更新日 2023.09.04 | 04 September 2023
現在は展示していません
現在は展示していません。
Claude Monet
Paris, 1840 - Giverny, 1926
積みわら Haystacks
制作年 | 1890-91年 |
---|---|
材質・技法・形状 | 木炭 、紙 |
寸法(cm) | 23.3 x 29.2 |
署名・年記 | 左下に署名: Claude Monet |
Standard ref. | Wildenstein D 444 |
分類 | 素描 |
所蔵番号 | D.1966-0001 |
モネは、1890年の晩夏から翌春にかけて、25点の《積みわら》を描いた。以後のモネは、主に連作という制作方法をとるようになる。《積みわら》連作においてモネが追求したのは、天候や時間の経過が同じモティーフに及ぼす光の変化を描き分けることだけでなく、モティーフの「周囲を包むもの」、すなわちその周囲に拡散する光の効果をとらえることであった。この連作のための習作である本作品では、逆光にさらされて黒く影付けされた積みわらの周囲が、点線で縁どられている。中景の木立の周りにも同様の点線が見出される。ここには、モティーフの周囲で絶えず流動する光の効果へのモネの強い関心がうかがえる。(出典: デジタルギャラリー. 1999-2006)
来歴
L'Art dans les deux mondes; Durand-Ruel, 1891; Moritatsu Hosokawa, Japan, 1926; deposited in NMWA, 14 July 1960, Dep. 60-16 (D-34); purchased by NMWA, March 1967.
展覧会歴
- 1906
- Œuvre de Cl. Monet: 1894-1905, Bernheim-Jeune, Paris, 1906年3月0日-0年0月0日
- 1908
- Salon jubilaire, La Libre Esthétique, Bruxelles, 1908年3月1日-1908年4月5日, no. 139
- 1909
- Salon du Dessin, Liège, Belgique, 1909年11月0日-1909年12月0日
- 1997
- 素材と表現: 国立西洋美術館所蔵作品を中心に, 国立国際美術館, 1997年4月17日-1997年6月22日, cat. no. 29
- 2001
- 国立西洋美術館所蔵フランス素描名作展: 版画素描展示室改装記念, 国立西洋美術館 版画素描展示室, 2001年3月27日-2001年6月24日
- 2007
- The Unknown Monet: Pastels and Drawings, ロイヤル・アカデミー、ロンドン, 2007年3月17日-2007年6月10日, cat. no. 203, col. repr.
- 2010
- 所蔵水彩・素描展―松方コレクションとその後, 国立西洋美術館 版画素描展示室, 2010年2月23日-2010年5月30日, cat. no. 8
- 2013
- モネ、風景をみる眼:19世紀フランス風景画の革新, ポーラ美術館, 2013年7月13日-2013年11月24日, 国立西洋美術館, 2013年12月7日–2014年3月9日, cat. no. 31, col. repr.
文献歴
- 1891
- Mirbeau, O. Claude Monet. L'Art dans les deux mondes. no. 16, 7 mars 1891, p. 183.
- 1906
- Duret, Th. L'Histoire des peintres impressionnistes. Paris, 1906, p. 15.
- 1924
- Elder, Marc. A Giverny chez Claude Monet. Paris, 1924, pl. 32.
- 1928
- Werth, Léon. Claude Monet. Paris, 1928, pl. 65.
- 1932
- 矢代幸雄. 西洋近代繪晝に就いて. 美術研究. 第9號特輯. 1932. 9, pp. 1-25.
- 1948
- Reuterswärd, Oscar. Monet. Stockholm, 1948, p. 195, fig. 91.
- 1948
- Huyghe, R. Le Dessin français au XIXe siècle. Lausanne, 1948, p. 107.
- 1959
- Mathey, F. Les impressionnistes et leur temps. Paris, 1959, p. 94.
- 1959
- Cogniat, R. Le Siècle des impressionnistes. Paris, 1959 , p. 76.
- 1960
- Seitz, William Chapin. Claude Monet. New York, 1960, pp. 35, 49, fig. 64.
- 1963
- Taillandier, Yvon. Monet. Paris, n.d. [1963], p. 91.
- 1968
- 国立西洋美術館年報. No. 2 (1967), 1968, 中山公男序; 黒江光彦カタログ. 日本所在のクロード・モネの作品. p. 14, cat. no. 21 [来歴の「旧松方コレクション」は誤りか]. 新収作品目録. pp. 98-99, no. P-358. repr.
- 1969
- Cogniat, Raymond. Claude Monet. Paris, 1969, p. 36.
- 1969
- Sapego, Igor'Gavrilovich. Claude Monet. Leningrad, 1969, pl. 12.
- 1970
- Lindemann, G.. Prints-Drawings, a Pictoral History. London, 1970, pp. 306-312, 306.
- 1970
- Blunden, M.; Blunden, G.. Le Journal de l'impressionnisme. Paris, 1970, p. 121.
- 1970
- 黒江光彦. モネ. 東京, 集英社, 1970 (現代世界美術全集, 2), 参考図版 no. 13.
- 1971
- 国立西洋美術館名作選. 東京, 国立西洋美術館, 1971, no. 51.
- 1975
- 国立西洋美術館名作選. 東京, 国立西洋美術館, 1975, no. 35.
- 1985
- Leymaire, J.. Dessins impressionnistes de Manet à Renoir. Genève, 1985, p. 22.
- 1991
- Wildenstein, Daniel. Claude Monet: biographie et catalogue raisonné, t. 5, Lausanne/Paris, La Bibliothèque des Arts, c1991, p. 129, cat. no. D444.
- 1992
- 六人部昭典. 夕陽の積みわら 光の移ろいに魅せられた連作. 屋外へ出たカンヴァス: 19世紀, 3. 講談社, 1992 (名画への旅, 19), p. 106, no. 5-24.
- 1993
- 六人部昭典. 一八九〇年代のモネの連作における光: モティーフと構図の検討をとおして. 美術史. no. 133, 1993, pp. 30 - 44.
- 1995
- ラ・ミューズ編集部編. モネ 揺れる光. 講談社文庫, 1995, p. 105.
- 1997
- 素材と表現: 国立西洋美術館所蔵作品を中心に (exh.cat.). 国立国際美術館, 1997年4月17日-6月22日. 国立西洋美術館; 国立国際美術館, cat. no. 4', list. no. 29.
- 2007
- The Unknown Monet: Pastels and Drawings(exh.cat.). Ganz, James A.; Kendall, Richard. Williamstown; MAssachusetts; New Haven; London, Sterling and Francine Clark Art Institute; Yale University Press, 2007, cat. no. 203, col. repr.
- 2013
- モネ、風景をみる眼: 19世紀フランス風景画の革新(exh. cat.). 東京, TBSテレビ, c2013, cat. no. 30, col. repr.
Currently not on display
Haystacks
Date | 1890-91 |
---|---|
Materials and Techniques | charcoal on paper |
Size(cm) | 23.3 x 29.2 |
Inscriptions | Signed lower left: Claude Monet |
Standard ref. | Wildenstein D 444 |
Category | Drawings |
Collection Number | D.1966-0001 |
Between the end of the summer of 1890 and the spring of 1891, Monet painted 25 views of haystacks. What Monet was pursuing in the Haystack Series was how to capture the "entourage" of the motif, i.e. the effect of the light diffused around the motif. In this drawing, the entourage of the haystacks projecting dark shadows against the light is contoured in dots. Similar dotted lines are also visible around the trees in the mid-ground. This study shows the artist's acute interest in the effect of the light incessantly flowing around the motif. (Source: The Digital Gallery. 1999-2006)
Provenance
L'Art dans les deux mondes; Durand-Ruel, 1891; Moritatsu Hosokawa, Japan, 1926; deposited in NMWA, 14 July 1960, Dep. 60-16 (D-34); purchased by NMWA, March 1967.
Exhibition History
- 1906
- Œuvre de Cl. Monet: 1894-1905, Bernheim-Jeune, Paris, 0 March 1906 - 0 0
- 1908
- Salon jubilaire, La Libre Esthétique, Bruxelles, 1 March 1908 - 5 April 1908, no. 139
- 1909
- Salon du Dessin, Liège, Belgique, 0 November 1909 - 0 December 1909
- 1997
- Expressiveness of Materials, National Museum of Art, Osaka, 17 April 1997 - 22 June 1997, cat. no. 29
- 2001
- French Masterpiece Drawings from The National Museum of Western Art Collection, National Museum of Western Art, Tokyo, 27 March 2001 - 24 June 2001
- 2007
- The Unknown Monet: Pastels and Drawings, Royal Academy of Arts, London, 17 March 2007 - 10 June 2007, cat. no. 203, col. repr.
- 2010
- Modern Drawings from the National Museum of Western Art: Selections from the Matsukata Collection and Post-1959 Acquisitions, National Museum of Western Art, Tokyo, 23 February 2010 - 30 May 2010, cat. no. 8
- 2013
- Monet, An Eye for Landscapes: Innovation in 19th Century French Landscape Paintings, Pola Museum of Art, 13 July 2013 - 24 November 2013, The National Museum of Western Art, Tokyo, 7 December 2013-9 March 2014, cat. no. 31, col. repr.
Bibliography
- 1891
- Mirbeau, O. Claude Monet. L'Art dans les deux mondes. no. 16, 7 mars 1891, p. 183.
- 1906
- Duret, Th. L'Histoire des peintres impressionnistes. Paris, 1906, p. 15.
- 1924
- Elder, Marc. A Giverny chez Claude Monet. Paris, 1924, pl. 32.
- 1928
- Werth, Léon. Claude Monet. Paris, 1928, pl. 65.
- 1932
- Yashiro, Yukio. Seiyo kindai kaiga ni tsuite. Bijyutsu kenkyu. no. 9, September 1932, pp. 1-25.
- 1948
- Reuterswärd, Oscar. Monet. Stockholm, 1948, p. 195, fig. 91.
- 1948
- Huyghe, R. Le Dessin français au XIXe siècle. Lausanne, 1948, p. 107.
- 1959
- Mathey, F. Les impressionnistes et leur temps. Paris, 1959, p. 94.
- 1959
- Cogniat, R. Le Siècle des impressionnistes. Paris, 1959 , p. 76.
- 1960
- Seitz, William Chapin. Claude Monet. New York, 1960, pp. 35, 49, fig. 64.
- 1963
- Taillandier, Yvon. Monet. Paris, n.d. [1963], p. 91.
- 1968
- Annual bulletin of the National Museum of Western Art. No. 2 (1967), 1968, Nakayama, Kimio, preface; Kuroe, Mitsuhiko, catalogue. Claude Monet dans les collections japonais. p. 14, cat. no. 21. Catalogue of the New Acquisitions. pp. 98-99, no. P-358. repr.
- 1969
- Cogniat, Raymond. Claude Monet. Paris, 1969, p. 36.
- 1969
- Sapego, Igor'Gavrilovich. Claude Monet. Leningrad, 1969, pl. 12.
- 1970
- Lindemann, G.. Prints-Drawings, a Pictoral History. London, 1970, pp. 306-312, 306.
- 1970
- Blunden, M.; Blunden, G.. Le Journal de l'impressionnisme. Paris, 1970, p. 121.
- 1970
- Kuroe, Mitsuhiko. Claude Monet. Tokyo, Shuei-sha, 1970 (L'Art Moderne du Monde, vol.2), ref. pl. no. 13. (in Japanese)
- 1971
- Les cent chefs-d'oeuvre du Musée National d'Art Occidental. Tokyo, The National Museum of Western Art, 1971 (Japanese), no. 51.
- 1975
- Les cent chefs-d'oeuvre du Musée National d'Art Occidental. Tokyo, The National Museum of Western Art, 1975 (Japanese), no. 35.
- 1985
- Leymaire, J.. Dessins impressionnistes de Manet à Renoir. Genève, 1985, p. 22.
- 1991
- Wildenstein, Daniel. Claude Monet: biographie et catalogue raisonné, t. 5, Lausanne/Paris, La Bibliothèque des Arts, c1991, p. 129, cat. no. D444.
- 1992
- Mutobe, Akinori. Yuhi no Tsumiwara: Hikari no Utsuroi ni Miserareta Rensaku. The Canvas Seeks the Light: 19 century, 3, Kodansha, 1992 (Meiga he no Tabi, vol. 19), p. 106, no. 5-24. (in Japanese)
- 1993
- Mutobe, Akinori. Light in Monet's Series Paintings of the 1890s: A Study of the Composition and Motifs. Bijutsushi: Journal of the Japan Art History Society, no. 133, 1993, pp. 30-44. (in Japanese)
- 1995
- La Muse Henshu-bu. Monet: Yureru Hikari. Kodansha-bunko, 1995., p. 105. (in Japanese)
- 1997
- Expressiveness of Materials (exh.cat.). The National Museum of Art, Osaka, 17 April-22 June 1997. The National Museum of Western Art; The National Museum Art, Osaka, cat. no. 4', list. no. 29.
- 2007
- The Unknown Monet: Pastels and Drawings(exh.cat.). Ganz, James A.; Kendall, Richard. Williamstown; MAssachusetts; New Haven; London, Sterling and Francine Clark Art Institute; Yale University Press, 2007, cat. no. 203, col. repr.
- 2013
- MONET, An Eye For Landscapes: Innovation in 19th Century French Landscape Paintings(exh. cat.). Tokyo, TBS, c2013, cat. no. 30, col. repr.