. no. 64
2006
詩人の眼・大岡信コレクション, 福岡県立美術館, 2006年11月3日-2006年12月10日, 足利市立美術館, 2007年2月10日-3月25日, col. repr.
2012
マックス・エルンスト:フィギュア×スケープ, 愛知県立美術館, 2012年7月13日-2012年9月9日, 宇都宮美術館, 2012年10月28日 - 12月16日, cat. no. 19, col. repr.

文献歴

1967
国立西洋美術館年報. No. 1, 1967, 新収作品目録. pp. 38-39, no. P-347. repr.
1971
国立西洋美術館名作選. 東京, 国立西洋美術館, 1971, no. 28, repr.
1975
国立西洋美術館名作選. 東京, 国立西洋美術館, 1975, no. 79, repr.
1976
Spies, Werner (ed.). Max Ernst, Oeuvre-Katalog. Cologne, M. DuMont Schauberg/Houston, TX, The Menil Foundation, 1976
1978
国立西洋美術館名作選. 東京, 国立西洋美術館, 1978, no. 83, repr.
2013
国立西洋美術館名作選. 東京, 西洋美術振興財団, 2013, no. 121, col. repr.

Page top

Max Ernst [Brühl, nr Cologne, 1891 - Paris, 1976]

Petrified Forest

Date1927
Materials/Techniquesoil on canvas
Size (cm)81 x 99.6
InscriptionsSigned lower right: max ernst
Credit LineDonated by Yamamura Family
Standard ref.Spies 1160
CategoryPaintings
Collection NumberP.1965-0005
Petrified Forest
(c) ADAGP, Paris & JASPAR, Tokyo, 2018, G1394

Along with birds, forests ranked as one of Ernst's most important subjects that he returned to over and over again throughout his life. "The Forest and Sun" series created between 1925 and 1928 formed the core of his Forest works, and this painting is part of this series. Ernst's image of a sun piercing through the dense growth of a desolate forest has frequently been linked to the landscapes of the German Romantics. Indeed, this painting shares a sense of mystical mood also found in German Romantics works. However, for Ernst the forest was not simply an unknown element that evoked a sense of unease. Rather the forest seems to evoke a somehow dualistic mutually compatible sensibility. "Joy and sadness," "freedom and captivity," "hope and unease," Ernst himself used these and other contrasting pairs of terms to describe forests. Ernst ably wielded his self-devised technique to paint this work that seems to invite a search for a mysterious internal landscape. Ernst called this technique "grattage". Ernst began to experiment with frottage during the Cologne Dada period (he himself emphasized 1925 in this regard). Frottage involves the use of various different objects; when a piece of paper placed over them their physical form appears when a pencil is rubbed over the covering paper. Grattage, a technique which gives the same effect as frottage, only on canvas, involves the painter scraping pigment onto the canvas with a palette knife, thus copying the form of the object placed beneath the canvas. Ernst likened this technique to the automatic writing in literature, and thus discerned a surrealist technique for painting. (Source: Masterpieces of the National Museum of Western Art, Tokyo, 2009, cat. no.118)

Provenance

Suzanne de Coninck, Paris; Galerie de Beaume, Paris; Donated by Haru & Tokutaro Yamamura, Nishinomiya.

Exhibition History

1989
Gendai Bijyutsu no Souzousha Tachi: Showa 20nendai no Kyoto, Osaka, Kobe, Tottori Prefectural Museum, Tottori, 10 October 1989 - 9 November 1989, cat. no. 2
1991
Surréalisme, The Museum of Modern Art, Shiga, 13 July 1991 - 1 September 1991, cat. no. 61, col. repr.
1993
Artists in Exile in America 1920's-1940's, The Tokushima Modern Art Museum Special Exhibition, 10 August 1993 - 19 September 1993, cat. no. 38, repr.
1995
[Exhibition for Children] Exploring Mysterious Painted World, National Museum of Western Art, Tokyo, 11 July 1995 - 10 September 1995
1995
Modern Japanese Art-Between the East and the West, Nagasaki Prefectural Art Museum, 1 November 1995 - 30 November 1995, cat. no. 49, col. repr.
1997
Expressiveness of Materials, National Museum of Art, Osaka, 17 April 1997 - 22 June 1997, cat. no. 77
2000
Tanka at the National Museum of Western Art: An Encounter between Poet and Art, National Museum of Western Art, Tokyo, 25 July 2000 - 29 October 2000, cat. no. 64
2006
The poet's eyes: Makoto Ooka and his collection, Fukuoka Prefectural Museum of Art, 3 November 2006 - 10 December 2006, Ashikaga Museum of Art, Tochigi, 10 February-25 March 2007, col. repr.
2012
Max Ernst: Figure x Scape, Aichi Prefectural Museum of Art, Nagoya, 13 July 2012 - 9 September 2012, cat. no. 19, col. repr., Utsunomiya Museum of Art, Utsunomiya, 28 October - 16 December 2012

Bibliography

1967
Annual bulletin of the National Museum of Western Art. No. 1, 1967, Catalogue of the New Acquisitions. pp. 38-39, no. P-347. repr.
1971
Les cent chefs-d'œuvre du Musée National d'Art Occidental. Tokyo, The National Museum of Western Art, 1971 (Japanese), no. 28, repr.
1975
Les cent chefs-d'œuvre du Musée National d'Art Occidental. Tokyo, The National Museum of Western Art, 1975 (Japanese), no. 79, repr.
1976
Spies, Werner (ed.). Max Ernst, Oeuvre-Katalog. Cologne, M. DuMont Schauberg/Houston, TX, The Menil Foundation, 1976, cat. no. 1160.
1978
Masterpieces of the National Museum of Western Art, Tokyo. Tokyo, The National Museum of Western Art, 1978 (Japanese, preface in Japanese and English), no. 83, repr.
2013
Masterpieces: The National Museum of Western Art, Tokyo. Tokyo, The Western Art Foundation, 2013 (Japanese, preface in Japanese and English), no. 121, col. repr.

Page top