更新日 2016.05.26 | 26 May 2016

展示中 常設展Permanent Collection

クロード・モネ [パリ, 1840年 - ジヴェルニー, 1926年]

睡蓮

制作年1916年
材質・技法・形状油彩、カンヴァス
寸法(cm)200.5 x 201
署名・年記左下に署名、年記: Claude Monet 1916
所蔵経緯松方コレクション
Standard ref.Wildenstein 1800
分類絵画
所蔵番号P.1959-0151
睡蓮 Water Lilies

作品解説

1883年以来、パリから数十キロ程セーヌ河を下った小村ジヴェルニーで制作していたモネは、1893年、新たに屋敷の前の土地を購入し、やがてそこに日本風の庭園を造成する。敷地内を流れる小川を利用して、睡蓮を浮かべた大きな池が掘られ、太鼓橋が架けられ、岸辺には柳や灌木が植えられた。外界とは隔絶されたこの水の世界に隠遁しながら、モネは、「睡蓮」の連作に没頭していく。庭の隅にガラス張りの大きなアトリエを建て、自由に移動できるように車をつけたイーゼルを立てて、朝から夕方まで、時とともに移り変わる池の様子、水面の反映と鮮やかな花の美しさを捉えようと試みたのである。連作中には、岸の柳や太鼓橋、夕暮の空などを配したものもあるが、彼は、最後には池のみにその関心を集中した。この作品も画面は完全に上から下まで水面だけで覆われ、そのため見る者は、あたかも池の中に立っているかのような強い感動を受ける。花や水を表わす筆触や色彩は、初期の印象主義的な手法とはかなり異なり、時には表現主義的ともいえる厳しさで、池の水面の神秘なまでの美しさを捉えている。本作品もまた、このようなモネ晩年の「睡蓮」に属すが、その中でも最も優れたものの一つといえよう。(出典: 国立西洋美術館名作選. 東京, 国立西洋美術館, 2006. cat. no. 78)

来歴

1922年松方幸次郎氏が作家より購入; 1944年フランス政府が接収; 1959年フランス政府より寄贈返還.

展覧会歴

1924
Exposition Claude Monet, organisée au bénéfice des Victimes de la Catastrophe du Japon, Galeries Georges Petit, Paris, 1924年1月4日-1924年1月18日, cat. no. 19
1958
Paysages de France, Musée de Rouen, 1958年-1958年, cat. no. 138
1960
松方コレクション名作選抜展, 国立西洋美術館, 1960年5月14日-1960年7月10日, cat. no. 79, repr.
1962
[巡回展] 国立西洋美術館所蔵 松方コレクション展, 白鶴美術館, 神戸, 1962年10月20日-1962年11月5日, P-209
1962
[巡回展] 国立西洋美術館所蔵 松方コレクション展, 愛知県文化会館美術館, 名古屋, 1962年11月17日-1962年12月9日, cat. no. 37 (当館記録による)
1982
モネ展, 国立西洋美術館, 1982年10月9日-1982年11月28日, cat. no. 55
2000
西美をうたう:短歌と美術が出会うとき, 国立西洋美術館, 2000年7月25日-2000年10月29日, cat. no. 43
2013
モネ、風景をみる眼:19世紀フランス風景画の革新, 国立西洋美術館, 2013年12月7日-2014年3月9日, cat. no. 76, col. repr.

文献歴

1948
Reuterswärd, Oscar. Monet. Stockholm, 1948, p. 265, repr.
1955
松方コレクション. 東京, 朝日新聞社, 1955, no. 17, col. repr.
1959
図説世界文化史大系. 第10巻, 東京, 角川書店, 1959, p. 225, pl. 22, repr.
1959
みづゑ. no. 656, 1959. 12, p. 23. repr.
1959
みづゑ. no. 651, 増刊号, 1959. 7, repr.
1959
伊藤 廉. 松方コレクションより モネの「睡蓮」. みづゑ. no. 649, 1959. 6, pp. 75, 77, col. repr.
1961
国立西洋美術館総目録. 東京, 国立西洋美術館, 1961, P-209.
1961
富永惣一. [図版解説]. 世界美術全集. 第36巻, 東京, 角川書店, 1961, p. 240, pl. 5, col. repr. (detail)
1968
国立西洋美術館年報. No. 2, 1968, pp. 22-23, no. 37, repr.
1971
国立西洋美術館名作選. 東京, 国立西洋美術館, 1971, no. 56, col. repr.
1972
Rouart, D.; Rey, J. D.; Maillard, Robert. Monet: Nymphéas. Paris, 1972, pp. 65, repr., 116.
1973
田中英道. モネと日本浮世絵. 国立西洋美術館年報. No. 6 (1971), 1973, pp. 33-43.
1975
国立西洋美術館名作選. 東京, 国立西洋美術館, 1975, no. 40, col. repr.
1978
国立西洋美術館名作選. 東京, 国立西洋美術館, 1978, no. 47, col. repr.
1979
国立西洋美術館総目録: 絵画篇. 東京, 国立西洋美術館, 1979, no. 191, repr.
1985
Wildenstein, Daniel. Claude Monet, biographie et catalogue raisonné. tome 4, Lausanne/ Paris, 1985, pp. 256-257, repr., 417 (lettre no. 2545); tome 5, 1991, pp. 53, 215 (lettre no. 3061).
1990
神戸市立博物館編. 松方コレクション西洋美術総目録. 神戸, 「松方コレクション展」実行委員会, 1990, cat. no. 1067.
1994
Levine, Steven Z. Monet, Narcissus, and Self-reflection: The Modernist Myth of the Self. Chicago, 1994, p. 263, fig. 114.
1995
Tucker, Paul, Hayes. Claude Monet: Life and Art. New Haven/ London, 1995, pp. 203-204, repr.
1996
Wildenstein, Daniel. Monet: Catalogue raisonné. vol. 4, Cologne, Taschen, 1996, pp. 849-850, cat. no. 1800, repr. color.
2013
国立西洋美術館名作選. 東京, 西洋美術振興財団, 2013, no. 89, col. repr.

Page top

Claude Monet [Paris, 1840 - Giverny, 1926]

Water Lilies

Date1916
Materials/Techniquesoil on canvas
Size (cm)200.5 x 201
InscriptionsSigned and dated lower left: Claude Monet 1916
Credit LineMatsukata Collection
CategoryPaintings
Collection NumberP.1959-0151
Water Lilies

Monet began work in 1883 in the small village of Giverny down stream on the Seine from Paris. Then in 1893 he bought the land in front of his home and built a Japanese style garden in the space. Monet used a small stream that ran through his property to build a huge pond which he filled with water lilies and crossed with a humpbacked bridge. He lined the banks with willows and shrubbery and retired to this watery realm isolated from the outside world to create his final series, "The Water Lilies". He built a glasswalled studio on the side of the garden and set up a wheeled easel that he could freely roll around the room. There he created painting after painting of the changing images of the pond, its water lilies and the reflecting light at all hours of morning, day and evening. In different works of the series he included images of the willows on the shore, the humpback bridge and the evening sky. But he finally concentrated solely on the pond itself. He filled the entire surface of the work with an image of the pond, giving the viewer the strong impression of standing in the center of the pond. The brushstrokes and pigments depicting flowers and water differ considerably from early Impressionist techniques; at times they reach the passionate intensity of Expressionism in their evocation of the beauty of the water's surface. This work is one of the finest of these late "Water Lilies" paintings. (Source: Masterpieces of the National Museum of Western Art, Tokyo, 2009, cat. no.78)

Provenance

Purchased from Monet by Kojiro Matsukata, in 1922; Sequestered by the French Government, 1944; Returned to Japan, 1959.

Exhibition History

1924
Exposition Claude Monet, organisée au bénéfice des Victimes de la Catastrophe du Japon, Galeries Georges Petit, Paris, 4 January 1924 - 18 January 1924, cat. no. 19
1958
Paysages de France, Musée de Rouen, 1958 - 1958, cat. no. 138
1960
The Masterpieces of the Ex-Matsukata Collection, National Museum of Western Art, Tokyo, 14 May 1960 - 10 July 1960, cat. no. 79, repr.
1962
[Tour Exhibition] The Matsukata Collection of the National Museum of Western Art, The Hakutsuru Museum, Kobe, 20 October 1962 - 5 November 1962, P-209
1962
[Tour Exhibition] The Matsukata Collection of the National Museum of Western Art, The Art Gallery of Aichi Prefecture, Nagoya, 17 November 1962 - 9 December 1962, cat. no. 37 (当館記録による)
1982
Monet, National Museum of Western Art, Tokyo, 9 October 1982 - 28 November 1982, cat. no. 55
2000
Tanka at the National Museum of Western Art: An Encounter between Poet and Art, National Museum of Western Art, Tokyo, 25 July 2000 - 29 October 2000, cat. no. 43
2013
Monet, An Eye for Landscapes: Innovation in 19th Century French Landscape Paintings, The National Museum of Western Art, Tokyo, 7 December 2013 - 9 March 2014, cat. no. 76, col. repr.

Bibliography

1948
Reuterswärd, Oscar. Monet. Stockholm, 1948, p. 265, repr.
1955
La Collection Matsukata, Tokyo, Asahi- Shimbun, 1955 (Japanese), no. 17, col. repr.
1959
Zusetsu Sekai Bunkashi Taikei. vol. 10, Tokyo, Kadokawa Shoten, 1959, p. 225, pl. 22, repr.
1959
Mizue: a monthly review of the fine arts. no. 656, December 1959 (in Japanese), p. 23. repr.
1959
Mizue: a monthly review of the fine arts. no. 651, Special Number, July 1959 (in Japanese), repr.
1959
Ito, R. Monet's "Water Lilies" in the Matsukata Collection. Mizue: a monthly review of the fine arts. no. 649, June 1959 (in Japanese) , pp. 75, 77, col. repr.
1961
Catalogue du Musée National d'Art Occidental, Tokyo. Tokyo, The National Museum of Western Art, 1961 (Préface and Catalogue Général in Japanese and French), P-209.
1961
Tominaga, Soichi. Inshouha no Gaka tachi. Sekai Bijyutsu Zenshu. vol. 36, Tokyo, Kadokawa Shoten, 1961, p. 240, pl. 5, col. repr. (detail).
1968
Annual bulletin of the National Museum of Western Art. No. 2, 1968, pp. 22-23, no. 37, repr.
1971
Les cent chefs-d'œuvre du Musée National d'Art Occidental. Tokyo, The National Museum of Western Art, 1971 (Japanese), no. 56, col. repr.
1972
Rouart, D.; Rey, J. D.; Maillard, Robert. Monet: Nymphéas. Paris, 1972, pp. 65, repr., 116.
1973
Tanaka, Hidemichi. L'inspiration artistique de Nymphéas de Monet. Bulletin Annuel du Musée National d’Art Occidental. No.6 (1971), 1973, pp. 33-43.
1975
Les cent chefs-d'œuvre du Musée National d'Art Occidental. Tokyo, The National Museum of Western Art, 1975 (Japanese), no. 40, col. repr.
1978
Masterpieces of the National Museum of Western Art, Tokyo. Tokyo, The National Museum of Western Art, 1978 (Japanese, preface in Japanese and English), no. 47, col. repr.
1979
The National Museum of Western Art, Tokyo: Catalogue of Paintings. Tokyo, The National Museum of Western Art, 1979, no. 191, repr.
1985
Wildenstein, Daniel. Claude Monet, biographie et catalogue raisonné. tome 4, Lausanne/ Paris, 1985, pp. 256-257, repr., 417 (lettre no. 2545); tome 5, 1991, pp. 53, 215 (lettre no. 3061).
1990
The Old Matsukata Collection. Kobe City Museum, ed. Kobe, "Matsukata Korekushon Ten" Jikkoiinkai, 1990, cat. no. 1067.
1994
Levine, Steven Z. Monet, Narcissus, and Self-reflection: The Modernist Myth of the Self. Chicago, 1994, p. 263, fig. 114.
1995
Tucker, Paul, Hayes. Claude Monet: Life and Art. New Haven/ London, 1995, pp. 203-204, repr.
1996
Wildenstein, Daniel. Monet: Catalogue raisonné. vol. 4, Cologne, Taschen, 1996, pp. 849-850, cat. no. 1800, repr. color.
2013
Masterpieces: The National Museum of Western Art, Tokyo. Tokyo, The Western Art Foundation, 2013 (Japanese, preface in Japanese and English), no. 89, col. repr.

Page top