更新日 2020.01.30 | 30 January 2020

展示中 常設展Permanent collection

シャイム・スーティン[スミロヴィッチ, 1893年 - パリ, 1943年]

心を病む女

制作年1920年
材質・技法・形状油彩、カンヴァス
寸法(cm)96 x 60
署名・年記右下に署名: Soutine
所蔵経緯林泰氏より寄贈
Standard ref.Tuchman/Dunow/Perls II 32
分類絵画
所蔵番号P.1960-0001
心を病む女 Mad Woman

作品解説

スーティンの人物画は、他の主題を描いたものと同様、極端なデフォルメと激しい筆触と強烈な色彩対比が特徴だが、それにも拘わらず、人物たちの個性や特徴は、極めて鋭く表現されている。気の弱そうな若者、陽焼けして赤い顔の農夫、物怖じしない上流の女性、おずおずとした召使い等々。 この《狂女》もまた、大きく見開いて据わった目、引きつった顔面、緊張のゆるまない肩先や両腕、振り乱した髪などが、異様な緊迫感を画面にみなぎらせている。その印象は、さらに赤い服と荒々しい筆遣いによって引き立てられる。同じくユダヤ人村に育ったシャガールが民族と故郷への郷愁を描き続けたのに対し、スーティンは幼い頃の貧困と抑圧が強迫観念になったためか、あたかもこの世の醜さを暴き出すかのような激烈な表現に終始している。彼の人物画は、「自らの状況という地獄におかれた人間」を描いたフランシス・ベーコンの肖像画に先鞭をつけたものであり、またデフォルメによって遂にはマティエールそのものになってしまう対象処理は、アンフォルメルの画家ジャン・フォートリエの前例となっている。(出典: 国立西洋美術館名作選. 東京, 国立西洋美術館, 2006. cat. no. 114)

来歴

福島繁太郎氏; 林緑敏氏(東京); 1960年、林泰氏より寄贈。

展覧会歴

1948
第2回泰西名画展, 東京都美術館, 1948年2月25日-1948年3月15日, 東京国立博物館表慶館, 1948年3月17日-3月26日
1953
泰西名畫: 印象派より現代, フジカワ画廊、大阪, 1953年11月3日-1953年11月29日, cat. no. 27, repr.
1953
近代洋画の歩み―西洋と日本―, 国立近代美術館、東京, 1953年2月1日-1953年4月15日, cat. no. 110, fig. 45
1955
巨匠の二十代, 東京国立近代美術館 (京橋), 1955年6月16日-1955年7月24日
1955
旧福島コレクション展覧会目録, ブリヂストン美術館, 1955年4月5日-1955年5月1日, 大原美術館, 1955年5月10日-5月31日, cat. no. 66, repr.
1958
Exposition universelle et internationale de Bruxelles, 50 ans d'art moderne, Palais des Beaux-Arts, Brussels, 1958年4月17日-1958年7月21日, cat. no. 308, pl.78, repr.
1964
[巡回展] 国立西洋美術館所蔵 松方コレクション展, 道立札幌中島スポーツセンター, 1964年8月22日-1964年9月13日, cat. no. 57
1966
旧福島コレクション展, ブリヂストン美術館, 1966年4月19日-1966年5月29日, cat. no. 44, repr.
1978
[巡回展] 松方コレクションを中心とした国立西洋美術館名品展, 大分県立芸術会館, 大分, 1978年12月20日-1979年1月31日, cat. no. 56
1979
French paintings at the end of the 19th century and the beginning of the 20th century in Japanese collections, Hermitage, Leningrad, 1979年-1979年, Vilnius Museum, Vilnius; Puschkin Museum, Moscow, 1979, cat. no. 49, repr.
1981
Chaim Soutine, 1893-1943, Westfälisches Landesmuseum für Kunst und Kulturgeschichte Münster, 1981年12月13日-1982年2月28日, Kunsthalle Tübingen, 26 March-31 May 1982; Hayward Gallery, London, 17 July-22 August 1982; Kunstmuseum Luzern, 31 August-31 October 1982, cat. no. 17, repr. (as "Frau in Rot")
1984
エコール・ド・パリ展 ―開館10周年記念:永遠の詩情と哀愁の画家たち, 群馬県立近代美術館, 1984年10月4日-1984年11月4日, cat. no. 49, col. repr.
1988
20世紀絵画の展開:名古屋市美術館開設記念展, 名古屋市美術館, 1988年4月23日-1988年6月19日, cat. no. 12, col. repr.
1988
モジリアニとその仲間たち, 笠間日動美術館, 1988年9月23日-1988年11月6日, cat. no. 48, col. repr.
1989
郷愁のパリ1920年代展:「パスキンとエコール・ド・パリ」を中心に, 目黒区美術館, 1989年11月2日-1989年12月10日, cat. no. 105, col. repr.
1991
ヨーロッパ近代絵画の流れ―ミレーからピカソへ:浦添市美術館開館一周年記念特別展, 浦添市美術館, 1991年2月1日-1991年3月31日, cat. no. 39, col. repr.
1995
[国立博物館・美術館巡回展] 平成6年度国立博物館・美術館巡回展 絵画の流れ─伝統と革新, 兵庫県立歴史博物館; 姫路市立美術館, 1995年2月11日-1995年3月12日, cat. no. 38
1995
[国立博物館・美術館巡回展] 平成6年度国立博物館・美術館巡回展 絵画の流れ─伝統と革新, 八代市立博物館未来の森ミュージアム, 1995年1月14日-1995年2月5日, cat. no. 38
1996
東京国立近代美術館・国立西洋美術館所蔵作品による 交差するまなざし: ヨーロッパと近代日本の美術, 東京国立近代美術館, 1996年7月20日-1996年9月8日, cat. no. 94, repr.
2002
未完の世紀 : 20世紀美術がのこすもの, 東京国立近代美術館, 2002年1月16日-2002年3月10日, cat. no. 134, col. repr.

文献歴

1929
Faure, E. Soutine. Paris, 1929, no. 8.
1958
Les Arts: Exposition universelle et international de Bruxelles.1958, (Le Memorial officiel),  p.19, repr.
1958
Choay, Françoise. 50 ans d’art moderne à Bruxelles. L’Œil, no. 40, April 1958, (special number), p.108.
1958
Country Life, Brussels Exhibition Supplement, 1 May 1958, p. 21, repr. p. 19, fig. 6.
1959
Langui, Emile. Fifty Years of Modern Art. New York, 1959, p. 158, no. 299, repr.
1961
国立西洋美術館総目録. 東京, 国立西洋美術館, 1961, P-301, repr. n. p.
1964
国立西洋美術館名作選. 東京, 国立西洋美術館, 1964, no. 59, repr. n. p.
1967
Feldman, Edmund Burke. Art as Image and Idea. Englewood Cliffs, 1967, repr. p. 20, col. repr. p. 313.
1971
国立西洋美術館名作選. 東京, 国立西洋美術館, 1971, no. 96, repr. n. p.
1972
Courthion, Pierre: peintre du déchirant. Soutine. [Lausanne], 1972, col. repr. p. 46, p. 213 (fig. C).
1973
Cogniat, Raymond. Soutine. New York, Crown Publishers, 1973, p. 32, col. repr.
1973
吉井長三編. スーチン展:狂熱--その宿命の画家. 吉井画廊新館, 1973年1月10‐31日, [東京], [吉井画廊], 1973, (仏文併記), col. repr.
1975
国立西洋美術館名作選. 東京, 国立西洋美術館, 1975, no. 74, repr. n. p.
1975
中山公男編. モジリアニとパリ派の画家. 東京, 講談社, 1975, (グランド世界美術, 第24巻), p.134, no. 28, col. repr.
1977
Werner, Alfred. Chaim Soutine. New York, Harry N. Abrams ,1977, p. 80, pl. 8.
1978
国立西洋美術館名作選. 東京, 国立西洋美術館, 1978, no. 78, repr. n. p.
1979
国立西洋美術館総目録: 絵画篇. 東京, 国立西洋美術館, 1979, no. 262, repr.
1982
Neve, C. Country Life. London, 5 August 1982, p. 379, fig. 4, repr.
1983
国立西洋美術館名作選. 東京. 国立西洋美術館, 1983, no. 84, repr. n. p.
1986
Kraft, Hartmut. Grenzgänger zwischen Kunst und Psychiatrie. Köln, DuMont, 1986, p. 101, fig. 37, repr.
1987
Chaim Soutine: 1891 - 1943; i dipinti della Collezione Castaing. (exh. cat.). Milan, March - April 1987; Galleria Bergamini, 1987, repr.
1989
国立西洋美術館名作選. 東京. 国立西洋美術館, 1989, p.108, no. 103, col. repr.
1993
Tuchman, Maurice; Dunow, Esti; Perls, Klaus. Chaim Soutine (1893-1943): catalogue raisonné. Köln, 1993, (vol. 2), pp. 566-67, col. repr.
2009
Masterpieces of The National Museum of Western Art, Tokyo. Tokyo, The National Museum of Western Art; Tokyo, The Western Art Foundation, 2009, no. 114, col. repr.
2013
国立西洋美術館名作選. 東京, 西洋美術振興財団, 2013, no. 120, col. repr.

Page top

Chaïm Soutine [smilovitch, 1893 - Paris, 1943]

Mad Woman

Date1920
Materials/Techniquesoil on canvas
Size (cm)96 x 60
InscriptionsSigned lower right: Soutine
Credit LineDonated by Mr. Tai Hayashi
Standard ref.Tuchman/Dunow/Perls II 32
CategoryPaintings
Collection NumberP.1960-0001
Mad Woman

In spite of the fact that Soutine's figure paintings, like his depictions of other subjects, are characterized by extremely deformed, violent brush work and strident color contrasts, they are extremely deft in their visualization of the individuality and character of their subjects. A weak youth, the sun-burned face of a farm wife, a proud woman of the elite, and the timid servant, such are his images. In Mad Woman, the wide-eyed stare, drawn face, stiffly tensed shoulders and arms, and wildly disheveled hair all give a sense of weird tension to the composition. This impression is further heightened by the woman's red clothing and the rough brushwork. In contrast to Chagall, who was also raised in a Jewish community, and Chagall's nostalgia for his people and hometown, Soutine, possibly because of a persecution complex born of the poverty and oppression of his childhood, was always violent in his expression of the erupting ugliness of the world. His figure paintings anticipate those of Francis Bacon, who depicted "Mankind in the hell of one's own circumstances." Soutine's deformation of materials until they become the subject themselves were precedents for the Informalist artist, Jean Fautrier. (Source: Masterpieces of the National Museum of Western Art, Tokyo, 2009, cat. no.114)

Provenance

Shigetaro Fukushima; Rokubin Hayashi, Tokyo; Donated by Mr. Tai Hayashi, Tokyo, 1960.

Exhibition History

1948
Dai 2 kai Taisei Meiga Ten, Tokyo Metropolitan Art Museum, 25 February 1948 - 15 March 1948, Tokyo National Museum, 17 - 26 March 1948
1953
Exhibition of Occidental Renowned Paintings, Fujikawa Gallery, Osaka, 3 November 1953 - 29 November 1953, cat. no. 27, repr.
1953
Steps of modern painting, Europe and Japan, The National Museum of Modern Art, Tokyo, 1 February 1953 - 15 April 1953, cat. no. 110, fig. 45
1955
Great Masters in Their Twenties, Tokyo, National Museum of Modern Art, Tokyo, 16 June 1955 - 24 July 1955
1955
Catalogue de l’exposition de l’ancienne collection Fukushima, Bridgestone Museum of Art, 5 April 1955 - 1 May 1955, Ohara Museum of Art, 1955年5月10日-5月31日, cat. no. 66, repr.
1958
Exposition universelle et internationale de Bruxelles, 50 ans d'art moderne, Palais des Beaux-Arts, Brussels, 17 April 1958 - 21 July 1958, cat. no. 308, pl.78, repr.
1964
[Tour Exhibition] The Matsukata Collection of the National Museum of Western Art, The Nakajima Sports Center of Hokkaido Prefecture, 22 August 1964 - 13 September 1964, cat. no. 57
1966
Catalogue de l’exposition de l’ancienne collection Fukushima, Bridgestone Museum of Art, 19 April 1966 - 29 May 1966, cat. no. 44, repr.
1978
[Tour Exhibition] Masterpieces from the National Museum of Western Art, The Art Center of Oita Prefecture, Oita, 20 December 1978 - 31 January 1979, cat. no. 56
1979
French paintings at the end of the 19th century and the beginning of the 20th century in Japanese collections, Hermitage, Leningrad, 1979 - 1979, Vilnius Museum, Vilnius; Puschkin Museum, Moscow, 1979, cat. no. 49, repr.
1981
Chaim Soutine, 1893-1943, Westfälisches Landesmuseum für Kunst und Kulturgeschichte Münster, 13 December 1981 - 28 February 1982, Kunsthalle Tübingen, 26 March-31 May 1982; Hayward Gallery, London, 17 July-22 August 1982; Kunstmuseum Luzern, 31 August-31 October 1982, cat. no. 17, repr. (as "Frau in Rot")
1984
Exposition l'Ecole de Paris : les peintres de la tristesse mélancolique et de la poésie éternelle, The Museum of Modern Art, Gunma, 4 October 1984 - 4 November 1984, cat. no. 49, col. repr.
1988
Perspective of 20th Century Paintings, Nagoya City Art Museum, 23 April 1988 - 19 June 1988, cat. no. 12, col. repr.
1988
Modigliani et ses Amis, Kasama Nichido Museum of Art, 23 September 1988 - 6 November 1988, cat. no. 48, col. repr.
1989
Paris: 1920's, Meguro Museum of Art, 2 November 1989 - 10 December 1989, cat. no. 105, col. repr.
1991
Yoroppa Kindai Kaiga no Nagare, The Urasoe Art Museum, 1 February 1991 - 31 March 1991, cat. no. 39, col. repr.
1995
[Tour Exhibition] Painting: Tradition and Innovation, Hyogo Prefectural Museum of History, Himeji; Himeji City Museum of Art, 11 February 1995 - 12 March 1995, cat. no. 38
1995
[Tour Exhibition] Painting: Tradition and Innovation, Yatsushiro Municipal Museum, 14 January 1995 - 5 February 1995, cat. no. 38
1996
The Crossing Visions: European and Modern Japanese Art from the Collections of The National Museum of Western Art & The National Museum of Modern Art, Tokyo, National Museum of Modern Art, Tokyo, 20 July 1996 - 8 September 1996, cat. no. 94, repr.
2002
The Unfinished Century : Legacies of 20th Century Art, The National Museum of Modern Art, Tokyo, 16 January 2002 - 10 March 2002, cat. no. 134, col. repr.

Bibliography

1929
Faure, E. Soutine. Paris, 1929, no. 8.
1958
Les Arts: Exposition universelle et international de Bruxelles.1958, (Le Memorial officiel),  p.19, repr.
1958
Choay, Françoise. 50 ans d’art moderne à Bruxelles. L’Œil, no. 40, April 1958, (special number), p.108.
1958
Country Life, Brussels Exhibition Supplement, 1 May 1958, p. 21, repr. p. 19, fig. 6.
1959
Langui, Emile. Fifty Years of Modern Art. New York, 1959, p. 158, no. 299, repr.
1961
Catalogue du Musée National d'Art Occidental, Tokyo. Tokyo, The National Museum of Western Art, 1961 (Préface and Catalogue Général in Japanese and French), P-301, col. repr. n. p.
1964
Les soixante chefs-d'oeuvers du musee national d'art occidental Tokyo. Tokyo, The National Museum of Western Art, 1964(Japanese), no. 59, repr. n. p.
1967
Feldman, Edmund Burke. Art as Image and Idea. Englewood Cliffs, 1967, repr. p. 20, col. repr. p. 313.
1971
Les cent chefs-d'œuvre du Musée National d'Art Occidental. Tokyo, The National Museum of Western Art, 1971 (Japanese), no. 96, repr. n. p.
1972
Courthion, Pierre. Soutine: peintre du déchirant. [Lausanne], 1972, col. repr. p. 46, p. 213 (fig. C).
1973
Cogniat, Raymond. Soutine. New York, Crown Publishers, 1973, p. 32, col. repr.
1973
Soutine: l'exposition du peintre de la fatalité - fureur passionnée. (exh. cat.). Tokyo, 1973, (Japanese and French), col. repr.
1975
Les cent chefs-d'œuvre du Musée National d'Art Occidental. Tokyo, The National Museum of Western Art, 1975 (Japanese), no. 74, repr. n. p.
1975
Modifliani and the School of Paris. Tokyo, 1975, (Grand Collection of World Art, vol. 24), p.134, no. 28, col. repr.
1977
Werner, Alfred. Chaim Soutine. New York, Harry N. Abrams ,1977, p. 80, pl. 8.
1978
Masterpieces of the National Museum of Western Art, Tokyo. Tokyo, The National Museum of Western Art, 1978 (Japanese, preface in Japanese and English), no. 78, repr. n. p.
1979
The National Museum of Western Art, Tokyo: Catalogue of paintings. Tokyo, The National Museum of Western Art, 1979 (Japanese, preface in Japanese and English), no. 262, repr.
1982
Neve, C. Country Life. London, 5 August 1982, p. 379, fig. 4, repr.
1983
Masterpieces of the National Museum of Western Art, Tokyo. Tokyo, The National Museum of Western Art, 1983 (Japanese, preface in Japanese and English), no. 84, repr. n. p.
1986
Kraft, Hartmut. Grenzgänger zwischen Kunst und Psychiatrie. Köln, DuMont, 1986, p. 101, fig. 37, repr.
1987
Chaim Soutine: 1891 - 1943; i dipinti della Collezione Castaing. (exh. cat.). Milan, March - April 1987; Galleria Bergamini, 1987, repr.
1989
Masterpieces of the National Museum of Western Art, Tokyo. Tokyo, The National Museum of Western Art, 1989, (Japanese, preface in Japanese and English, p.108, no. 103, col. repr.
1993
Tuchman, Maurice; Dunow, Esti; Perls, Klaus. Chaim Soutine (1893-1943): catalogue raisonné. Köln, 1993, (vol. 2), pp. 566-67, col. repr.
2009
Masterpieces of The National Museum of Western Art, Tokyo. Tokyo, The National Museum of Western Art; Tokyo, The Western Art Foundation, 2009, no. 114, col. repr.
2013
Masterpieces: The National Museum of Western Art, Tokyo. Tokyo, The Western Art Foundation, 2013 (Japanese, preface in Japanese and English), no. 120, col. repr.

Page top