更新日 2024.05.16 | 16 May 2024
現在は展示していません

現在は展示していません。
Henri Lebasque
1865 - 1937
ハンモック Hammock
制作年 | 1923年 |
---|---|
材質・技法・形状 | 油彩、カンヴァス |
寸法(cm) | 65.5 x 81.4 |
署名・年記 | 右下に署名、年記: Lebasque 23 |
所蔵経緯 | 松方コレクション |
Standard ref. | M641 |
分類 | 絵画 |
所蔵番号 | P.1959-0119 |
ルバスクは、ナビ派の結成に加わって「ディヴィジョニスム(色面分割法)」を取入れ、さらに新印象主義者ポール・シニャックらの影響で点描技法を採用する先進的意欲に富む一方、ピサロを深く敬愛した。本作品は晩年の作品の一つで、庭の一隅の静かな安らぎの情景が、鮮やかな色彩と張りのある構図のなかにさりげなく描かれている。(出典: デジタルギャラリー. 1999-2006)
来歴
松方幸次郎氏購入; 1944年フランス政府が接収; 1959年フランス政府より寄贈返還.
展覧会歴
- 1924
- XIVª Esposizione internazionale d'arte della città di Venezia, 1924年0月0日-1924年0月0日, cat. p. 181, no. 50
- 1989
- 国立西洋美術館所蔵 近代フランス絵画展, 都城市立美術館, 1989年4月15日-1989年5月14日, cat. no. 23, repr.
- 1989
- 日常の小さな幸せ : アンティミストの世界, 埼玉県立近代美術館, 1989年8月5日-1989年10月20日
文献歴
- 1924
- XIVª Esposizione internazionale d'arte della città di Venezia, 1924: Catalogo, 2nd ed., [Venezia, 1924], p. 179, cat. no. 50
- 1961
- 国立西洋美術館総目録. 東京, 国立西洋美術館, 1961, P-174.
- 1979
- 国立西洋美術館総目録: 絵画篇. 東京, 国立西洋美術館, 1979, no. 152, repr.
- 1989
- 日常の小さな幸せ:アンティミストの世界 (exh. cat.). 埼玉県立近代美術館編. [浦和], 埼玉県立近代美術館, 1989, pp. 39, 107, cat. no. 39, col. repr.
- 1990
- 神戸市立博物館編. 松方コレクション西洋美術総目録. 神戸, 「松方コレクション展」実行委員会, 1990, cat. no. 917.
- 1992
- 国立西洋美術館所蔵「近代フランス美術」展. 国立西洋美術館学芸課編. 沖縄, 浦添市美術館, 1992 , p.36, cat. no. 26, col. repr
- 2018
- 松方コレクション:西洋美術全作品. 川口雅子; 陳岡めぐみ編. 第1巻 絵画, 東京, 国立西洋美術館, 2018, cat. no. 641, col. repr.

Currently not on display
Hammock
Date | 1923 |
---|---|
Materials and Techniques | oil on canvas |
Size(cm) | 65.5 x 81.4 |
Inscriptions | Signed and dated lower right: Lebasque 23 |
Credit Line | Matsukata Collection |
Standard ref. | M641 |
Category | Paintings |
Collection Number | P.1959-0119 |
Lebasque added Divisionism to a Nabis effect and was an avant-garde painter who used a Pointillist style under the influence of the Post Impressionist Paul Signac. He was also deeply impressed by Pissarro. This work from his later period was deftly created from a bright palette and a tension-filled composition. (Source: The Digital Gallery. 1999-2006)
Provenance
Galeries Georges Petit, Paris; purchased from the above by Kojiro Matsukata, Kobe through Léonce Bénédite, ca. December 1923 (Fr. 6,000) [see letter from Léonce Bénédite to Suzuki & Co., dated 18 December 1923, in the Bibliothèque centrale des musées nationaux, Paris (copy in NMWA curatorial file)]; sequestered by French government, 1944; vested in French government under San Francisco Peace Treaty, 1952; transferred from French to Japanese government, 23 January 1959; entered into NMWA, April 1959.
Exhibition History
- 1924
- XIVª Esposizione internazionale d'arte della città di Venezia, 0 1924 - 0 1924, cat. p. 181, no. 50
- 1989
- The French Modern Painting, from the National Museum of Western Art, Tokyo, Miyakonojo City Museum, 15 April 1989 - 14 May 1989, cat. no. 23, repr.
- 1989
- Le monde des intimistes : le bonheur de quotidien, The Museum of Modern Art, Saitama, 5 August 1989 - 20 October 1989
Bibliography
- 1924
- XIVª Esposizione internazionale d'arte della città di Venezia, 1924: Catalogo, 2nd ed., [Venezia, 1924], p. 179, cat. no. 50
- 1961
- Catalogue du Musée National d'Art Occidental, Tokyo. Tokyo, The National Museum of Western Art, 1961 (Préface and Catalogue Général in Japanese and French), P-174.
- 1979
- The National Museum of Western Art, Tokyo: Catalogue of Paintings. Tokyo, The National Museum of Western Art, 1979, no. 152, repr.
- 1989
- Le monde des intimistes: le bonheur de quotidien (exh. cat.). The Museum of Modern Art, Saitama, ed. [Urawa], The Museum of Modern Art, Saitama, 1989, pp. 39, 107, cat. no. 39, col. repr.
- 1990
- The Old Matsukata Collection. Kobe City Museum, ed. Kobe, "Matsukata Korekushon Ten" Jikkoiinkai, 1990, cat. no. 917.
- 1992
- The French Modern Art, from The National Museum of Western Art, Tokyo (exh. cat.). The National Museum of Western Art, Tokyo, ed. Okinawa, Urasoe Art Museum, 1992, p.36, cat. no. 26, col. repr
- 2018
- The Matsukata Collection: Complete Catalogue of the European Art. Kawaguchi, Masako; Jingaoka, Megumi, eds. vol. 1: Paintings, Tokyo, The National Museum of Western Art, Tokyo, 2018, cat. no. 641, col. repr.