国立西洋美術館 The National Museum of Western Art

更新日 2025.04.23 | 23 April 2025

現在は展示していません

  • 共有
    ×
    • twitter
    • facebook
    • line
    • コピー
  • 拡大
  • ズーム
  • 印刷

現在は展示していません。

エミール=オーギュスト・カロリュス=デュラン

リール, 1838年 - パリ, 1917年

Émile-Auguste Carolus-Duran

Lille, 1838 - Paris, 1917

母と子(フェドー夫人と子供たち) Mother and Children (Madame Feydeau and Her Children)

制作年 1897年
材質・技法・形状 油彩、カンヴァス
寸法(cm) 190.5 x 127.8
署名・年記 右下に署名、年記: Carolus-Duran / Paris. 1897.
所蔵経緯 松方コレクション
Standard ref. M203
分類 絵画
所蔵番号 P.1959-0091

この作品は、カロリュス=デュランの娘とその子供たちを描いている。彼女は、演劇作家として、また印象派やナビ派の作品の収集家として名を残しているジョルジュ・フェドーの夫人であった。対象の質感を手にとるように描き出す伝統的なアカデミックな技法と、印象派の人々が多用した即興的な筆の運びとの折衷が眼を惹く本作品は、世紀末の公的な展覧会に出品され、一般公衆の人気を集めていたいわゆる「サロン絵画」の典型的作例の一つである。印象派がすでに画壇の一角を占める勢力となり、その反動としてのさまざまな傾向が顕著であったこの時期、美術界の主流であるサロン画家たちの多くは、印象派の様式を部分的に摂取しては、アカデミスムとの折衷を試みていたのだった。着飾った母と子の姿を三角形の構図の中に収めた画面は、物質的な恵みを享受する当時のブルジョア層が理想とした家庭的幸福の情景の一つを今に伝えている。フェドー夫人の黒い服と胸元の赤い花、女児の白い服と手にもつ淡黄色の花など簡潔な色彩の対照は、カロリュス=デュラン独自のものであろう。ことに、19世紀フランス美術に少なからぬ影響を与えたスペイン趣味に由来する黒は画家のもっとも好んだ色の一つであり、彼の親しい友人であったマネもまた、黒のもたらす効果を愛したことはよく知られている。(出典: 国立西洋美術館名作選. 東京, 国立西洋美術館, 2006. cat. no. 99)

来歴

M. Knoedler & Co., Paris, stock no. 2302; 松方幸次郎氏購入; 1944年フランス政府が接収; 1959年フランス政府より寄贈返還.

展覧会歴

1983
日本近代洋画の巨匠とフランス:ラファエル・コラン、ジャン=ポール・ローランスと日本の弟子たち, ブリヂストン美術館, 1983年9月15日-1983年10月23日, 三重県立美術館, 1983年10月29日-11月23日; 愛媛県立美術館, 1983年11月29日-12月25日; 長崎県立美術博物館, 1984年1月7日-29日cat. no. 136, col. repr.
1986
近代日本の洋画と西洋:模倣と創造の一世紀, 静岡県立美術館, 1986年8月15日-1986年9月26日
1989
松方コレクション展:いま甦る夢の美術館―神戸市制100周年記念特別展, 神戸市立博物館, 1989年9月14日-1989年11月26日, cat. no. 32, col. repr.
1997
素材と表現:国立西洋美術館所蔵作品を中心に, 国立国際美術館, 吹田, 1997年4月19日-1997年6月22日, cat. no. 21
2016
Modern Beauty:フランスの絵画と化粧道具、ファッションにみる美の近代, ポーラ美術館, 箱根(神奈川県), 2016年3月19日-2016年9月4日, cat. no. P28, col. repr.
2019
松方コレクション展:国立西洋美術館開館60周年記念, 国立西洋美術館, 2019年6月11日-2019年9月23日, cat. no. 101, col. repr.
2023
もうひとつの19世紀—ブーグロー、ミレイとアカデミーの画家たち, 国立西洋美術館 新館2階 版画素描展示室, 2023年9月19日-2024年2月12日, cat. no. 18

文献歴

1961
国立西洋美術館総目録. 東京, 国立西洋美術館, 1961, P-138.
1979
国立西洋美術館総目録: 絵画篇. 東京, 国立西洋美術館, 1979, no. 34, repr.
1983
日本近代洋画の巨匠とフランス:ラファエル・コラン、ジャン=ポール・ローランスと日本の弟子たち (exh. cat.). 石橋財団ブリヂストン美術館; 三重県立美術館編. [東京], 東京新聞, 1983, pp. 111, 139, cat. no. 136, col. repr.
1986
近代日本の洋画と西洋:模倣と創造の一世紀 (exh. cat.). 静岡県立美術館編. 静岡, 静岡県立美術館, 1986, p. 55, cat. no. 17, repr.
1989
松方コレクション展:いま甦る夢の美術館―神戸市制100周年記念特別展 (exh. cat.). 神戸市立博物館編. [神戸], 「松方コレクション展」実行委員会, 1989, pp. 30, 163, cat. no. 32, col. repr.
1990
神戸市立博物館編. 松方コレクション西洋美術総目録. 神戸, 「松方コレクション展」実行委員会, 1990, cat. no. 347.
2006
国立西洋美術館名作選. 東京, 国立西洋美術館; 東京, 西洋美術振興財団, 2006, no. 99, col. repr.
2009
Masterpieces of The National Museum of Western Art, Tokyo. Tokyo, The National Museum of Western Art; Tokyo, The Western Art Foundation, 2009, no. 99, col. repr.
2013
国立西洋美術館名作選. 東京, 西洋美術振興財団, 2013, no. 102, col. repr.
2016
Modern Beauty:フランスの絵画と化粧道具、ファッションにみる美の近代 (exh. cat.). ポーラ美術館学芸部編. 箱根町(神奈川県), ポーラ美術振興財団ポーラ美術館, 2016, p. 55, cat. no. P28, col. repr.
2018
松方コレクション:西洋美術全作品. 川口雅子; 陳岡めぐみ編. 第1巻 絵画, 東京, 国立西洋美術館, 2018, cat. no. 203, col. repr.
2019
松方コレクション展:国立西洋美術館開館60周年記念 (exh. cat.). 陳岡めぐみ責任編集. 東京, 国立西洋美術館; 読売新聞東京本社; NHK; NHKプロモーション, 2019, pp. 186, 190, 366, cat. no. 101, col. repr.

Page top

Currently not on display

Émile-Auguste Carolus-Duran

Lille, 1838 - Paris, 1917

Mother and Children (Madame Feydeau and Her Children)

Date 1897
Materials and Techniques oil on canvas
Size(cm) 190.5 x 127.8
Inscriptions Signed and dated lower right: Carolus-Duran / Paris. 1897.; inscribed on a white label on the reverse: Durand / Mme Feydeau et ses Enfants / no. 35; marked in stencil on the stretcher: 35
Credit Line Matsukata Collection
Standard ref. M203
Category Paintings
Collection Number P.1959-0091

This work depicts Carolus-Duran's daughter, Marianne Carolus-Duran and her children. She was the wife of Georges Feydeau, who was known as a playwright and collector of works by the Impressionist, and the Nabis. This work, with its captivating blend of Impressionist brushwork and traditional Academic methods that palpably render the subject, can be seen as a typical example of the "Salon paintings" that attracted general popular approval. This period was remarkable for the rise of various groups who opposed the considerable Impressionist influence upon the painting community. Many of the Salon painters who represented the mainstream artistic world experimented with Academic compromises while partially imbibing the forms of the Impressionists. The triangular form of the clothed mother and children dominating the center of this composition conveys the familial harmony idealized by the materialist bourgeoisie of the day. Carolus-Duran's characteristic use of a simple contrasting palette can be seen in Madame Feydeau's black dress and the red flower on her breast, and the white dressed girl with her pale yellow flower. Reflecting the not inconsiderable interest in Spain found in 19th century French art, black was one of the artist's favorite colors, and his close friend Manet's love of the effects of black is well known. (Source: Masterpieces of the National Museum of Western Art, Tokyo, 2009, cat. no. 99)

Provenance

M. Knoedler & Co., Paris, stock no. 2302, where purchased by Kojiro Matsukata, Kobe, 10 November 1921 [see M. Knoedler & Co. records, in The Getty Research Institute, Los Angeles (copy in NMWA curatorial file)]; sequestered by French government, 1944; vested in French government under San Francisco Peace Treaty, 1952; transferred from French to Japanese government, 23 January 1959; entered into NMWA, April 1959.

Exhibition History

1983
L'Académie du Japon moderne et les peinters français, Bredgestone Museum of Art, 15 September 1983 - 23 October 1983, Mie Prefectural Art Museum, 29 October-23 November; Ehime Prefectural Art Museum, 29 November-25 December; Nagasaki Prefectural Art Museum, 7-29 January, cat. no. 136, col. repr.
1986
Kindai Nihon no Yoga to Seiyo, Shizuoka Prefectural Museum of Art, 15 August 1986 - 26 September 1986
1989
The Old Matsukata Collection, Kobe City Museum, 14 September 1989 - 26 November 1989, cat. no. 32, col. repr.
1997
Expressiveness of Materials, National Museum of Art, Osaka, 19 April 1997 - 22 June 1997, cat. no. 21
2016
Modern Beauty: Art and Fashion in France, Pola Museum of Art, Hakone (Kanagawa), 19 March 2016 - 4 September 2016, cat. no. P28, col. repr.
2019
The Matsukata Collection: A One-Hundred-Year Odyssey: Upon the 60th Anniversary of the NMWA, The National Museum of Western Art, Tokyo, 11 June 2019 - 23 September 2019, cat. no. 101, col. repr.
2023
Another 19th Century: Bouguereau, Millais, and the Academic Painters, The National Museum of Western Art, Tokyo, 19 September 2023 - 12 February 2024, cat. no. 18

Bibliography

1961
Catalogue du Musée National d'Art Occidental, Tokyo. Tokyo, The National Museum of Western Art, 1961 (Préface and Catalogue Général in Japanese and French), P-138.
1979
The National Museum of Western Art, Tokyo: Catalogue of Paintings. Tokyo, The National Museum of Western Art, 1979, no. 34, repr.
1983
Catalogue de l'exposition: L'Académie du Japon moderne et les peinters français (exh. cat.). Bridgestone Museum of Art, Ishibashi Foundation; Mie Prefectual Art Museum, eds. [Tokyo], Tokyo Shimbun, 1983, pp. 111, 139, cat. no. 136, col. repr.
1986
Western Painting and Modern Western Style Painting in Japan: One Sentury from Imitaition to Creation (exh. cat.). Shizuoka Prefectural Museum of Art, ed. Shizuoka, Shizuoka Prefectural Museum of Art, 1986, p. 55, cat. no. 17, repr.
1989
The Old Matsukata Collection (exh. cat.). Kobe City Museum, ed. [Kobe], "Matsukata Collection Ten" Jikkoiinkai, 1989, pp. 30, 163, cat. no. 32, col. repr.
1990
The Old Matsukata Collection. Kobe City Museum, ed. Kobe, "Matsukata Korekushon Ten" Jikkoiinkai, 1990, cat. no. 347.
2006
Masterpieces of The National Museum of Western Art, Tokyo. Tokyo, The National Museum of Western Art; Tokyo, The Western Art Foundation, 2006 (Japanese, preface in Japanese and English), no. 99, col. repr.
2009
Masterpieces of The National Museum of Western Art, Tokyo. Tokyo, The National Museum of Western Art; Tokyo, The Western Art Foundation, 2009, no. 99, col. repr.
2013
Masterpieces: The National Museum of Western Art, Tokyo. Tokyo, The Western Art Foundation, 2013 (Japanese, preface in Japanese and English), no. 102, col. repr.
2016
Modern Beauty: Art and Fashion in France (exh. cat.). Pola Museum of Art, ed. Hakone-machi(Kanagawa), PolaMuseum of Art, Pola Art Foundation, 2016, p. 55, cat. no. P28, col. repr.
2018
The Matsukata Collection: Complete Catalogue of the European Art. Kawaguchi, Masako; Jingaoka, Megumi, eds. vol. 1: Paintings, Tokyo, The National Museum of Western Art, Tokyo, 2018, cat. no. 203, col. repr.
2019
The Matsukata Collection: A One-Hundred-Year Odyssey (exh. cat.). Jingaoka, Megumi, ed. Tokyo, The National Museum of the Western Art, Tokyo; Yomiuri Shimbun; NHK; NHK Promotions, 2019, pp. 186, 190, 366, cat. no. 101, col. repr.

Page top

パーマリンク:https://collection.nmwa.go.jp/P.1959-0091.html

©2022 独立行政法人国立美術館国立西洋美術館

©2022 The National Museum of Western Art, Independent Administrative Institution National Museum of Art