更新日 2016.10.29 | 29 October 2016

展示中 常設展Permanent Collection

ギュスターヴ・モロー [パリ, 1826年 - パリ, 1898年]

牢獄のサロメ

制作年1873-76年頃
材質・技法・形状油彩、カンヴァス
寸法(cm)40 x 32
署名・年記右下に署名: Gustave Moreau; 裏面に題名と署名: Salomé-Gustave Moreau-
所蔵経緯松方コレクション
Standard ref.Mathieu 164
分類絵画
所蔵番号P.1959-0196
牢獄のサロメ Salome at the Prison

作品解説

モローは、19世紀フランスの象徴主義の画家です。本作品の主題は「洗礼者ヨハネの斬首」です。ヨハネは、ユダヤの王ヘロデが兄弟の妻ヘロデアを娶ったことを非難して捕えられます。さらにヘロデアが連れ子サロメの舞の褒美に彼の首を所望したため、斬首されました。世紀末芸術では、サロメは男を滅ぼすファム・ファタルとして描かれますが、本作では、ヨハネに対するサロメの微妙な心理面がクローズアップされています。(出典: 展示室作品解説パネル)

来歴

Brame, 1885; Berne-Bellecour; Esnault-Pelterie; Auc. Esnault-Pelterie, Hôtel Drouot, Paris, March 5, 1912, no. 46, repr.; 松方幸次郎氏購入; 1944年フランス政府が接収; 1959年フランス政府より寄贈返還.

展覧会歴

1984
モローと象徴主義の画家たち, 山梨県立美術館, 1984年9月9日-1984年10月14日, 神奈川県立近代美術館, 10月27日-12月2日; 三重県立美術館, 1985年1月4日-2月11日, cat. no. 64 (entry by MATHIEU, Pierre-Louis), repr.
1986
Gustave Moreau Symboliste, Kunsthaus, Zürich, 1986年3月14日-1986年5月25日, cat. no. 59, col. repr.
1992
アダムとイヴ:開館10周年記念展, 埼玉県立近代美術館, 1992年10月10日-1992年12月6日, cat. no. 2, col. repr.
1995
ギュスターヴ・モロー, 国立西洋美術館, 1995年3月21日-1995年5月14日, 京都国立近代美術館, 5月23日-7月9日, cat. no. 58, col. repr.
1996
東京国立近代美術館・国立西洋美術館所蔵作品による 交差するまなざし:ヨーロッパと近代日本の美術, 東京国立近代美術館, 1996年7月20日-1996年9月8日, cat. no. 79
1998
Gustave Moreau: 1826-1898, Galeries nationales du Grand Palais, Paris, 1998年9月29日-1999年1月4日, Art Institute of Chicago, 13 February-25 April; Metropolitan Museum of Art, 24 May-22 August
2000
西美をうたう:短歌と美術が出会うとき, 国立西洋美術館, 2000年7月25日-2000年10月29日, cat. no. 54
2008
コレクションテーマ展24 きらめきの結晶―ギュスターヴ・モローと弟子たち, 大原美術館, 2008年9月30日-2008年11月30日
2014
非日常からの呼び声:平野啓一郎が選ぶ西洋美術の名品, 国立西洋美術館, 2014年4月8日-2014年6月15日, cat. no. 19

文献歴

1976
Mathieu, Pierre-Louis. Gustave Moreau, sa vie, son œuvre: Catalogue raisonné de l'œuvre achevé. Fribourg, 1976 (マチュー、ピエール=ルイ. ギュスターヴ・モロー、その芸術と生涯:全完成作品解説カタログ. 高階秀爾; 隠岐由紀子訳. 東京, 三省堂, 1980), no. 164, repr.
1983
国立西洋美術館年報. No. 16 (1982), 1983, 所蔵作品番号の変更. pp. 36-37, repr.
1983
高橋明也. 国立西洋美術館所蔵ギュスターヴ・モロー作《牢獄のサロメ》について. 国立西洋美術館年報. No. 16 (1982), 1983, pp. 39-48.
1983
国立西洋美術館名作選. 東京, 国立西洋美術館, 1983, no. 73, repr.
1990
国立西洋美術館新収蔵絵画目録: 昭和54年-平成元年. 東京, 国立西洋美術館, 1990, pp. 81-82, repr.
1990
神戸市立博物館編. 松方コレクション西洋美術総目録. 神戸, 「松方コレクション展」実行委員会, 1990, cat. no. D-6.
2013
国立西洋美術館名作選. 東京, 西洋美術振興財団, 2013, no. 100, col. repr.

Page top

Gustave Moreau [Paris, 1826 - Paris, 1898]

Salome at the Prison

Datec. 1873-76
Materials/Techniquesoil on canvas
Size (cm)40 x 32
InscriptionsSigned lower right: Gustave Moreau; Title and signature on the back of the canvas: Salomé-Gustave Moreau-
Credit LineMatsukata Collection
CategoryPaintings
Collection NumberP.1959-0196
Salome at the Prison

Gustave Moreau was a nineteenth-century French Symbolist painter. The subject of the work is the beheading of St. John the Baptist. After being arrested for criticizing the marriage of King Herod of Judea to Herodias, the former wife of Herod’s brother, the saint was killed to reward Herodias’s daughter Salome for dancing before her stepfather. In fin-de-siècle art, Salome often represents the femme fatale who lures men to their doom. Here, however, Moreau focuses on the emotional undercurrents of her reaction to St. John’s beheading. (Source: Gallery label, October 2016)

Provenance

Brame, 1885; Berne-Bellecour; Esnault-Pelterie; Auc. Esnault-Pelterie, Hôtel Drouot, Paris, March 5, 1912, no. 46, repr.; Kojiro Matsukata; Sequestered by the French Government, 1944; Returned to Japan, 1959.

Exhibition History

1984
Gustave Moreau et Symbolisme, Yamanashi Prefectural Museum of Art, 9 September 1984 - 14 October 1984, The Museum of Modern Art, Kamakura, 27 October-2 December; Mie Prefectural Art Museum, 4 January-11 February 1985, cat. no. 64 (entry by MATHIEU, Pierre-Louis), repr.
1986
Gustave Moreau Symboliste, Kunsthaus, Zürich, 14 March 1986 - 25 May 1986, cat. no. 59, col. repr.
1992
Adam & Eve, The Museum of Modern Art, Saitama, 10 October 1992 - 6 December 1992, cat. no. 2, col. repr.
1995
Gustave Moreau, National Museum of Western Art, Tokyo, 21 March 1995 - 14 May 1995, The National Museum of Modern Art, Kyoto, 23 May-9 July, cat. no. 58, col. repr.
1996
The Crossing Visions: European and Modern Japanese Art from the Collections of The National Museum of Western Art & The National Museum of Modern Art, Tokyo, National Museum of Modern Art, Tokyo, 20 July 1996 - 8 September 1996, cat. no. 79
1998
Gustave Moreau: 1826-1898, Galeries nationales du Grand Palais, Paris, 29 September 1998 - 4 January 1999, Art Institute of Chicago, 13 February-25 April; Metropolitan Museum of Art, 24 May-22 August
2000
Tanka at the National Museum of Western Art: An Encounter between Poet and Art, National Museum of Western Art, Tokyo, 25 July 2000 - 29 October 2000, cat. no. 54
2008
Korekushon Tema Ten Kirameki no Kesshou: Gustave Moreau to Deshitachi, Ohara Museum of Art, 30 September 2008 - 30 November 2008
2014
Voices Calling from the Unusual: Hirano Keiichiro's Selection of Western Art Masterpieces, National Museum of Western Art, Tokyo, 8 April 2014 - 15 June 2014, cat. no. 19

Bibliography

1976
Mathieu, Pierre-Louis. Gustave Moreau, sa vie, son œuvre: Catalogue raisonné de l'œuvre achevé. Fribourg, 1976 (Trans. Takashina, Shuji; Oki, Yukiko. Gustave Moreau, sa vie, son œuvre. Tokyo, Sanseido,1980), no. 164, repr.
1983
Annual Bulletin of the National Museum of Western Art. No. 16 (1982), 1983, Change of Inventory Number. pp.36-37, repr.
1983
Takahashi, Akiya. Observations sur la Salomé à la prison de Gustave Moreau. Annual bulletin of the National Museum of Western Art. No. 16 (1982), 1983, pp. 39-48.
1983
Masterpieces of the National Museum of Western Art, Tokyo. Tokyo, The National Museum of Western Art, 1983 (Japanese, preface in Japanese and English), no. 73, repr.
1990
Catalogue of Painting Acquisitions: 1979-1989. Tokyo, The National Museum of Western Art, 1990, pp. 81-82, repr.
1990
The Old Matsukata Collection. Kobe City Museum, ed. Kobe, "Matsukata Korekushon Ten" Jikkoiinkai, 1990, cat. no. D-6.
2013
Masterpieces: The National Museum of Western Art, Tokyo. Tokyo, The Western Art Foundation, 2013 (Japanese, preface in Japanese and English), no. 100, col. repr.

Page top