国立西洋美術館 The National Museum of Western Art

更新日 2025.05.02 | 02 May 2025

現在は展示していません

  • 共有
    ×
    • twitter
    • facebook
    • line
    • コピー
  • 拡大
  • ズーム
  • 印刷

現在は展示していません。

オノレ・ドーミエ

マルセイユ, 1808年 - ヴァルモンドワ, 1879年

Honoré Daumier

Marseille, 1808 - Valmondois, 1879

『劇場のクロッキー』:(15)劇の最後の挨拶で、観客に愛想よくお世辞を振りまくことが、なぜこんなにも役立たないことかをわれわれに証明する光景 <SKETCHES OF THE THEATRE>: (15) That which proves to us why it is pertfectly useless to spout gracious compliments to the public, in the play's final couplet.

制作年 1857年
材質・技法・形状 リトグラフ
寸法(cm) 19.9 x 27.4
署名・年記 石版左下に署名(一部が枠で切り取られている): h. D.; 石版右下に番号: 28
Standard ref. Delteil 2911 (ii/ii), Tobu III-345
分類 版画
所蔵番号 G.2000-1616

来歴

ピーター・モース;東武美術館; Purchased by the NMWA, 2001.

展覧会歴

2000
オノレ・ドーミエ版画展III:新時代への眼差し:東武美術館所蔵による, 東武美術館, 2000年2月5日-2000年3月14日, no. 111

文献歴

2002
国立西洋美術館年報. No. 35 (Apr. 2000-Mar. 2001), 2002, 高橋明也. 新収作品. pp. 14-15, 新収作品一覧. p. 132.

Page top

Currently not on display

Honoré Daumier

Marseille, 1808 - Valmondois, 1879

<SKETCHES OF THE THEATRE>: (15) That which proves to us why it is pertfectly useless to spout gracious compliments to the public, in the play's final couplet.

Date 1857
Materials and Techniques lithograph
Size(cm) 19.9 x 27.4
Inscriptions Signed on the stone (partly cropped by the border), lower left: h. D.; numbered on the stone, lower right: 28
Standard ref. Delteil 2911 (ii/ii), Tobu III-345
Category Prints
Collection Number G.2000-1616

Provenance

Peter Morse; Tobu Museum of Art (Tobu Railway Company); Purchased by the NMWA, 2001.

Exhibition History

2000
Honoré Daumier Caricatures III: From the Tobu Collections, Tobu Museum of Art, 5 February 2000 - 14 March 2000, no. 111

Bibliography

2002
Annual Bulletin of the National Museum of Western Art. No. 35 (Apr. 2000-Mar. 2001), 2002, Takahashi, Akiya. New Acquisitions. pp. 14-15, List of New Acquisitions. p. 132.

Page top

パーマリンク:https://collection.nmwa.go.jp/G.2000-1616.html

©2022 独立行政法人国立美術館国立西洋美術館

©2022 The National Museum of Western Art, Independent Administrative Institution National Museum of Art