更新日 2014.06.30 | 30 June 2014

展示中 常設展Permanent Collection

ギュスターヴ・モロー [パリ, 1826年 - パリ, 1898年]

牢獄のサロメ

制作年1873-76年頃
材質・技法・形状油彩、カンヴァス
寸法(cm)40 x 32
署名・年記右下に署名: Gustave Moreau; 裏面に題名と署名: Salomé-Gustave Moreau-
所蔵経緯松方コレクション
Standard ref.Mathieu 164
分類絵画
所蔵番号P.1959-0196

作品解説

ヨルダン川でイエスに洗礼を授けたヨハネは、ユダヤの王へロデが兄弟の妻へロデアを娶ったことを非難して牢に繋がれた。王は処刑をためらっていたが、王妃は納まらず、王の誕生日に連れ娘のサロメが舞を披露したのを機に、その褒美としてこの聖者の首を求めさせた。名高いこのヨハネ斬首の逸話は、19世紀になってサロメ自身にヨハネの首を求める動機があったと解釈され、サロメは男性を破滅へと導く世紀末のファム・ファタルの代表となっていく。モローもまた、このユダヤの王女自身に、聖なる者を打ち負かそうとする邪悪な女性の力を仮託した画家のひとりであり、そのサロメ像は、オスカー・ワイルドを始めとする世紀末の文学や美術に多大な影響をもたらした。 1870年頃、モローは洗礼者ヨハネの生涯に基づく複数の場面を連作として構想していたが、それはやがてサロメの舞踏と聖者の斬首という二つ独立した場面へと収斂していった。《牢獄のサロメ》は、そうしたヨハネ斬首のヴァリアントの一つである。空間を縦に仕切る中央の柱にもたれるようにしてサロメは立っている。うつむいたその視線の先には、これから首が載せられる筈の盆がある。柱の右手には、上へ昇る階段と刑具がレンブラント風の光の中に浮かび上がり、左奥では、今まさにヨハネの首が打ち落とされようとしている。全体の構図は、モローが1873年に友人の画家ウジェーヌ・フロマンタンの娘のために描いた《聖マルグリット》と酷似している。(出典: 国立西洋美術館名作選. 東京, 国立西洋美術館, 2006. cat. no. 93)

来歴

Brame, 1885; Berne-Bellecour; Esnault-Pelterie; Auc. Esnault-Pelterie, Hôtel Drouot, Paris, March 5, 1912, no. 46, repr.; 松方幸次郎氏購入; 1959年フランス政府より寄贈返還

展覧会歴

1984
モローと象徴主義の画家たち, 山梨県立美術館, 1984年9月9日-1984年10月14日, 神奈川県立近代美術館, 10月27日-12月2日; 三重県立美術館, 1985年1月4日-2月11日, cat. no. 64 (entry by MATHIEU, Pierre-Louis), repr.
1986
Gustave Moreau Symboliste, Kunsthaus, Zürich, 1986年3月14日-1986年5月25日, cat. no. 59, col. repr.
1992
アダムとイヴ:開館10周年記念展, 埼玉県立近代美術館, 1992年10月10日-1992年12月6日, cat. no. 2, col. repr.
1995
ギュスターヴ・モロー, 国立西洋美術館, 1995年3月21日-1995年5月14日, 京都国立近代美術館, 5月23日-7月9日, cat. no. 58, col. repr.
1996
東京国立近代美術館・国立西洋美術館所蔵作品による 交差するまなざし:ヨーロッパと近代日本の美術, 東京国立近代美術館, 1996年7月20日-1996年9月8日, cat. no. 79
1998
Gustave Moreau: 1826-1898, Galeries nationales du Grand Palais, Paris, 1998年9月29日-1999年1月4日, Art Institute of Chicago, 13 February-25 April; Metropolitan Museum of Art, 24 May-22 August
2000
西美をうたう:短歌と美術が出会うとき, 国立西洋美術館, 2000年7月25日-2000年10月29日, cat. no. 54
2008
コレクションテーマ展24 きらめきの結晶―ギュスターヴ・モローと弟子たち, 大原美術館, 2008年9月30日-2008年11月30日
2014
非日常からの呼び声:平野啓一郎が選ぶ西洋美術の名品, 国立西洋美術館, 2014年4月8日-2014年6月15日, cat. no. 19

文献歴

1976
Mathieu, Pierre-Louis. Gustave Moreau, sa vie, son œuvre: Catalogue raisonné de l'œuvre achevé. Fribourg, 1976 (マチュー、ピエール=ルイ. ギュスターヴ・モロー、その芸術と生涯:全完成作品解説カタログ. 高階秀爾; 隠岐由紀子訳. 東京, 三省堂, 1980), no. 164, repr.
1983
国立西洋美術館年報. No. 16 (1982), 1983, 所蔵作品番号の変更. pp. 36-37, repr.
1983
高橋明也. 国立西洋美術館所蔵ギュスターヴ・モロー作《牢獄のサロメ》について. 国立西洋美術館年報. No. 16 (1982), 1983, pp. 39-48.
1983
国立西洋美術館名作選. 東京, 国立西洋美術館, 1983, no. 73, repr.
1990
国立西洋美術館新収蔵絵画目録: 昭和54年-平成元年. 東京, 国立西洋美術館, 1990, pp. 81-82, repr.
2013
国立西洋美術館名作選. 東京, 西洋美術振興財団, 2013, no. 100, col. repr.

Page top

Gustave Moreau [Paris, 1826 - Paris, 1898]

Salome at the Prison

Datec. 1873-76
Materials/Techniquesoil on canvas
Size (cm)40 x 32
InscriptionsSigned lower right: Gustave Moreau; Title and signature on the back of the canvas: Salomé-Gustave Moreau-
Credit LineMatsukata Collection
Standard ref.Mathieu 164
CategoryPaintings
Collection NumberP.1959-0196

When John the Baptist criticized the marriage of King Herod of Judea to Herodias, the wife of his own brother, he was jailed. Herod vacillated about executing him, but the queen was adamant, and used the occasion of the king's birthday to further her plans. She had her daughter Salome dance at the king's birthday party, and ask as a favor for the head of the beautiful youth, John the Baptist. In the 19th century, the famous tale of the head of John the Baptist came to be interpreted differently, with Salome herself seeking his head, and thus Salome was transformed into the archetypal fin-de-siècle femme fatale who leads men to their downfall. Moreau was a painter who accorded Salome herself with the evil female power to destroy the saint, and Moreau's images of Salome exerted major influence on the arts and literature of the fin-de-siècle period, including the works of Oscar Wilde. Around 1870 Moreau contemplated creating a series of works relating to the life of John the Baptist, which resulted in two scenes, Salome dancing and the saint's severed head. This painting, Salome at the Prison, is a variant of the severed head scenes. Salome stands in front of the pillar that vertically divides this composition. Her head is bowed, her gaze focused on the tray at her feet, soon to bear the head of John the Baptist. A stairwell and prison equipment can be seen next to the pillar, bathed in a Rembrandtesque light, while to left rear can be seen the instant of John's beheading. Overall the composition is reminiscent of St Margaret, a painting created in 1873 for the daughter of Moreau's painter friend, Eugène Fromentin. (Source: Masterpieces of the National Museum of Western Art, Tokyo, 2009, cat. no. 93)

Provenance

Brame, 1885; Berne-Bellecour; Esnault-Pelterie; Auc. Esnault-Pelterie, Hôtel Drouot, Paris, March 5, 1912, no. 46, repr.; Kojiro Matsukata; Sequestered by the French Government, 1944; Returned to Japan, 1959.

Exhibition History

1984
Gustave Moreau et Symbolisme, Yamanashi Prefectural Museum of Art, 9 September 1984 - 14 October 1984, The Museum of Modern Art, Kamakura, 27 October-2 December; Mie Prefectural Art Museum, 4 January-11 February 1985, cat. no. 64 (entry by MATHIEU, Pierre-Louis), repr.
1986
Gustave Moreau Symboliste, Kunsthaus, Zürich, 14 March 1986 - 25 May 1986, cat. no. 59, col. repr.
1992
Adam & Eve, The Museum of Modern Art, Saitama, 10 October 1992 - 6 December 1992, cat. no. 2, col. repr.
1995
Gustave Moreau, National Museum of Western Art, Tokyo, 21 March 1995 - 14 May 1995, The National Museum of Modern Art, Kyoto, 23 May-9 July, cat. no. 58, col. repr.
1996
The Crossing Visions: European and Modern Japanese Art from the Collections of The National Museum of Western Art & The National Museum of Modern Art, Tokyo, National Museum of Modern Art, Tokyo, 20 July 1996 - 8 September 1996, cat. no. 79
1998
Gustave Moreau: 1826-1898, Galeries nationales du Grand Palais, Paris, 29 September 1998 - 4 January 1999, Art Institute of Chicago, 13 February-25 April; Metropolitan Museum of Art, 24 May-22 August
2000
Tanka at the National Museum of Western Art: An Encounter between Poet and Art, National Museum of Western Art, Tokyo, 25 July 2000 - 29 October 2000, cat. no. 54
2008
Korekushon Tema Ten Kirameki no Kesshou: Gustave Moreau to Deshitachi, Ohara Museum of Art, 30 September 2008 - 30 November 2008
2014
Voices Calling from the Unusual: Hirano Keiichiro's Selection of Western Art Masterpieces, National Museum of Western Art, Tokyo, 8 April 2014 - 15 June 2014, cat. no. 19

Bibliography

1976
Mathieu, Pierre-Louis. Gustave Moreau, sa vie, son œuvre: Catalogue raisonné de l'œuvre achevé. Fribourg, 1976 (Trans. Takashina, Shuji; Oki, Yukiko. Gustave Moreau, sa vie, son œuvre. Tokyo, Sanseido,1980), no. 164, repr.
1983
Annual Bulletin of the National Museum of Western Art. No. 16 (1982), 1983, Change of Inventory Number. pp.36-37, repr.
1983
Takahashi, Akiya. Observations sur la Salomé à la prison de Gustave Moreau. Annual bulletin of the National Museum of Western Art. No. 16 (1982), 1983, pp. 39-48.
1983
Masterpieces of the National Museum of Western Art, Tokyo. Tokyo, The National Museum of Western Art, 1983 (Japanese, preface in Japanese and English), no. 73, repr.
1990
Catalogue of Painting Acquisitions: 1979-1989. Tokyo, The National Museum of Western Art, 1990, pp. 81-82, repr.
2013
Masterpieces: The National Museum of Western Art, Tokyo. Tokyo, The Western Art Foundation, 2013 (Japanese, preface in Japanese and English), no. 100, col. repr.

Page top