国立西洋美術館 The National Museum of Western Art

更新日 2025.04.09 | 09 April 2025

展示中 常設展 | Permanent collection

  • 共有
    ×
    • twitter
    • facebook
    • line
    • コピー
  • 拡大
  • ズーム
  • 印刷

展示中

常設展

クロード・モネ

パリ, 1840年 - ジヴェルニー, 1926年

Claude Monet

Paris, 1840 - Giverny, 1926

並木道(サン=シメオン農場の道) Walk (Road of the Farm Saint-Siméon)

制作年 1864年
材質・技法・形状 油彩、カンヴァス
寸法(cm) 81.6 x 46.4
署名・年記 左下に署名: Monet
所蔵経緯 松方コレクション
Standard ref. Wildenstein 29; M772
分類 絵画
所蔵番号 P.1959-0147

1864年の夏から秋にかけてモネは、ブーダン、ヨンキント、バジールらと共にノルマンディー地方のオンフルールで制作した。現存する数少ない初期作品の一つであるこの《並木道》は、その際に、オンフルールとトルーヴィルとを結ぶ街道筋にあるサン=シメオン農場の付近を描いたものである。画面左手奥には、農場の建物が見える。暗く沈んだ茶色、緑、青などで賦彩され、落ち着いた雰囲気をもつ画面には、17世紀オランダ風景画や、バルビゾン派の画家たちから受けた影響が看取される。更に、木立の黒々としたシルエット、道の上に戯れる光の筆触の粘っこさなどには、クールベやディアズと同質のマティエールを見出すことができよう。この作品は、モネの画友であったフレデリック・バジール(1841-1870)の作品、《フュルスタンべール街のアトリエ》(1866年、オルセ美術館)の中に描き込まれており、最終的にはバジールのアトリエで完成されたことが想像される。また、モネは何度かこの同じモティーフを描いたと思われ、全く同構図のレプリカが1点と横長構図の異作1点の存在が知られている。(出典: 国立西洋美術館名作選. 東京, 国立西洋美術館, 2006. cat. no. 70)

来歴

[?] Galerie Durand-Ruel, Paris [label on the reverse]; purchased by Kojiro Matsukata, Kobe, ca. June 1922 (Fr. 12,000); 1944年フランス政府が接収; 1959年フランス政府より寄贈返還.

展覧会歴

1924
Exposition Claude Monet, organisée au bénéfice des Victimes de la Catastrophe du Japon, Galeries Georges Petit, Paris, 1924年1月4日-1924年1月18日, cat. no. 29
1925
Die führenden Meister der französischen Kunst im 19. Jahrhundert, Sezession, Wien, 1925年0月0日-1925年0月0日, cat. no. 35
1949
Landscape in French art, Royal Academy of Arts, London, 1949年0月0日-1950年0月0日, cat. no. 243
1952
Monet, Kunsthaus, Zürich, 1952年0月0日-1952年0月0日, cat. no. 5
1952
Monet, Dienst voor Schone Kunsten, Den Haag, 1952年0月0日-1952年0月0日, cat. no. 76
1956
French painting in the 19th century, Moscow, 1956年0月0日-1956年0月0日
1978
Frederic Bazille and early impressionism, The Art Institute of Chicago, Chicago, 1978年0月0日-1978年0月0日, cat. no. 70, repr.
1982
モネ展, 国立西洋美術館, 1982年10月9日-1982年11月28日, cat. no. 1
1991
The Rise of Landscape Painting in France: Corot to Monet, The Currier Gallery of Art, Manchester, 1991年1月29日-1991年4月28日, IBM Gallery of Science and Art, New York, 30 July-28 September 1991; Dallas Museum of Art, Dallas, 10 November 1991-5January 1992, cat. no. 93, col. repr.
1994
モネ展, ひろしま美術館, 1994年6月18日-1994年7月31日, cat. no. 2
1997
素材と表現:国立西洋美術館所蔵作品を中心に, 国立国際美術館, 吹田, 1997年4月17日-1997年6月22日, cat. no, 25
2004
日本とパリ:印象派、ポスト印象派、近代, ホノルル美術館, 2004年4月8日-2004年6月6日, cat. no. 9
2009
La Sombra, Museo Thyssen-Bornemisza, Madrid, 2009年2月10日-2009年5月17日, cat. no. 55, col. repr.
2013
モネ、風景をみる眼:19世紀フランス風景画の革新, ポーラ美術館, 2013年7月13日-2013年11月24日, 国立西洋美術館, 2013年12月7日–2014年3月9日, cat. no. 1, col. repr.
2015
ノルマンディー展:近代風景画のはじまり:日仏文化協力90周年記念, ひろしま美術館, 広島, 2015年2月28日-2015年4月12日, cat. no. 32, col. repr.
2016
Frédéric Bazille (1841-1870) and the Birth of Impressionism, Musée Fabre, Montpellier, 2016年6月25日-2016年10月16日, Musée d'Orsay, Paris, 15 November-5 March 2017, National Gallery of Art, Washington D.C., 9 April-9 July, cat. no. 112, col. repr.
2019
松方コレクション展:国立西洋美術館開館60周年記念, 国立西洋美術館, 2019年6月11日-2019年9月23日, cat. no. 95, col. repr.
2022
Renoir—Monet—Gauguin: Images of a Floating World: the Collections of Kōjirō Matsukata and Karl Ernst Osthaus, Museum Folkwang, 2022年2月6日-2022年5月15日

文献歴

1955
松方コレクション. 東京, 朝日新聞社, 1955, no, 54, repr.
1961
国立西洋美術館総目録. 東京, 国立西洋美術館, 1961, P-205.
1968
国立西洋美術館年報. No. 2 (1967), 1968, 中山公男序; 黒江光彦カタログ. 日本所在のクロード・モネの作品., p. 4, no. 1, repr.
1971
国立西洋美術館名作選. 東京, 国立西洋美術館, 1971, no. 47, repr.
1974
Wildenstein, D. Claude Monet, biographie et catalogue raisonné. tome 1, Lausanne/ Paris, 1974, p. 132, no. 29, repr.; tome 5, 1991, pp. 21, 215 (lettre no. 3061).
1975
国立西洋美術館名作選. 東京, 国立西洋美術館, 1975, no. 30, repr.
1978
国立西洋美術館名作選. 東京, 国立西洋美術館, 1978, no. 38, repr.
1979
国立西洋美術館総目録: 絵画篇. 東京, 国立西洋美術館, 1979, no. 187, repr.
1990
神戸市立博物館編. 松方コレクション西洋美術総目録. 神戸, 「松方コレクション展」実行委員会, 1990, cat. no. 1063.
1991
The Rise of Landscape Painting in France: Corot to Monet (exh. cat.). Champa, Kermit Swiler; Wissman, Fronia E.; Johnson, Deborah J. Manchester, N.H., Currier Gallery of Art, 1991, pp. 196, 229, cat. no. 93, col. repr.
1994
モネ展 (exh. cat.). 石橋財団ブリヂストン美術館; 名古屋市美術館編. 名古屋, 中日新聞社, 1994, pp. 90-91, cat. no. 2, col. repr.
1996
Wildenstein, Daniel. Monet: Catalogue raisonné. vol. 2, Cologne, Taschen, 1996, p. 20, cat. no. 29, repr. color.
2004
Japan & Paris: Impressionism, Post Impressionism, and the Modern Era (exh.cat.). Guth, Christine; Volk, Alicia; Yamanashi, Emiko; Entwistle, Redmond, Honolulu, Honolulu Academy of Arts, 2004, pp. 78-79, cat. no. 9, col. repr.
2006
国立西洋美術館名作選. 東京, 国立西洋美術館; 東京, 西洋美術振興財団, 2006, no. 70, col. repr.
2009
Masterpieces of The National Museum of Western Art, Tokyo. Tokyo, The National Museum of Western Art; Tokyo, The Western Art Foundation, 2009, no. 70, col. repr.
2009
La sombra. Museo Thyssen-Bornemisza; Fundación Caja Madrid, eds. Madrid, Museo Thyssen-Bornemisza, 2009, cat. no. 55, col. repr.
2013
モネ、風景をみる眼: 19世紀フランス風景画の革新(exh. cat.). 東京, TBSテレビ, c2013, cat. no. 1, col. repr.
2014
ノルマンディー展 近代風景画のはじまり:日仏文化協力90周年記念. [東京],「ノルマンディー展近代風景画のはじまり」カタログ委員会, c2014, cat. no. 32, col. repr.
2016
Frédéric Bazille (1841-1870) and the Birth of Impressionism (exh. cat.). Hilaire, Michel; Perrin, Paul, eds. Paris, Flammarion, 2016, pp. 52, 56, 276, cat. no. 112, col. repr.
2018
松方コレクション:西洋美術全作品. 川口雅子; 陳岡めぐみ編. 第1巻 絵画, 東京, 国立西洋美術館, 2018, cat. no. 772, col. repr.
2019
松方コレクション展:国立西洋美術館開館60周年記念 (exh. cat.). 陳岡めぐみ責任編集. 東京, 国立西洋美術館; 読売新聞東京本社; NHK; NHKプロモーション, 2019, pp. 180, 183, 365, cat. no. 95, col. repr.
2022
Renoir—Monet—Gauguin: Images of a Floating World: the Collections of Kōjirō Matsukata and Karl Ernst Osthaus (exh.cat.). Engel, Nadine; Herlemann, Rebecca, eds. Berlin, Hatje Cantz, [2022], pp. 275, 366, col. repr.

Page top

On Display

Permanent collection

Claude Monet

Paris, 1840 - Giverny, 1926

Walk (Road of the Farm Saint-Siméon)

Date 1864
Materials and Techniques oil on canvas
Size(cm) 81.6 x 46.4
Inscriptions Signed lower left: Monet
Credit Line Matsukata Collection
Standard ref. Wildenstein 29; M772
Category Paintings
Collection Number P.1959-0147

Monet created this work during his stay from the summer to the fall of 1864 in Honfleur in Normandy with Boudin, Jongkind and Bazille. This work is one of the few extant examples of his early work and was created along the farm road that connects Honfleur with Trouville. Farm buildings appear in the distance on the left of the composition. With its subdued tone and dark brown, green and blue coloration, the composition of the 17th-century Dutch landscapes and the works of the Barbizon school artists. The black silhouettes of the trees and the sparkle of light in the viscous brush work on the road indicate a material sensibility like that of Courbet and Diaz. This work was painted in the work of Monet's painter friend Frédéric Bazille, Studio in Furstenberg Street (1866, Musée d'Orsay, Paris), and Monet may have finished the work in Bazille's studio. Monet painted this same motif many times, and two other versions, one that completely reproduces this composition and another work of the same subject in a horizontal composition, are known. (Source: Masterpieces of the National Museum of Western Art, Tokyo, 2009, cat. no.70)

Provenance

[?] Galerie Durand-Ruel, Paris [label on the reverse]; purchased by Kojiro Matsukata, Kobe, ca. June 1922 (Fr. 12,000) [see letter from Léonce Bénédite to Suzuki & Co., dated 15 June 1922, in the Bibliothèque centrale des musées nationaux, Paris (copy in NMWA curatorial file)]; sequestered by French government, 1944; vested in French government under San Francisco Peace Treaty, 1952; transferred from French to Japanese government, 23 January 1959; entered into NMWA, April 1959.

Exhibition History

1924
Exposition Claude Monet, organisée au bénéfice des Victimes de la Catastrophe du Japon, Galeries Georges Petit, Paris, 4 January 1924 - 18 January 1924, cat. no. 29
1925
Die führenden Meister der französischen Kunst im 19. Jahrhundert, Sezession, Wien, 0  1925 - 0  1925, cat. no. 35
1949
Landscape in French art, Royal Academy of Arts, London, 0  1949 - 0  1950, cat. no. 243
1952
Monet, Kunsthaus, Zürich, 0  1952 - 0  1952, cat. no. 5
1952
Monet, Dienst voor Schone Kunsten, Den Haag, 0  1952 - 0  1952, cat. no. 76
1956
French painting in the 19th century, Moscow, 0  1956 - 0  1956
1978
Frederic Bazille and early impressionism, The Art Institute of Chicago, Chicago, 0  1978 - 0  1978, cat. no. 70, repr.
1982
Monet, National Museum of Western Art, Tokyo, 9 October 1982 - 28 November 1982, cat. no. 1
1991
The Rise of Landscape Painting in France: Corot to Monet, The Currier Gallery of Art, Manchester, 29 January 1991 - 28 April 1991, IBM Gallery of Science and Art, New York, 30 July-28 September 1991; Dallas Museum of Art, Dallas, 10 November 1991-5January 1992, cat. no. 93, col. repr.
1994
Monet: A Retrospective, Hiroshima Museum of Art, 18 June 1994 - 31 July 1994, cat. no. 2
1997
Expressiveness of Materials, National Museum of Art, Osaka, 17 April 1997 - 22 June 1997, cat. no, 25
2004
Japan and Paris: Impressionism, Post Impressionism, and the Modern Era, Honolulu Academy of Arts, 8 April 2004 - 6 June 2004, cat. no. 9
2009
La Sombra, Museo Thyssen-Bornemisza, Madrid, 10 February 2009 - 17 May 2009, cat. no. 55, col. repr.
2013
Monet, An Eye for Landscapes: Innovation in 19th Century French Landscape Paintings, Pola Museum of Art, 13 July 2013 - 24 November 2013, The National Museum of Western Art, Tokyo, 7 December 2013–9 March 2014, cat. no. 1, col. repr.
2015
L'estuaire de la Seine: L'invention d'un paysage, Hiroshima Museum of Art, Hiroshima, 28 February 2015 - 12 April 2015, cat. no. 32, col. repr.
2016
Frédéric Bazille (1841-1870) and the Birth of Impressionism, Musée Fabre, Montpellier, 25 June 2016 - 16 October 2016, Musée d'Orsay, Paris, 15 November-5 March 2017, National Gallery of Art, Washington D.C., 9 April-9 July, cat. no. 112, col. repr.
2019
The Matsukata Collection: A One-Hundred-Year Odyssey: Upon the 60th Anniversary of the NMWA, The National Museum of Western Art, Tokyo, 11 June 2019 - 23 September 2019, cat. no. 95, col. repr.
2022
Renoir—Monet—Gauguin: Images of a Floating World: the Collections of Kōjirō Matsukata and Karl Ernst Osthaus, Museum Folkwang, 6 February 2022 - 15 May 2022

Bibliography

1955
La Collection Matsukata, Tokyo, Asahi- Shimbun, 1955 (Japanese), no, 54, repr.
1961
Catalogue du Musée National d'Art Occidental, Tokyo. Tokyo, The National Museum of Western Art, 1961 (Préface and Catalogue Général in Japanese and French), P-205.
1968
Annual bulletin of the National Museum of Western Art. No. 2 (1967), 1968, Nakayama, Kimio, preface; Kuroe, Mitsuhiko, catalogue. Claude Monet dans les collections japonais., p. 4, no. 1, repr.
1971
Les cent chefs-d'œuvre du Musée National d'Art Occidental. Tokyo, The National Museum of Western Art, 1971 (Japanese), no. 47, repr.
1974
Wildenstein, D. Claude Monet, biographie et catalogue raisonné. tome 1, Lausanne/ Paris, 1974, p. 132, no. 29, repr.; tome 5, 1991, pp. 21, 215 (lettre no. 3061).
1975
Les cent chefs-d'œuvre du Musée National d'Art Occidental. Tokyo, The National Museum of Western Art, 1975 (Japanese), no. 30, repr.
1978
Masterpieces of the National Museum of Western Art, Tokyo. Tokyo, The National Museum of Western Art, 1978 (Japanese, preface in Japanese and English), no. 38, repr.
1979
The National Museum of Western Art, Tokyo: Catalogue of Paintings. Tokyo, The National Museum of Western Art, 1979, no. 187, repr.
1990
The Old Matsukata Collection. Kobe City Museum, ed. Kobe, "Matsukata Korekushon Ten" Jikkoiinkai, 1990, cat. no. 1063.
1991
The Rise of Landscape Painting in France: Corot to Monet (exh. cat.). Champa, Kermit Swiler; Wissman, Fronia E.; Johnson, Deborah J. Manchester, N.H., Currier Gallery of Art, 1991, pp. 196, 229, cat. no. 93, col. repr.
1994
Monet: A Retrospective (exh. cat.). Bridgestone Museum of art, Ishibashi Foundation; Nagoya City Art Museum, eds. Nagoya, The Chunichi Shimbun, 1994, pp. 90-91, cat. no. 2, col. repr.
1996
Wildenstein, Daniel. Monet: Catalogue raisonné. vol. 2, Cologne, Taschen, 1996, p. 20, cat. no. 29, repr. color.
2004
Japan & Paris: Impressionism, Post Impressionism, and the Modern Era (exh.cat.). Guth, Christine; Volk, Alicia; Yamanashi, Emiko; Entwistle, Redmond, Honolulu, Honolulu Academy of Arts, 2004, pp. 78-79, cat. no. 9, col. repr.
2006
Masterpieces of The National Museum of Western Art, Tokyo. Tokyo, The National Museum of Western Art; Tokyo, The Western Art Foundation, 2006 (Japanese, preface in Japanese and English), no. 70, col. repr.
2009
Masterpieces of The National Museum of Western Art, Tokyo. Tokyo, The National Museum of Western Art; Tokyo, The Western Art Foundation, 2009, no. 70, col. repr.
2009
La sombra. Museo Thyssen-Bornemisza; Fundación Caja Madrid, eds. Madrid, Museo Thyssen-Bornemisza, 2009, cat. no. 55, col. repr.
2013
MONET, An Eye For Landscapes: Innovation in 19th Century French Landscape Paintings(exh. cat.). Tokyo, TBS, c2013, cat. no. 1, col. repr.
2014
L’estuaire de la Seine: L’invention d’un paysage(exh. cat.). [Tokyo], Comité d’organisation de l’exposition 2014, c2014, cat. no. 32, col. repr.
2016
Frédéric Bazille (1841-1870) and the Birth of Impressionism (exh. cat.). Hilaire, Michel; Perrin, Paul, eds. Paris, Flammarion, 2016, pp. 52, 56, 276, cat. no. 112, col. repr.
2018
The Matsukata Collection: Complete Catalogue of the European Art. Kawaguchi, Masako; Jingaoka, Megumi, eds. vol. 1: Paintings, Tokyo, The National Museum of Western Art, Tokyo, 2018, cat. no. 772, col. repr.
2019
The Matsukata Collection: A One-Hundred-Year Odyssey (exh. cat.). Jingaoka, Megumi, ed. Tokyo, The National Museum of the Western Art, Tokyo; Yomiuri Shimbun; NHK; NHK Promotions, 2019, pp. 180, 183, 365, cat. no. 95, col. repr.
2022
Renoir—Monet—Gauguin: Images of a Floating World: the Collections of Kōjirō Matsukata and Karl Ernst Osthaus (exh.cat.). Engel, Nadine; Herlemann, Rebecca, eds. Berlin, Hatje Cantz, [2022], pp. 275, 366, col. repr.

Page top

パーマリンク:https://collection.nmwa.go.jp/P.1959-0147.html

©2022 独立行政法人国立美術館国立西洋美術館

©2022 The National Museum of Western Art, Independent Administrative Institution National Museum of Art