国立西洋美術館 The National Museum of Western Art

更新日 2025.05.22 | 22 May 2025

現在は展示していません

  • 共有
    ×
    • twitter
    • facebook
    • line
    • コピー
  • 拡大
  • ズーム
  • 印刷

現在は展示していません。

≫ほかの画像をみる
とじる
1

レンブラント・ハルメンスゾーン・ファン・レイン

レイデン, 1606年 - アムステルダム, 1669年

Rembrandt Harmensz. van Rijn

Leyden, 1606 - Amsterdam, 1669

病人たちを癒すキリスト (百グルデン版画) Christ with the Sick around Him, Receiving Little Children (The 'Hundred Guilder Print')

制作年 1649年頃
材質・技法・形状 エッチング、ドライポイント、エングレーヴィング、和紙
寸法(cm) 28.0 x 38.6(画寸); 28.4 x 39.0(紙寸)
Standard ref. Bartsch 74; Hind 236 II (ii/?); Münz 217; Hollstein 74 II; White-Boon (Hollstein) 74 II  
分類 版画
所蔵番号 G.1981-0001

レンブラントは、その生涯に300点余りの銅版画を残したが、この《病人たちを癒すキリスト》は、特に傑出したものである。主題は新約マタイ伝第19章の全体から取材したもので、キリストがユダヤの地に赴いて病に悩む人々を癒したいきさつを中心に、子供たちへの祝福、使徒たちの戒め、金持の青年の叱責、パリサイ人たちの議論の諸場面が複合され、含蓄の深い大群像が展開されている。右手の駱駝は、「富んでいる者が神の国に入るよりは、駱駝が針の穴を通る方がもっとやさしい」と説いた同章第24節と関係する。エッチングにドライポイント、エングレーヴィングを併用してドラマティックな光の効果、柔らかく深みのある絵画的な空間を演出しており、特にレンブラントが好んで用いた和紙が、それらの特色を一層引き立てている。制作年代については、多くの研究者が1649年頃と推定しているが、それに先立って約10年の推敲期間があったと考えられている。「百グルデン版」の通称は、すでにレンブラントの生前に、この版画が100グルデンの高値を呼んだことに由来する。因みに、彼の別のエッチング《この人を見よ》は30グルデン、《十字架降下》は20グルデンであり、また当時アムステルダムで売りに出されたラファエルロの《カスティリオーネ伯の肖像》(ルーヴル美術館)の値段は、3,500グルデンであったという。(出典: 国立西洋美術館名作選. 東京, 国立西洋美術館, 1989. cat. no. 118)

来歴

Purchased by the NMWA, 1981.

展覧会歴

1997
国立西洋美術館展─愛と生命の響き: ルネサンスから近代への西洋美術の流れ, 新潟県立近代美術館, 1997年4月12日-1997年5月18日, cat. no. 69
2003
レンブラントとレンブラント派─聖書、神話、物語, 国立西洋美術館, 2003年9月13日-2003年12月14日, cat. no. 37
2011
レンブラント:光の探求/闇の誘惑, 国立西洋美術館, 2011年3月12日-2011年6月12日, cat. no. 49, repr., 名古屋市美術館, 2011年6月25日-2011年9月4日
2021
山形で考える西洋美術|高岡で考える西洋美術—「ここ」と「遠く」が触れるとき , 山形美術館, 2021年7月17日-2021年8月27日, 高岡市美術館, 2021年9月10日-10月24日, cat. no. Y2_39 | T2_42

文献歴

1969
Les plus belles eaux-fortes de Rembrandt (exh. cat.). Musée du Louvre, Paris, 29 October 1969 - 5 January 1970, Paris, Réunion des musées nationaux, 1969, pp. 51f.
1969
The Late Etchings of Rembrandt: A Study in the Development of A Print (exh. cat.). British Museum. Dept. of Prints and Drawings, London, 20 March - 11 May 1969. London, Arts Council, 1969, pp. 9f.
1969
Rembrandt: Experimental Etcher (exh. cat.). Boston, Museum of Fine Arts, 1969, p. 180.
1983
国立西洋美術館年報. No. 16 (1981), 1983, 前川誠郎. [作品解説]. pp. 9-12, 新収作品目録. pp. 19-21, repr.
1989
国立西洋美術館名作選. 東京, 国立西洋美術館, 1989, cat. no. 118
2011
レンブラント:光の探求/闇の誘惑(exh. cat.). 東京, 国立西洋美術館, c2011, cat. no. 49, repr.
2021
山形で考える西洋美術|高岡で考える西洋美術—「ここ」と「遠く」が触れるとき (exh. cat.). 新藤淳責任編集. 東京, 国立西洋美術館, 2021, pp. 81, 179, cat. no. Y2_39 | T2_42, col. repr.

Page top

Currently not on display

≫View other images
close
1

Rembrandt Harmensz. van Rijn

Leyden, 1606 - Amsterdam, 1669

Christ with the Sick around Him, Receiving Little Children (The 'Hundred Guilder Print')

Date ca. 1649
Materials and Techniques etching, drypoint and engraving on japanese paper
Size(cm) 28.0 x 38.6
State Second state
Standard ref. Bartsch 74; Hind 236 II (ii/?); Münz 217; Hollstein 74 II; White-Boon (Hollstein) 74 II  
Category Prints
Collection Number G.1981-0001

Rembrandt did more than 300 copper engravings during his lifetime, among which "Christ Healing the Sick" is a particularly fine example. The main theme is taken from the story of Christ visiting a Jewish quarter and curing the sick. Also combined are the several other stories from the New Testament. The light is captured dramatically with a combination of etching, dry point, and engraving and produces a tender and profound pictorial space. The Japanese paper, which Rembrandt employed favourably, also enhances such features. (Source: The Digital Gallery. 1999-2006)

Provenance

Purchased by the NMWA, 1981.

Exhibition History

1997
Resonating Love and Life: European Art from National Museum of Western Art, Tokyo, The Niigata Prefectural Museum of Modern Art, Nagaoka, 12 April 1997 - 18 May 1997, cat. no. 69
2003
Rembrandt and the Rembrandt School: The Bible, Mythology and Ancient History, National Museum of Western Art, Tokyo, 13 September 2003 - 14 December 2003, cat. no. 37
2011
Rembrandt: The Quest for Chiaroscuro, National Museum of Western Art, Tokyo, 12 March 2011 - 12 June 2011, cat. no. 49, repr., Nagoya City Art Museum, 25 June 2011 - 4 September 2011
2021
National Touring Exhibition of Western Art from the NMWA: When Here and Afar Meet: Western Art in Yamagata / Western Art in Takaoka, Yamagata Museum of Art, 17 July 2021 - 27 August 2021, Takaoka Art Museum, 10 September-24 October 2021, cat. no. Y2_39 | T2_42

Bibliography

1969
Les plus belles eaux-fortes de Rembrandt (exh. cat.). Musée du Louvre, Paris, 29 October 1969 - 5 January 1970, Paris, Réunion des musées nationaux, 1969, pp. 51f.
1969
The Late Etchings of Rembrandt: A Study in the Development of A Print (exh. cat.). British Museum. Dept. of Prints and Drawings, London, 20 March - 11 May 1969. London, Arts Council, 1969, pp. 9f.
1969
Rembrandt: Experimental Etcher (exh. cat.). Boston, Museum of Fine Arts, 1969, p. 180.
1983
Annual Bulletin of the National Museum of Western Art. No. 16 (1981), 1983, Mayekawa, Seiro. On the New Acquisitions 1981. pp. 9-12, Catalogue of the New Acquisitions. pp. 19-22, repr.
1989
Masterpieces of the National Museum of Western Art, Tokyo. Tokyo, The National Museum of Western Art, 1989 (Japanese, preface in Japanese and English), cat. no. 118
2011
Rembrandt: The Quest for Chiaroscuro(exh. cat.). Tokyo, The National Museum of Western Art, Tokyo, c2011, cat. no. 49, repr.
2021
When Here and Afar Meet: Western Art in Yamagata/Western Art in Takaoka (exh. cat.). Shinfuji, Atsushi, ed. Tokyo, The National Museum of Western Art, Tokyo, 2021, pp. 81, 179, cat. no. Y2_39 | T2_42, col. repr.

Page top

パーマリンク:https://collection.nmwa.go.jp/G.1981-0001.html

©2022 独立行政法人国立美術館国立西洋美術館

©2022 The National Museum of Western Art, Independent Administrative Institution National Museum of Art