更新日 2024.09.26 | 26 September 2024
現在は展示していません

現在は展示していません。
Paul Signac
Paris, 1863 - Paris, 1935
漁船 Fishing Boat
制作年 | 20世紀初頭 |
---|---|
材質・技法・形状 | 鉛筆、水彩、グアッシュ、紙 |
寸法(cm) | 28.0 x 44.0 |
署名・年記 | 左下に署名: P Signac |
所蔵経緯 | 松方コレクション |
Standard ref. | M1792 |
分類 | 素描 |
所蔵番号 | D.1959-0071 |
シニャックは、若い頃から海を愛し、自らヨットを駆って、地中海や大西洋を乗り回していた。そして、航海の先々で、活気にあふれた港湾の情景を素早く画帖に描きとめた。1890年代には、戸外で実景を前に制作するにあたり、油彩画をやめ、かわりに水彩画の技法をとるようになった。シニャックは油彩画では綿密な色彩分割と点描法を用いたが、それでは表現しがたいもの、つまり刻々と変化する自然の瞬時の情景を、水彩画独特の効果に託したのである。本作品では、漁船を映し出す海面の光の反射とゆらめきが、素早い水彩の筆致で簡潔に描かれており、自然の一瞬の現象をとらえる画家の鋭い観察力がうかがえる。 (出典: デジタルギャラリー. 1999-2006)
来歴
松方幸次郎; 1944年フランス政府接収; 1959年フランス政府より寄贈返還.
展覧会歴
- 1997
- 素材と表現: 国立西洋美術館所蔵作品を中心に, 国立国際美術館, 1997年4月17日-1997年6月22日, cat. no. 35
- 2001
- 国立西洋美術館所蔵フランス素描名作展: 版画素描展示室改装記念, 国立西洋美術館 版画素描展示室, 2001年3月27日-2001年6月24日, 3月27日- 5月13日に展示
- 2019
- 松方コレクション展:国立西洋美術館開館60周年記念, 国立西洋美術館, 2019年6月11日-2019年9月23日, cat. no. 126, col. repr.
文献歴
- 1959
- みづゑ. no. 651, 増刊号, 1959. 7
- 1961
- 国立西洋美術館総目録. 東京, 国立西洋美術館, 1961, P-281.
- 1990
- 神戸市立博物館編. 松方コレクション西洋美術総目録. 神戸, 「松方コレクション展」実行委員会, 1990, cat. no. 1377.
- 2019
- 松方コレクション展:国立西洋美術館開館60周年記念 (exh. cat.). 陳岡めぐみ責任編集. 東京, 国立西洋美術館; 読売新聞東京本社; NHK; NHKプロモーション, 2019, pp. 214, 218, 370, cat. no. 126, col. repr.
- 2019
- 松方コレクション:西洋美術全作品. 川口雅子; 陳岡めぐみ編. 第2巻 彫刻・素描・版画・工芸その他, 東京, 国立西洋美術館, 2019, cat. no. 1792, col. repr.

Currently not on display
Fishing Boat
Date | early 20th century |
---|---|
Materials and Techniques | pencil, watercolour and gouache on paper |
Size(cm) | 28.0 x 44.0 |
Inscriptions | Signed lower left: P Signac |
Credit Line | Matsukata Collection |
Standard ref. | M1792 |
Category | Drawings |
Collection Number | D.1959-0071 |
In the 1890s, Signac ceased employing oil painting when working on an actual view and began to use watercolour instead. Whereas his oil paintings were composed of divisionism and pointillism, Signac resorted to the unique effect of watercolour to capture the view of a particular instant in nature. The flicker of the sea surface reflecting the fishing boats is portrayed with a quick brush, showing that this artist had a keen eye for observing an instantaneous phenomenon in nature. (Source: The Digital Gallery. 1999-2006)
Provenance
Galerie Bernheim-Jeune, Paris; purchased from Galerie Bernheim-Jeune by Kojiro Matsukata, Kobe, ca. May 1923 (Fr. 4,500 for five watercolours by Signac) [see bill of sale of Galerie Bernheim-Jeune to Léonce Bénédite, dated 30 May 1923, in Bibliothèque centrale des musées nationaux, Paris; copy in NMWA curatorial files]; sequestered by French government, 1944; vested in French government under San Francisco Peace Treaty, 1952; transferred from French to Japanese government, 23 January 1959; entered into NMWA, April 1959.
Exhibition History
- 1997
- Expressiveness of Materials, National Museum of Art, Osaka, 17 April 1997 - 22 June 1997, cat. no. 35
- 2001
- French Masterpiece Drawings from The National Museum of Western Art Collection, National Museum of Western Art, Tokyo, 27 March 2001 - 24 June 2001, exhibited March 27 - May 13
- 2019
- The Matsukata Collection: A One-Hundred-Year Odyssey: Upon the 60th Anniversary of the NMWA, The National Museum of Western Art, Tokyo, 11 June 2019 - 23 September 2019, cat. no. 126, col. repr.
Bibliography
- 1959
- Mizue : a monthly review of the fine arts. no. 651, Special Number, July 1959 (in Japanese)
- 1961
- Catalogue du Musée National d'Art Occidental, Tokyo. Tokyo, The National Museum of Western Art, 1961 (Préface and Catalogue Général in Japanese and French), P-281.
- 1990
- The Old Matsukata Collection. Kobe City Museum, ed. Kobe, "Matsukata Korekushon Ten" Jikkoiinkai, 1990, cat. no. 1377.
- 2019
- The Matsukata Collection: A One-Hundred-Year Odyssey (exh. cat.). Jingaoka, Megumi, ed. Tokyo, The National Museum of the Western Art, Tokyo; Yomiuri Shimbun; NHK; NHK Promotions, 2019, pp. 214, 218, 370, cat. no. 126, col. repr.
- 2019
- The Matsukata Collection: Complete Catalogue of the European Art. Kawaguchi, Masako; Jingaoka, Megumi, eds. vol. 2: Sculpture, Drawings, Prints and Decorative Arts and Other Works, Tokyo, The National Museum of Western Art, Tokyo, 2019, cat. no. 1792, col. repr.