国立西洋美術館 The National Museum of Western Art

更新日 2025.04.18 | 18 April 2025

展示中 常設展 | Permanent collection

  • 共有
    ×
    • twitter
    • facebook
    • line
    • コピー
  • 拡大
  • ズーム
  • 印刷

展示中

常設展

シャイム・スーティン

スミロヴィッチ, 1893年 - パリ, 1943年

Chaïm Soutine

smilovitch, 1893 - Paris, 1943

心を病む女 Mad Woman

制作年 1920年
材質・技法・形状 油彩、カンヴァス
寸法(cm) 96 x 60
署名・年記 右下に署名: Soutine
所蔵経緯 林泰氏より寄贈
Standard ref. Tuchman/Dunow/Perls II 32
分類 絵画
所蔵番号 P.1960-0001

スーティンの人物画は、他の主題を描いたものと同様、極端なデフォルメと激しい筆触と強烈な色彩対比が特徴だが、それにも拘わらず、人物たちの個性や特徴は、極めて鋭く表現されている。気の弱そうな若者、陽焼けして赤い顔の農夫、物怖じしない上流の女性、おずおずとした召使い等々。 この《狂女》もまた、大きく見開いて据わった目、引きつった顔面、緊張のゆるまない肩先や両腕、振り乱した髪などが、異様な緊迫感を画面にみなぎらせている。その印象は、さらに赤い服と荒々しい筆遣いによって引き立てられる。同じくユダヤ人村に育ったシャガールが民族と故郷への郷愁を描き続けたのに対し、スーティンは幼い頃の貧困と抑圧が強迫観念になったためか、あたかもこの世の醜さを暴き出すかのような激烈な表現に終始している。彼の人物画は、「自らの状況という地獄におかれた人間」を描いたフランシス・ベーコンの肖像画に先鞭をつけたものであり、またデフォルメによって遂にはマティエールそのものになってしまう対象処理は、アンフォルメルの画家ジャン・フォートリエの前例となっている。(出典: 国立西洋美術館名作選. 東京, 国立西洋美術館, 2006. cat. no. 114)

来歴

福島繁太郎氏; 林緑敏氏(東京); 1960年、林泰氏より寄贈。

展覧会歴

1948
第2回泰西名画展, 東京都美術館, 1948年2月25日-1948年3月15日, 東京国立博物館表慶館, 1948年3月17日-3月26日
1953
近代洋画の歩み―西洋と日本―, 国立近代美術館、東京, 1953年2月1日-1953年4月15日, cat. no. 110, fig. 45
1953
泰西名畫: 印象派より現代, フジカワ画廊、大阪, 1953年11月3日-1953年11月29日, cat. no. 27, repr.
1955
旧福島コレクション展覧会目録, ブリヂストン美術館, 1955年4月5日-1955年5月1日, 大原美術館, 1955年5月10日-5月31日, cat. no. 66, repr.
1955
巨匠の二十代, 東京国立近代美術館 (京橋), 1955年6月16日-1955年7月24日
1958
Exposition universelle et internationale de Bruxelles, 50 ans d'art moderne, Palais des Beaux-Arts, Brussels, 1958年4月17日-1958年7月21日, cat. no. 308, pl.78, repr.
1966
旧福島コレクション展, ブリヂストン美術館, 1966年4月19日-1966年5月29日, cat. no. 44, repr.
1979
French paintings at the end of the 19th century and the beginning of the 20th century in Japanese collections, Hermitage, Leningrad, 1979年0月0日-1979年0月0日, Vilnius Museum, Vilnius; Puschkin Museum, Moscow, 1979, cat. no. 49, repr.
1981
Chaim Soutine, 1893-1943, Westfälisches Landesmuseum für Kunst und Kulturgeschichte Münster, 1981年12月13日-1982年2月28日, Kunsthalle Tübingen, 26 March-31 May 1982; Hayward Gallery, London, 17 July-22 August 1982; Kunstmuseum Luzern, 31 August-31 October 1982, cat. no. 17, repr. (as "Frau in Rot")
1984
エコール・ド・パリ展 ―開館10周年記念:永遠の詩情と哀愁の画家たち, 群馬県立近代美術館, 1984年10月4日-1984年11月4日, cat. no. 49, col. repr.
1988
20世紀絵画の展開:名古屋市美術館開設記念展, 名古屋市美術館, 1988年4月23日-1988年6月19日, cat. no. 12, col. repr.
1988
モジリアニとその仲間たち, 笠間日動美術館, 1988年9月23日-1988年11月6日, cat. no. 48, col. repr.
1989
郷愁のパリ1920年代展:「パスキンとエコール・ド・パリ」を中心に, 目黒区美術館, 1989年11月2日-1989年12月10日, cat. no. 105, col. repr.
1991
ヨーロッパ近代絵画の流れ―ミレーからピカソへ:浦添市美術館開館一周年記念特別展, 浦添市美術館, 1991年2月1日-1991年3月31日, cat. no. 39, col. repr.
1996
東京国立近代美術館・国立西洋美術館所蔵作品による 交差するまなざし: ヨーロッパと近代日本の美術, 東京国立近代美術館, 1996年7月20日-1996年9月8日, cat. no. 94, repr.
2002
未完の世紀 : 20世紀美術がのこすもの, 東京国立近代美術館, 2002年1月16日-2002年3月10日, cat. no. 134, col. repr.
2017
生命と美の物語 : Life 楽園をもとめて, 富山県美術館, 2017年8月26日-2017年11月5日, cat. no. 5-4
2022
モディリアーニ:愛と創作に捧げた35年:開館記念特別展, 大阪中之島美術館, 2022年4月9日-2022年7月18日, cat. no. 2-28, col. repr.
2024
ここは未来のアーティストたちが眠る部屋となりえてきたか?:国立西洋美術館65年目の自問:現代美術家たちへの問いかけ, 国立西洋美術館, 2024年3月12日-2024年5月12日

文献歴

1929
Faure, E. Soutine. Paris, 1929, no. 8.
1958
Les Arts: Exposition universelle et international de Bruxelles.1958, (Le Memorial officiel),  p.19, repr.
1958
Choay, Françoise. 50 ans d’art moderne à Bruxelles. L’Œil, no. 40, April 1958, (special number), p.108.
1958
Country Life, Brussels Exhibition Supplement, 1 May 1958, p. 21, repr. p. 19, fig. 6.
1959
Langui, Emile. Fifty Years of Modern Art. New York, 1959, p. 158, no. 299, repr.
1961
国立西洋美術館総目録. 東京, 国立西洋美術館, 1961, P-301, repr. n. p.
1964
国立西洋美術館名作選. 東京, 国立西洋美術館, 1964, no. 59, repr. n. p.
1967
Feldman, Edmund Burke. Art as Image and Idea. Englewood Cliffs, 1967, repr. p. 20, col. repr. p. 313.
1971
国立西洋美術館名作選. 東京, 国立西洋美術館, 1971, no. 96, repr. n. p.
1972
Courthion, Pierre: peintre du déchirant. Soutine. [Lausanne], 1972, col. repr. p. 46, p. 213 (fig. C).
1973
吉井長三編. スーチン展:狂熱--その宿命の画家. 吉井画廊新館, 1973年1月10‐31日, [東京], [吉井画廊], 1973, (仏文併記), col. repr.
1973
Cogniat, Raymond. Soutine. New York, Crown Publishers, 1973, p. 32, col. repr.
1975
国立西洋美術館名作選. 東京, 国立西洋美術館, 1975, no. 74, repr. n. p.
1975
中山公男編. モジリアニとパリ派の画家. 東京, 講談社, 1975, (グランド世界美術, 第24巻), p.134, no. 28, col. repr.
1977
Werner, Alfred. Chaim Soutine. New York, Harry N. Abrams ,1977, p. 80, pl. 8.
1978
国立西洋美術館名作選. 東京, 国立西洋美術館, 1978, no. 78, repr. n. p.
1979
国立西洋美術館総目録: 絵画篇. 東京, 国立西洋美術館, 1979, no. 262, repr.
1981
Chaim Soutine, 1893-1943 (exh. cat.). Güse, Ernst-Gerhard. Stuttgart, Gerd Hatje, 1981, pp. 160, 241, cat. no. 17, repr.
1982
Neve, C. Country Life. London, 5 August 1982, p. 379, fig. 4, repr.
1983
国立西洋美術館名作選. 東京. 国立西洋美術館, 1983, no. 84, repr. n. p.
1984
エコール・ド・パリ展:永遠の詩情と哀愁の画家たち (exh. cat.). 群馬県立近代美術館編. [高崎], 群馬県立近代美術館, 1984, cat. no. 49, col. repr.
1986
Kraft, Hartmut. Grenzgänger zwischen Kunst und Psychiatrie. Köln, DuMont, 1986, p. 101, fig. 37, repr.
1987
Chaim Soutine: 1891 - 1943; i dipinti della Collezione Castaing. (exh. cat.). Milan, March - April 1987; Galleria Bergamini, 1987, repr.
1988
「モジリアニとその仲間たち」展 (exh. cat.). 笠間日動美術館編集. 笠間, 笠間日動美術館, 1988, cat. no. 48, col. repr.
1988
20世紀絵画の展開:名古屋市美術館開館記念展 (exh. cat.). 名古屋市美術館編. [名古屋], 名古屋市美術館, 1988, pp.42, 322, cat. no. 12, col. repr.
1989
郷愁のパリ1920年代=展:「パスキンとエコール・ド・パリ」を中心に (exh. cat.). 美術館連絡協議会; 目黒区美術館編集. [東京], 美術館連絡協議会, 1989, pp. 107-108, 165, cat. no. 105, col. repr.
1989
国立西洋美術館名作選. 東京. 国立西洋美術館, 1989, p.108, no. 103, col. repr.
1991
ヨーロッパ近代絵画の流れ:ミレーからピカソへ (exh.cat.). 遠藤紀恵編集. [浦添], 浦添市美術館開館一周年記念特別展実行委員会, 1991, pp. 58, 92-93, cat. no. 39, col. repr.
1993
Tuchman, Maurice; Dunow, Esti; Perls, Klaus. Chaim Soutine (1893-1943): catalogue raisonné. Köln, 1993, (vol. 2), pp. 566-67, col. repr.
2002
未完の世紀:20世紀美術がのこすもの (exh.cat.). 東京国立近代美術館編. [東京], 読売新聞社, 2002, pp. 86, 268, cat. no. 134, col. repr.
2009
Masterpieces of The National Museum of Western Art, Tokyo. Tokyo, The National Museum of Western Art; Tokyo, The Western Art Foundation, 2009, no. 114, col. repr.
2013
国立西洋美術館名作選. 東京, 西洋美術振興財団, 2013, no. 120, col. repr.
2017
生命と美の物語:Life—楽園をもとめて (exh. cat.). 伊藤雅俊編. 東京, マイブックサービス, 2017, pp. 149, 317, cat. no. 5-4, col. repr.
2022
モディリアーニ:愛と創作に捧げた35年:開館記念特別展 (exh. cat.). 大阪中之島美術館; 読売新聞大阪本社; 大阪読売サービス編集. 大阪, 読売新聞大阪本社, 2022, pp. 76, 145, 198, cat. no. 2-28, col. repr.
2024
ここは未来のアーティストたちが眠る部屋となりえてきたか?:国立西洋美術館65年目の自問:現代美術家たちへの問いかけ (exh. cat.). 新藤淳企画構成; 望月かおる編集. [東京], カルチュア・コンビニエンス・クラブ株式会社; 美術出版社書籍編集部, 2024, pp. 144, 305, col. repr.

Page top

On Display

Permanent collection

Chaïm Soutine

smilovitch, 1893 - Paris, 1943

Mad Woman

Date 1920
Materials and Techniques oil on canvas
Size(cm) 96 x 60
Inscriptions Signed lower right: Soutine
Credit Line Donated by Mr. Tai Hayashi
Standard ref. Tuchman/Dunow/Perls II 32
Category Paintings
Collection Number P.1960-0001

In spite of the fact that Soutine's figure paintings, like his depictions of other subjects, are characterized by extremely deformed, violent brush work and strident color contrasts, they are extremely deft in their visualization of the individuality and character of their subjects. A weak youth, the sun-burned face of a farm wife, a proud woman of the elite, and the timid servant, such are his images. In Mad Woman, the wide-eyed stare, drawn face, stiffly tensed shoulders and arms, and wildly disheveled hair all give a sense of weird tension to the composition. This impression is further heightened by the woman's red clothing and the rough brushwork. In contrast to Chagall, who was also raised in a Jewish community, and Chagall's nostalgia for his people and hometown, Soutine, possibly because of a persecution complex born of the poverty and oppression of his childhood, was always violent in his expression of the erupting ugliness of the world. His figure paintings anticipate those of Francis Bacon, who depicted "Mankind in the hell of one's own circumstances." Soutine's deformation of materials until they become the subject themselves were precedents for the Informalist artist, Jean Fautrier. (Source: Masterpieces of the National Museum of Western Art, Tokyo, 2009, cat. no.114)

Provenance

Shigetaro Fukushima; Rokubin Hayashi, Tokyo; Donated by Mr. Tai Hayashi, Tokyo, 1960.

Exhibition History

1948
Dai 2 kai Taisei Meiga Ten, Tokyo Metropolitan Art Museum, 25 February 1948 - 15 March 1948, Tokyo National Museum, 17 - 26 March 1948
1953
Steps of modern painting, Europe and Japan, The National Museum of Modern Art, Tokyo, 1 February 1953 - 15 April 1953, cat. no. 110, fig. 45
1953
Exhibition of Occidental Renowned Paintings, Fujikawa Gallery, Osaka, 3 November 1953 - 29 November 1953, cat. no. 27, repr.
1955
Catalogue de l’exposition de l’ancienne collection Fukushima, Bridgestone Museum of Art, 5 April 1955 - 1 May 1955, Ohara Museum of Art, 1955年5月10日-5月31日, cat. no. 66, repr.
1955
Great Masters in Their Twenties, Tokyo, National Museum of Modern Art, Tokyo, 16 June 1955 - 24 July 1955
1958
Exposition universelle et internationale de Bruxelles, 50 ans d'art moderne, Palais des Beaux-Arts, Brussels, 17 April 1958 - 21 July 1958, cat. no. 308, pl.78, repr.
1966
Catalogue de l’exposition de l’ancienne collection Fukushima, Bridgestone Museum of Art, 19 April 1966 - 29 May 1966, cat. no. 44, repr.
1979
French paintings at the end of the 19th century and the beginning of the 20th century in Japanese collections, Hermitage, Leningrad, 0  1979 - 0  1979, Vilnius Museum, Vilnius; Puschkin Museum, Moscow, 1979, cat. no. 49, repr.
1981
Chaim Soutine, 1893-1943, Westfälisches Landesmuseum für Kunst und Kulturgeschichte Münster, 13 December 1981 - 28 February 1982, Kunsthalle Tübingen, 26 March-31 May 1982; Hayward Gallery, London, 17 July-22 August 1982; Kunstmuseum Luzern, 31 August-31 October 1982, cat. no. 17, repr. (as "Frau in Rot")
1984
Exposition l'Ecole de Paris : les peintres de la tristesse mélancolique et de la poésie éternelle, The Museum of Modern Art, Gunma, 4 October 1984 - 4 November 1984, cat. no. 49, col. repr.
1988
Perspective of 20th Century Paintings, Nagoya City Art Museum, 23 April 1988 - 19 June 1988, cat. no. 12, col. repr.
1988
Modigliani et ses Amis, Kasama Nichido Museum of Art, 23 September 1988 - 6 November 1988, cat. no. 48, col. repr.
1989
Paris: 1920's, Meguro Museum of Art, 2 November 1989 - 10 December 1989, cat. no. 105, col. repr.
1991
Yoroppa Kindai Kaiga no Nagare, The Urasoe Art Museum, 1 February 1991 - 31 March 1991, cat. no. 39, col. repr.
1996
The Crossing Visions: European and Modern Japanese Art from the Collections of The National Museum of Western Art & The National Museum of Modern Art, Tokyo, National Museum of Modern Art, Tokyo, 20 July 1996 - 8 September 1996, cat. no. 94, repr.
2002
The Unfinished Century : Legacies of 20th Century Art, The National Museum of Modern Art, Tokyo, 16 January 2002 - 10 March 2002, cat. no. 134, col. repr.
2017
Life: In Search of a Paradise, Toyama Prefectural Museum of Art and Design, 26 August 2017 - 5 November 2017, cat. no. 5-4
2022
Amedeo Modigliani, Nakanoshima Museum of Art, Osaka, 9 April 2022 - 18 July 2022, cat. no. 2-28, col. repr.
2024
Does the Future Sleep Here?: Revisiting the Museum's Response to Contemporary Art after 65 Years, National Museum of Western Art, Tokyo, 12 March 2024 - 12 May 2024

Bibliography

1929
Faure, E. Soutine. Paris, 1929, no. 8.
1958
Les Arts: Exposition universelle et international de Bruxelles.1958, (Le Memorial officiel),  p.19, repr.
1958
Choay, Françoise. 50 ans d’art moderne à Bruxelles. L’Œil, no. 40, April 1958, (special number), p.108.
1958
Country Life, Brussels Exhibition Supplement, 1 May 1958, p. 21, repr. p. 19, fig. 6.
1959
Langui, Emile. Fifty Years of Modern Art. New York, 1959, p. 158, no. 299, repr.
1961
Catalogue du Musée National d'Art Occidental, Tokyo. Tokyo, The National Museum of Western Art, 1961 (Préface and Catalogue Général in Japanese and French), P-301, col. repr. n. p.
1964
Les soixante chefs-d'oeuvers du musee national d'art occidental Tokyo. Tokyo, The National Museum of Western Art, 1964(Japanese), no. 59, repr. n. p.
1967
Feldman, Edmund Burke. Art as Image and Idea. Englewood Cliffs, 1967, repr. p. 20, col. repr. p. 313.
1971
Les cent chefs-d'œuvre du Musée National d'Art Occidental. Tokyo, The National Museum of Western Art, 1971 (Japanese), no. 96, repr. n. p.
1972
Courthion, Pierre. Soutine: peintre du déchirant. [Lausanne], 1972, col. repr. p. 46, p. 213 (fig. C).
1973
Soutine: l'exposition du peintre de la fatalité - fureur passionnée. (exh. cat.). Tokyo, 1973, (Japanese and French), col. repr.
1973
Cogniat, Raymond. Soutine. New York, Crown Publishers, 1973, p. 32, col. repr.
1975
Les cent chefs-d'œuvre du Musée National d'Art Occidental. Tokyo, The National Museum of Western Art, 1975 (Japanese), no. 74, repr. n. p.
1975
Modifliani and the School of Paris. Tokyo, 1975, (Grand Collection of World Art, vol. 24), p.134, no. 28, col. repr.
1977
Werner, Alfred. Chaim Soutine. New York, Harry N. Abrams ,1977, p. 80, pl. 8.
1978
Masterpieces of the National Museum of Western Art, Tokyo. Tokyo, The National Museum of Western Art, 1978 (Japanese, preface in Japanese and English), no. 78, repr. n. p.
1979
The National Museum of Western Art, Tokyo: Catalogue of paintings. Tokyo, The National Museum of Western Art, 1979 (Japanese, preface in Japanese and English), no. 262, repr.
1981
Chaim Soutine, 1893-1943 (exh. cat.). Güse, Ernst-Gerhard. Stuttgart, Gerd Hatje, 1981, pp. 160, 241, cat. no. 17, repr.
1982
Neve, C. Country Life. London, 5 August 1982, p. 379, fig. 4, repr.
1983
Masterpieces of the National Museum of Western Art, Tokyo. Tokyo, The National Museum of Western Art, 1983 (Japanese, preface in Japanese and English), no. 84, repr. n. p.
1984
Le catalogue de l'exposition l'Ecole de Paris: les peintres de la tristesse mélancolique et de la poésie éternelle (exh. cat.). Musée d'Art Moderne de Gunma, ed. [Takasaki], Musée d'Art Moderne de Gunma, 1984, cat. no. 49, col. repr.
1986
Kraft, Hartmut. Grenzgänger zwischen Kunst und Psychiatrie. Köln, DuMont, 1986, p. 101, fig. 37, repr.
1987
Chaim Soutine: 1891 - 1943; i dipinti della Collezione Castaing. (exh. cat.). Milan, March - April 1987; Galleria Bergamini, 1987, repr.
1988
Modigliani et ses amis (exh. cat.). Kasama Nichido Museum of Art, ed. [Kasama], Kasama Nichido Museum of Art, 1988, cat. no. 48, col. repr.
1988
Perspective of 20th Century Paintings: Inaugural Exhibition (exh. cat.). Nagoya City Art Museum, ed. [Nagoya], Nagoya City Art Museum, 1988, pp.42, 322, cat. no. 12, col. repr.
1989
Paris: 1920's (exh. cat.). The Japan Association of Art Museums; Meguro Museum of Art, Tokyo, ed. [Tokyo], The Japan Association of Art Museums, 1989, pp. 107-108, 165, cat. no. 105, col. repr.
1989
Masterpieces of the National Museum of Western Art, Tokyo. Tokyo, The National Museum of Western Art, 1989, (Japanese, preface in Japanese and English, p.108, no. 103, col. repr.
1991
Europe Kindai Kaiga no Nagare: Millet kara Picasso e (exh. cat.). Endo, Norie, ed. [Urazoe], The Urazoe Art Museum Kaikan 1shunen Kinen Tokubetsuten Jikkoiinkai, 1991, pp. 58, 92-93, cat. no. 39, col. repr.
1993
Tuchman, Maurice; Dunow, Esti; Perls, Klaus. Chaim Soutine (1893-1943): catalogue raisonné. Köln, 1993, (vol. 2), pp. 566-67, col. repr.
2002
The Unfinished Century: Legacies of 20th Century Art (exh.cat.). National Museum of Modern Art, Tokyo, ed. [Tokyo], Yomiuri Shimbun, 2002
2009
Masterpieces of The National Museum of Western Art, Tokyo. Tokyo, The National Museum of Western Art; Tokyo, The Western Art Foundation, 2009, no. 114, col. repr.
2013
Masterpieces: The National Museum of Western Art, Tokyo. Tokyo, The Western Art Foundation, 2013 (Japanese, preface in Japanese and English), no. 120, col. repr.
2017
Life: In Search of a Paradise (exh. cat.). Ito, Masatoshi, ed. Tokyo, My Book Service Inc., 2017, pp. 149, 317, cat. no. 5-4, col. repr.
2022
Amedeo Modigliani (exh. cat.). Nakanoshima Museum of Art, Osaka; Yomiuri Shimbun, Osaka; Osaka Yomiuri Service, eds. Osaka, Yomiuri Shimbun, Osaka, 2022, pp. 76, 145, 198, cat. no. 2-28, col. repr.
2024
Does the Future Sleep Here?: Revisiting the Museum's Response to Contemporary Art after 65 Years (exh. cat.). Shinfuji, Atsushi; Mochizuki, Kaoru, eds. [Tokyo], Culture Convenience Club; Bijutsu Shuppan-sha, 2024, pp. 144, 305, col. repr.

Page top

パーマリンク:https://collection.nmwa.go.jp/P.1960-0001.html

©2022 独立行政法人国立美術館国立西洋美術館

©2022 The National Museum of Western Art, Independent Administrative Institution National Museum of Art