更新日 2022.12.02 | 02 December 2022
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Albrecht Dürer
Nürnberg, 1471 - Nürnberg, 1528
ネメシス(運命) Nemesis (The Great Fortune)
制作年 | 1502年 |
---|---|
材質・技法・形状 | エングレーヴィング |
寸法(cm) | 33.1 x 22.9 |
署名・年記 | 右下にモノグラム: AD; コレクター印: Stuttgart Kupfenstich MH. R.E. |
Standard ref. | Bartsch 77; Koehler 33; Dodgson 33; Tietze 196; Meder 72/2; Hollstein 72b (ii/?) |
分類 | 版画 |
所蔵番号 | G.1979-0006 |
デューラーはドイツ・ルネサンスを代表する画家・版画家である。「ネメシス」とは古代の応報の女神で、手にしている馬勒と酒杯は、それぞれ、懲戒と寵愛を意味している。本作品は文学作品に源泉を得ている。虚空の白い背景にくっきりと浮かび上がるネメシスの姿は、厳格な側面観で描写されているが、大英博物館に現存する準備素描をみるとわずかに方眼が記されていることが確認でき、以前のイタリア旅行で知ったウィトルウィウスにならった人体比例の研究の成果が反映されていることがわかる。ネメシスの足元にみえる風景は、反転してはいるものの、アルプスのクラウゼン地方、アイザクタルの情景である。(出典: デジタルギャラリー. 1999-2006)
来歴
Purchased by the NMWA, 1980.
展覧会歴
- 1997
- 国立西洋美術館展─愛と生命の響き: ルネサンスから近代への西洋美術の流れ, 新潟県立近代美術館, 1997年4月12日-1997年5月18日, cat. no. 49
- 2010
- アルブレヒト・デューラー版画・素描展, 国立西洋美術館, 2010年10月26日-2011年1月16日, cat. no. 151
- 2018
- [版画素描展示]西洋版画を視る―エングレーヴィング:ビュランから生まれる精緻な世界, 国立西洋美術館 版画素描展示室, 2018年6月19日-2018年9月24日, cat. no. 2
文献歴
- 1902
- Giehlow, K. Poliziano und Dürer. Mitteilungen der Gesellschaft für vervielfältigende Kunst. vol. 25, 1902, p. 25.
- 1943
- Panofsky, Erwin. Albrecht Dürer. vol. 1, Princeton, Princeton University, 1943, p. 81.
- 1951
- Kauffmann, H. Dürers "Nemesis", Tymbos für Wilheim Ahlmann. Berlin 1951, p. 135.
- 1981
- 国立西洋美術館年報. No. 14 (1979), 1981, 新収作品目録. pp. 22-23, repr.
Nemesis (The Great Fortune)
Date | 1502 |
---|---|
Materials and Techniques | engraving |
Size(cm) | 33.1 x 22.9 |
Inscriptions | Monogram lower right: AD; Collector's mark: Stuttgart Kupfenstich MH. R.E. |
Standard ref. | Bartsch 77; Koehler 33; Dodgson 33; Tietze 196; Meder 72/2; Hollstein 72b (ii/?) |
Category | Prints |
Collection Number | G.1979-0006 |
Dürer was a leading artist of the German Renaissance known for his paintings, woodcuts, and engravings. Nemesis is the ancient goddess of retribution. The stirrups and chalice she is holding are symbols of discipline and favour respectively. This engraving is based on a literary work. Nemesis is portrayed in sharp profile against an empty white background. The study for this engraving remains in the British Museum. In that drawing, there are traces of squares reflecting Dürer's studies of human proportions following the example set by Vitruvius, whom Dürer learnt about earlier on during a trip to Italy. The landscape underneath Nemesis' feet is a reversed image of the Tyrolese town of Chiuso.(Source: The Degital Gallery. 1999-2006)
Provenance
Purchased by the NMWA, 1980.
Exhibition History
- 1997
- Resonating Love and Life: European Art from National Museum of Western Art, Tokyo, The Niigata Prefectural Museum of Modern Art, Nagaoka, 12 April 1997 - 18 May 1997, cat. no. 49
- 2010
- Albrecht Dürer: Religion/Portraits/Nature, National Museum of Western Art, Tokyo, 26 October 2010 - 16 January 2011, cat. no. 151
- 2018
- [Prints and Drawings Exhibition] Examining Western Prints – Engraving: Intricate Realms Conjured by the Burin, National Museum of Western Art, Prints and Drawings Gallery, Tokyo, 19 June 2018 - 24 September 2018, cat. no. 2
Bibliography
- 1902
- Giehlow, K. Poliziano und Dürer. Mitteilungen der Gesellschaft für vervielfältigende Kunst. vol. 25, 1902, p. 25.
- 1943
- Panofsky, Erwin. Albrecht Dürer. vol. 1, Princeton, Princeton University, 1943., p. 81.
- 1951
- Kauffmann, H. Dürers "Nemesis", Tymbos für Wilheim Ahlmann. Berlin 1951, p. 135.
- 1981
- Annual Bulletin of the National Museum of Western Art. No. 14 (1979), 1981, New Acquisitions (Catalogue). pp. 22-23, repr.