更新日 2025.05.14 | 14 May 2025
現在は展示していません

現在は展示していません。
Auguste Rodin
Paris, 1840 - Meudon, 1917
女ケンタウロス The Centauress
制作年 | 19世紀 |
---|---|
材質・技法・形状 | 鉛筆の下描、水彩、紙 |
寸法(cm) | 30.0 x 45.0 |
署名・年記 | 右下に署名: A. Rodin |
所蔵経緯 | 松方コレクション |
Standard ref. | M1755 |
分類 | 素描 |
所蔵番号 | D.1959-0056 |
ロダンは夥しい数の素描を残しており、その数は8000点を上まわるといわれている。このことは、ロダンにあっては、素描は単に彫刻作品のための下絵の役割を担うにとどまらず、自己表現の有効な手段の一つでもあったことを示していよう。ロダンはアトリエで、素早く立て続けに何枚でも素描する習慣があったと伝えられている。本作品では、古代ギリシャ神話中に登場する半人半馬の一種族(ケンタウロス)の女性が、素早くのびやかな筆致の線描で、紙面をはみださんばかりに描き出されている。躍動感にあふれる形態が一息にとらえられ、今にも駆け出しそうな印象を与えている。(出典: デジタルギャラリー. 1999-2006)
来歴
松方幸次郎; 1944年フランス政府接収; 1959年フランス政府より寄贈返還.
展覧会歴
- 1966
- ロダン展: 没後50年記念, 国立西洋美術館, 1966年7月23日-1966年9月11日, cat. no. 140
- 1997
- 国立西洋美術館展─愛と生命の響き: ルネサンスから近代への西洋美術の流れ, 新潟県立近代美術館, 1997年4月12日-1997年5月18日, cat. no. 24
- 2001
- 国立西洋美術館所蔵フランス素描名作展: 版画素描展示室改装記念, 国立西洋美術館 版画素描展示室, 2001年3月27日-2001年6月24日, 5月15日-6月24日に展示
文献歴
- 1961
- 国立西洋美術館総目録. 東京, 国立西洋美術館, 1961, P-255.
- 1990
- 神戸市立博物館編. 松方コレクション西洋美術総目録. 神戸,「松方コレクション展」実行委員会, 1990, cat. no. 1294.
- 1997
- 国立西洋美術館展: 愛と生命の響き: ルネサンスから近代への西洋美術の流れ. 新潟県立近代美術館, 1997年4月12日-5月18日. 新潟県立近代美術館; 国立西洋美術館, cat. no. 24.
- 2019
- 松方コレクション:西洋美術全作品. 川口雅子; 陳岡めぐみ編. 第2巻 彫刻・素描・版画・工芸その他, 東京, 国立西洋美術館, 2019, cat. no. 1755, col. repr.

Currently not on display
The Centauress
Date | 19 C |
---|---|
Materials and Techniques | watercolour on paper |
Size(cm) | 30.0 x 45.0 |
Inscriptions | Signed lower right: A. Rodin |
Credit Line | Matsukata Collection |
Standard ref. | M1755 |
Category | Drawings |
Collection Number | D.1959-0056 |
The vast number of drawings Rodin executed in his lifetime is said to total over 8,000. This shows that, in Rodin's case, a drawing was not simply a study for a sculpture but an effective means of self-expression. He is said to have had a habit of swiftly producing one drawing after another in his studio. This female centaur is outlined with quickly drawn carefree lines buoyant enough to almost protrude the sheet. The form overflowing with liveliness is captured in a single stroke and gives the impression that it might dash off at any moment. (Source: The Digital Gallery. 1999-2006)
Provenance
Purchased by Kojiro Matsukata, Kobe through Léonce Bénédite, ca. July 1922, as ‘La Centauresse’ (Fr. 1,500) [see several letters between Bénédite and Suzuki & Co., June-July 1922, in Bibliothèque centrale des musées nationaux, Paris; copy in NMWA curatorial files]; sequestered by French government, 1944; vested in French government under San Francisco Peace Treaty, 1952; transferred from French to Japanese government, 23 January 1959; entered into NMWA, April 1959.
Exhibition History
- 1966
- Rodin, National Museum of Western Art, Tokyo, 23 July 1966 - 11 September 1966, cat. no. 140
- 1997
- Resonating Love and Life: European Art from National Museum of Western Art, Tokyo, The Niigata Prefectural Museum of Modern Art, Nagaoka, 12 April 1997 - 18 May 1997, cat. no. 24
- 2001
- French Masterpiece Drawings from The National Museum of Western Art Collection, National Museum of Western Art, Tokyo, 27 March 2001 - 24 June 2001, exhibited May 15 - June 24
Bibliography
- 1961
- Catalogue du Musée National d'Art Occidental, Tokyo. Tokyo, The National Museum of Western Art, 1961 (Préface and Catalogue Général in Japanese and French), P-255.
- 1990
- The Old Matsukata Collection. Kobe City Museum, ed. Kobe, "Matsukata Korekushon Ten" Jikkoiinkai, 1990, cat. no. 1294.
- 1997
- Resonating Love and Life: European Art from National Museum of Western Art (exh. cat.). The Niigata Prefectural Museum of Modern Art, 12 April-18 May 1997. The Niigata Prefectural Museum of Modern Art; National Museum of Western Art, cat. no. 24.
- 2019
- The Matsukata Collection: Complete Catalogue of the European Art. Kawaguchi, Masako; Jingaoka, Megumi, eds. vol. 2: Sculpture, Drawings, Prints and Decorative Arts and Other Works, Tokyo, The National Museum of Western Art, Tokyo, 2019, cat. no. 1755, col. repr.