更新日 2025.04.07 | 07 April 2025
現在は展示していません

現在は展示していません。
Ernest Laurent
Paris, 1859 - Bièvres, 1929
テラスの二人の婦人 Two Women on the Terrace
制作年 | 1922年 |
---|---|
材質・技法・形状 | 油彩、カンヴァス |
寸法(cm) | 117.5 x 101.5 |
署名・年記 | 左下に署名、右下に年記: Ernest Laurent / A 1922 |
所蔵経緯 | 松方コレクション |
Standard ref. | M632 |
分類 | 絵画 |
所蔵番号 | P.1959-0114 |
高台のテラスで食卓を囲んで談笑する優雅な物腰の二人の婦人。のどかな夏の日の情景を扱ったこの作品は、晩年のローランの作風をよく伝えている。並列された細かなタッチによって画面を埋めていく手法は、言うまでもなく、画家の親しい友であったスーラが創始した新印象派の理論に基づいている。ローランは終生この技法に忠実であった。とはいえ、夭逝したスーラが、作画上の明確な意図をもって、純粋な色の並置による厳格な点描を行なったのに対して、ローランは市民生活の穏やかで親しげな雰囲気を表わすために、繊細なニュアンスを持つこの技法を用いたのであった。(出典: 国立西洋美術館名作選. 東京, 国立西洋美術館, 2006. cat. no. 101)
来歴
松方幸次郎氏購入; 1944年フランス政府が接収; 1959年フランス政府より寄贈返還.
展覧会歴
- 1924
- XIVª Esposizione internazionale d'arte della città di Venezia, 1924年0月0日-1924年0月0日, cat. p. 180, no. 47
- 1982
- 印象派からエコール・ド・パリへ―その熱情と苦悩:開館記念展, 埼玉県立近代美術館, 1982年11月3日-1982年12月12日, cat. no. 38, col. repr.
- 1991
- 世界の印象派:光の讃美, 松坂屋美術館, 1991年3月21日-1991年5月6日, 奈良県立美術館, 1991年5月14日-6月16日; ひろしま美術館, 1991年6月22日-7月28日, cat. no. 49, col. repr.
- 1996
- 東京国立近代美術館・国立西洋美術館所蔵作品による 交差するまなざし: ヨーロッパと近代日本の美術, 東京国立近代美術館, 1996年7月20日-1996年9月8日, cat. no. 12
- 2017
- [平成29年度国立美術館巡回展]国立西洋美術館所蔵 ミューズ(芸術の女神):まなざしの先の女性たち, 福島県立美術館, 2017年4月22日-2017年7月2日, 秋田県立近代美術館, 7月15日-9月18日, cat. no. 90
文献歴
- 1924
- XIVª Esposizione internazionale d'arte della città di Venezia, 1924: Catalogo, 2nd ed., [Venezia, 1924], p. 178, cat. no. 47
- 1961
- 国立西洋美術館総目録. 東京, 国立西洋美術館, 1961, P-169.
- 1971
- 国立西洋美術館名作選. 東京, 国立西洋美術館, 1971, no. 36, repr.
- 1975
- 国立西洋美術館名作選. 東京, 国立西洋美術館, 1975, no. 66, repr.
- 1978
- 国立西洋美術館名作選. 東京, 国立西洋美術館, 1978, p. 71, repr.
- 1979
- 国立西洋美術館総目録: 絵画篇. 東京, 国立西洋美術館, 1979, no. 147, repr.
- 1982
- 印象派からエコール・ド・パリへ―その熱情と苦悩:開館記念展 (exh. cat.). 埼玉県立近代美術館企画課編. [浦和], 埼玉県立近代美術館, 1982, pp. 15, 77, 210, cat. no. 38, col. repr.
- 1990
- 神戸市立博物館編. 松方コレクション西洋美術総目録. 神戸, 「松方コレクション展」実行委員会, 1990, cat. no. 910.
- 1991
- 世界の印象派光の讃美展 (exh. cat.). 木島俊介; 森川紘一郎; 冨田章編. [名古屋], 中日新聞社, 1991, pp. 134-135, cat. no. 49, col. repr.
- 2006
- 国立西洋美術館名作選. 東京, 国立西洋美術館; 東京, 西洋美術振興財団, 2006, no. 101, col. repr.
- 2009
- Masterpieces of The National Museum of Western Art, Tokyo. Tokyo, The National Museum of Western Art; Tokyo, The Western Art Foundation, 2009, no. 101, col. repr.
- 2013
- 国立西洋美術館名作選. 東京, 西洋美術振興財団, 2013, no. 114, col. repr.
- 2017
- 芸術の女神ミューズ:まなざしの先の女性たち:国立西洋美術館所蔵:平成29年度国立美術館巡回展 (exh. cat.). 中田明日佳責任編集. 東京, 国立西洋美術館, 2017, pp. 117, 142, cat. no. 90, col. repr.
- 2018
- 松方コレクション:西洋美術全作品. 川口雅子; 陳岡めぐみ編. 第1巻 絵画, 東京, 国立西洋美術館, 2018, cat. no. 632, col. repr.

Currently not on display
Two Women on the Terrace
Date | 1922 |
---|---|
Materials and Techniques | oil on canvas |
Size(cm) | 117.5 x 101.5 |
Inscriptions | Signed lower left and dated lower right: Ernest Laurent / A 1922 |
Credit Line | Matsukata Collection |
Standard ref. | M632 |
Category | Paintings |
Collection Number | P.1959-0114 |
Laurent met Seurat during his student years and began to use the Pointillist technique based on scientific color theory that he learned from Seurat. At the same time he exhibited symbolist tendencies under the influence of Puvis de Chavannes. In his later years, however, Laurent turned to the subjects of the bourgeoisie lifestyle and created a number of pleasant works in this genre. This work depicting two women conversing while seated on a high terrace is representative of Laurent's later style and his detailed brushstrokes speak of his lifelong faithfulness to the techniques learned from Seurat. He managed, however, to balance the logical severity found in Seurat's pointillism with an image rich with detailed nuances and a peaceful atmosphere. (Source: Masterpieces of the National Museum of Western Art, Tokyo, 2009, cat. no. 101)
Provenance
Purchased by Kojiro Matsukata, Kobe through Léonce Bénédite, ca. October 1920 (Fr. 5,000) [see Letter from Léonce Bénédite to Suzuki & Co., dated 8 October 1920, in the Bibliothèque centrale des musées nationaux, Paris (copy in NMWA curatorial file)]; sequestered by French government, 1944; vested in French government under San Francisco Peace Treaty, 1952; transferred from French to Japanese government, 23 January 1959; entered into NMWA, April 1959.
Exhibition History
- 1924
- XIVª Esposizione internazionale d'arte della città di Venezia, 0 1924 - 0 1924, cat. p. 180, no. 47
- 1982
- From impressionism to école de Paris : its passion and struggle, The Museum of Modern Art, Saitama, 3 November 1982 - 12 December 1982, cat. no. 38, col. repr.
- 1991
- World Impressionism and Pleinairism, Matsuzakaya Art Museum, 21 March 1991 - 6 May 1991, Nara Prefectural Museum of Art, 14 May-16 July 1991; Hiroshima Museum of Art, 22 June-28 July 1991, cat. no. 49, col. repr.
- 1996
- The Crossing Visions: European and Modern Japanese Art from the Collections of The National Museum of Western Art & The National Museum of Modern Art, Tokyo, National Museum of Modern Art, Tokyo, 20 July 1996 - 8 September 1996, cat. no. 12
- 2017
- [Traveling Exhibitions Presenting National Art Museum Collections, Fiscal 2017] Muse: Women before the Artists' Eyes: From the Collection of the National Museum of Western Art, Tokyo, Fukushima Prefectural Museum of Art, 22 April 2017 - 2 July 2017, Akita Museum of Modern Art, 15 July-18 September, cat. no. 90
Bibliography
- 1924
- XIVª Esposizione internazionale d'arte della città di Venezia, 1924: Catalogo, 2nd ed., [Venezia, 1924], p. 178, cat. no. 47
- 1961
- Catalogue du Musée National d'Art Occidental, Tokyo. Tokyo, The National Museum of Western Art, 1961 (Préface and Catalogue Général in Japanese and French), P-169.
- 1971
- Les cent chefs-d'œuvre du Musée National d'Art Occidental. Tokyo, The National Museum of Western Art, 1971 (Japanese), no. 36, repr.
- 1975
- Les cent chefs-d'œuvre du Musée National d'Art Occidental. Tokyo, The National Museum of Western Art, 1975 (Japanese), no. 66, repr.
- 1978
- Masterpieces of the National Museum of Western Art, Tokyo. Tokyo, The National Museum of Western Art, 1978 (Japanese, preface in Japanese and English), p. 71, repr.
- 1979
- The National Museum of Western Art, Tokyo: Catalogue of Paintings. Tokyo, The National Museum of Western Art, 1979, no. 147, repr.
- 1982
- From Impressionism to École de Paris : Its Passion and Struggle (exh. cat.). The Museum of Modern Art, Saitama, ed. [Urawa], The Museum of Modern Art, Saitama, 1982, pp. 15, 77, 210, cat. no. 38, col. repr.
- 1990
- The Old Matsukata Collection. Kobe City Museum, ed. Kobe, "Matsukata Korekushon Ten" Jikkoiinkai, 1990, cat. no. 910.
- 1991
- World Impressionism and Pleinairism (exh. cat.). Kijima, Shunsuke; Morikawa, Koichiro; Tomita, Akira, eds. [Nagoya], Chunichi Shimbun, 1991, pp. 134-135, cat. no. 49, col. repr.
- 2006
- Masterpieces of The National Museum of Western Art, Tokyo. Tokyo, The National Museum of Western Art; Tokyo, The Western Art Foundation, 2006 (Japanese, preface in Japanese and English), no. 101, col. repr.
- 2009
- Masterpieces of The National Museum of Western Art, Tokyo. Tokyo, The National Museum of Western Art; Tokyo, The Western Art Foundation, 2009, no. 101, col. repr.
- 2013
- Masterpieces: The National Museum of Western Art, Tokyo. Tokyo, The Western Art Foundation, 2013 (Japanese, preface in Japanese and English), no. 114, col. repr.
- 2017
- Muse: Women before the Artists' Eyes: from the Collection of the National Museum of Western Art, Tokyo: Traveling Exhibitions Presenting National Art Museum Collections, Fiscal 2017 (exh. cat.). Nakada, Asuka, ed. Tokyo, The National Museum of Western Art, Tokyo, 2017, pp. 117, 142, cat. no. 90, col. repr.
- 2018
- The Matsukata Collection: Complete Catalogue of the European Art. Kawaguchi, Masako; Jingaoka, Megumi, eds. vol. 1: Paintings, Tokyo, The National Museum of Western Art, Tokyo, 2018, cat. no. 632, col. repr.